Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NuVinci Harmony og remdrift

Startet av Torodd Stangeland, tirsdag 08. desember 2015, klokken 20:12

« forrige - neste »

Torodd Stangeland

Noen med erfaring fra NuVinci sitt innebygde girsystem? Og rem istedet for kjede? Har sett litt på en sykkel fra Stevens med dette utstyret.
Så jo veldig enkelt ut å holde i orden, men er det driftssikkert?
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

tangotom

Jeg har hatt denne kombinasjonen med en E-Caprile Luxe siden i vår.  Problemfritt, er godt fornøyd med en velbygget sykkel.  Kom fra en Optibike, og det eneste jeg ville forandret var bredere dekk og kanskje et sete med litt fjæring.  Feite 4" dekk på den maskinen der, så har vi en perfekt allround sykkel synes jeg.
Reimen er stille og fin, glemmer at den finnes.  Ingen bekymring om smøring, ingen griseri, selv når det regner vannrett i Bergen.  Harmony er behagelig, jeg kjører mest i automat modus, og tar tråkkefrekvensen opp eller ned litt etter hvor mye jeg selv skal tråkke på.

Citroel

Dette er en drømmekombinasjon, ville vurdert en slik om det var en forhandler i Bergen.

Har erfaring med Cannondale Bosch midtmotor. Midtmotor er veldig bra, men har to svakheter: Kjedeslitasje og tap av motorpådrag idet man skifter gir. Det slipper du med denne  kombinasjonen.

Prøvde en Kalkhoff med Nuvinci harmony for noen år siden. Fint å sykle med, nærmest magisk med den automatiske giringen. Ville ikke vurdert Nuvinci uten automatgir (harmony) - da blir det like mye giring som ved vanlig gir.

Har lest en del på nettet om erfaringer med Nuvinci, og det skal visst være svært holdbart (erfaringene er fra sykler uten elmotor).

Lykke til!
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Torodd Stangeland

Dette hørtes jo veldig bra ut :-)
Ble litt skeptisk, siden jeg selv aldri har hørt om dette før. Er det så bra, burde det vel vært mer utbredt? Er vel kanskje prisen som stopper de fleste...
Men nå var det høsttilbud, nedsatt 12.000,- :-)
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Citroel

Ja, pris og vekt. Nuvinci N360 veier 2,45 kg, harmony-skifteren kommer i tillegg med 0,25 kg.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

tangotom

nja, det var samme prisen i vår.  De har nok satt opp veiledende pris til det nivå som alle andre bruker.

Torodd Stangeland

Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Citroel

Denne forhandleren har hatt uendret pris i hvert fall siden 24. mai 2015:
   STEVENS E-CAPRILLE LUX REMDRIFT
Trones Sykkel AS, Sandnes
33 990,-

Nuvinci N360 er på vei ut, den nye modellen heter N380 - tåler 350w motor og ikke bare 250w. Skal veie det samme og koste det samme som forgjengeren. Og så er det kommet et rimeligere modell N330.

Et lite argument mot nuvinci + rem er effekttap i gir og removerføring. Men dette er ikke mye, og oppveies grundig av et system som krever lite vedlikehold og som tåler vestlandsvær...
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Citroel

Tror ikke Trones har mye å gå på når det gjelder prisen. Svakere krone har gjort sykler dyrere.
Sykkelsenteret i Bergen tar 32 000 kr for Cannondale Mavaro HS NYON Performance, som er tilsvarende, men mangler det dyre Nuvincigiret og rem.

Jeg venter kanskje på denne
http://www.piaggio.com/wi-bike/en_EN/#home  8)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Torodd Stangeland

Da ble det en slik fra Trones sykkel  ;)
Satser på det blir bra. Takk for innspill, hadde nok ikke handlet denne uten din bekreftelse på at det er bra greier
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

PerBear

Sitat fra: Citroel på fredag 11. desember 2015, klokken 09:16
Et lite argument mot nuvinci + rem er effekttap i gir og removerføring. Men dette er ikke mye, og oppveies grundig av et system som krever lite vedlikehold og som tåler vestlandsvær...
Det betyr at du må bruke noen få watt ekstra fra batteriet, så det er ikke gyldig argument på en elsykkel  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Citroel

Til lykke med ny elsykkel!

Godt at tangotom kunne bidra med erfaringer fra akkurat denne sykkelen.

Håper du blir fornøyd!
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Torodd Stangeland

Da fikk jeg en liten test-tur mellom regnbygene. Det var en udelt positiv opplevelse
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

gamer73

meget spennende lesning dette:)

Jeg har syklet EL-sykkel i mange år (en trek sak med batteri bakpå og motor på bakhjul...behagelig men tyngepunktet er helt hinnsides dårlig)

Jeg har VELDIG lyst på remdrift og automatgir. Jeg har byttet kjede mange ganger i bergensværet og oljer kjeden hele tiden. Og la oss si det slik...det går greit å gire ca 1-2 uker etter service...etter det så er giret upresist igjen osv....Ikke kjempeproblem i og med EL-sykkel og sykler 99% av tiden på tyngste gir men uansett. Jeg husker jo fra mine studentdager med mye sykling på vanlig sykkel...giret var aldri presist men det var bare sånn det var...jeg mener å huske jeg snakekt med en syklist engang og han sa at du måtte omtrent vaske og vedlikeholde sykkel etter hver tur om gir og alt annet skulle fungere optimalt...og det er IKKE SNAKK OM å gidde det! ;)

Eneste som er negativt er jo prisen..remdrift koster jo ekstremt mye mer enn kjede....:(

Torodd Stangeland

Skal komme med en oppdatering når været blir bedre, og saltet er borte  ;)
Det er vel NuVinci girsystemet som drar opp prisen litt ja, og vekten blir og litt høyere.
Er virkelig spent på hvor pålitelig dette er, skal i teorien være tilnærmet vedlikeholdsfritt.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA