Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om e-styring og avgangstider på e-Golf

Startet av jonasdalheim, tirsdag 08. desember 2015, klokken 12:10

« forrige - neste »

jonasdalheim

Heisann! Jeg fikk min splitter nye e-Golf på fredag. Jeg har et spørsmål om e-styring og avgangstider.  La oss si at jeg setter avgangstid til 0630 med en angitt kupetemperatur. Er det da slik at bilen har den angitte temperaturen og er fulladet AKKURAT kl. 0630? Jeg opplevde nemlig at jeg måtte dra ti minutter før planlagt avgangstid, og da var ikke bilen varm. Det virket også som om den ikke var 100 % oppladet. Er det virkelig slik at det ikke tillates noe "slingringsmonn"?

Og la oss at jeg blir litt forsinket og kjører kl. 0640 isteden. Beholder bilen den angitte temperaturen en tid etter den innstilte avgangstiden?
Jonas Dalheim
Sarpsborg

My2cents

Sitat fra: jonasdalheim på tirsdag 08. desember 2015, klokken 12:10
Er det da slik at bilen har den angitte temperaturen og er fulladet AKKURAT kl. 0630?

Ja

Sitat fra: jonasdalheim på tirsdag 08. desember 2015, klokken 12:10Det virket også som om den ikke var 100 % oppladet. Er det virkelig slik at det ikke tillates noe "slingringsmonn"?

Står øvre ladegrense på 100% eller lavere? Den lades til det du har satt den til på øvre ladegrense til den tiden du har satt.

Sitat fra: jonasdalheim på tirsdag 08. desember 2015, klokken 12:10Og la oss at jeg blir litt forsinket og kjører kl. 0640 isteden. Beholder bilen den angitte temperaturen en tid etter den innstilte avgangstiden?

Nei, temperaturen synker naturlig nok da varmeapparatet skrus seg av ved avgangstid.

hemi

Du kan vel bare sette klima på avgangstidspunktet, ikke lading ? da styrer den vel ikke lading?

SteinarSun

Sitat fra: hemi på tirsdag 08. desember 2015, klokken 13:01
Du kan vel bare sette klima på avgangstidspunktet, ikke lading ? da styrer den vel ikke lading?
Jepp ,jeg gjør det , og vanligvis går varmeapparatet en stund etter avreisetidspunkt om jeg skulle være forsinket.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Cirrisky

Jeg merker også dette, men Lurer på hvor mange minutter nøyaktig klimaet holder see på etter tiden.

dabis

Klimaanlegget går på i 10 min om du ikke er koblet til lader. Om du er tilkoblet lader så sviver den i 30 min før avgangstid. Mange av disse spørsmålene står det veldig fint forklart i bruksanvisningen ;)
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Cirrisky


Knoffen

En mulighet er kanskje å bruke to av timerne med avgangstid f.eks. 6:00 og 6:35 (kun varme på denne). Da burde vel bilen være rimelig varm i tidsrommet 6:00-6:30.

Wims!

Har du litt variert avgangstid er det bare å skru på når du står opp så er bilen redy to go når du kommer ut. Slik jeg har gjort det ivertfall.
2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

Cirrisky

En fordel med avgangstid er vel at om bilen lader opp batteriet til å være full-ladet akkurat i det du drar, så er det vel allerede varmet opp av ladingen og derfor får lenger rekkevidde i tillegg.

Har enda ikke funnet ut hvor lenge etter avgangstid oppvarmingen går, men ser ut til at den fortsatt går sånn 10 minutter etter ca iaffal.

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA