Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønn skattekommisjon: Fjern taxfree og elbil-fordeler

Startet av NegativeElectrode, onsdag 09. desember 2015, klokken 11:12

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Skattlegging av folk uten å gi dem et realistisk alternativ skal visst være løsningen på klimakrisen. I Bakvendtland der alt går an...
http://www.vg.no/forbruker/miljoevern/groenn-skattekommisjon-fjern-taxfree-og-elbil-fordeler/a/23576231/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ganton

Er logikken her også (som for de andre grønne skattene) at de avgiftene og mva staten da får inn fra elbilsalg skal gå til person- og bedriftsskatteletter ??
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

kodalse

#2
Det er en ting å si om dette supperådet:


https://youtu.be/KtAJCVNZApI
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

NegativeElectrode

Er det for mye forlangt at en Grønn skattekommisjon forholder seg til vår tids miljøutfordring?

Istedet for å skape masse støy om det som faktisk virker så burde de se på hvordan de kan forbedre virkemidlene. Disse forslagene bør legges nederst i skuff og aldri bli brukt til noe som helst.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ladov

Jeg gjetter på at det enten sitter fullt opp av elbilhatere i den kommisjonen, *eller* så har de fått sine 'fakta' fra facebook-gruppa 'vi som hater elbiler'..

Selv om vi ser bort fra det kjedelige faktum at elbilen ennå ikke er helt moden, så skal du ikke lete lenge for å finne folk som strør om seg med løgner/misforståelser/feiltolkninger/utdatert info om elbiler.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:45
Jeg gjetter på at det enten sitter fullt opp av elbilhatere i den kommisjonen, *eller* så har de fått sine 'fakta' fra facebook-gruppa 'vi som hater elbiler'..

Tror nok heller de har hatt ett annet utgangspunkt. Det kan se ut som om de istedet for å fokusere på å få bilistene over på elbil har fokusert på å redusere transportbehovet. Istedet for å få transport over på eldrift så fokuserer de - så langt jeg har kunnet se på det lille jeg har lest om denne rapporten - om å redusere behovet av persontransport overhode.

Istedet for å oppgradere boligen energiøkonomiske tiltak og bruke elbil eller kollektivtransport til jobben/butikken/servicetilbud etc. vil de at folk skal flytte til en ny blokk i gåavstand til jobb/butikk/servicetilbud.
Model S 85D

timingbeltkiller

Kommisjonen har faktisk rett dersom den mener det er bilen uansett drivlinje
som er problemet som må bort.
For som tidligere påpekt er verdensproduksjonen og -beholdningen av biler på hhvis 100 millioner
og en milliard ikke økologisk bærekraftig.
Riktignok er elbiler matet med fornybar strøm nesten problemløse i drift.
Men absolutt ikke i produksjon.

Med 10 milliarder mennesker og 3-5 graders klimaforverring i 2050
er antakelig hovedløsningen å begrense det enkelte menneskets radius
hele året hele livet til den som kan tilbakelegges til fots og med tråsykkel.

Siden dette ikke blir akseptert av verken enkeltpersoner, politikere eller næringsliv,
stikker vi hodet i sanden og sender regningen videre til kommende generasjoner.
Livet i 2050 blir mye jævligere enn i dag.
Og i 2100 knapt utholdelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

asgeirn

Det er andre småbomber i dette forslaget også, som å fjerne skattefradraget for arbeids- og pendlerreiser, uavhengig av reisemåte, og ønsket om å satellitovervåke alle kjøretøyer for avgiftsberegning.

Forslaget ser også ut til å legge uforholdsmessig høy fokus på lokal forurensning i forhold til globale problemer, ettersom bilbruk foreslås avgiftsbelagt mindre i grisgrendte strøk enn i bystrøk.

Rapporten tar også lite hensyn til effekten av at personer kommer til å aktivt søke å utnytte smutthull.  Satellittovervåking av alle norskregistrerte kjøretøy vil gjøre det mer lønnsomt å kjøre utenlandsregistrerte kjøretøy.  Forskyvning av avgifter fra drivstoff til forsikringspremie gjør det også mer lønnsomt å kjøre med uforsikret kjøretøy, eller igjen utenlandsregistrert kjøretøy.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

hgs

Du trenger ikke dra worst-case scenariet om at menneskeheten går til grunne hver gang det nevnes at elbiler bidrar positivt @timingbeltkiller. De aller fleste her inne er
fullt klar over at elektrifisering av bilparken ikke er nok til å redde hverken klima eller økologisk mangfold. Men av alle enkelttiltak er det lite som har en så stor effekt, kombinert med at det er et skifte som de aller fleste opplever som langt mer attraktivt enn det gamle. Det er ikke utenkelig at nullutslipp fra transportsektoren faktisk er bærekraftig med dagens befolkning om man i tillegg
også vrir forbruk vekk fra materielle goder over mot tjenester og opplevelser. Synsing fra min side, men det er bedre å påpeke alt det andre som er negativt i verden enn å stadig rakke ned på det positive som skjer.

Til topic: Det var en lite overbevisende leder av Grønn skattekommisjon som stilte i Dagsnytt 18 i dag. Det første han gjorde var å gjøre klart at utvalgets mandat ikke er å gjøre seg populære, men å foreslå tiltak
som fører til lavere utslipp. Deretter forsvarer han innføring av avgifter på elbil med at de synes elbilen nå kan stå på egne bein. Samtidig skal fossilbiler bli billigere.... :o 
Jeg har ikke lest dette mandatet, men i og med at det er gitt av FRP undrer det meg ikke om det er en del som ikke er offentliggjort også. Har aldri hørt en FRP'er som snakker varmt om alle elbilfordelene
Nye, drivstoffgjerrige fossilbiler derimot, det er bra saker! Dette lukter mye sterkere av samfunnsøkonomi og provenynøytralitet enn av klimatiltak.       
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:12
Jeg har ikke lest dette mandatet, men i og med at det er gitt av FRP undrer det meg ikke om det er en del som ikke er offentliggjort også. Har aldri hørt en FRP'er som snakker varmt om alle elbilfordelene

Altså, bare for å få ting på rett kjøl: Nei, det er ikke FrP (alene) som har gitt kommisjonen mandatet, det er blitt gitt av en regjering bestående av Høyre og FrP.

Greit nok, kan ikke si at jeg i farten husker en FrP'er som har snakket varmt om alle elbilfordelene, men de ble omtalt offentlig i positive vendinger fra en FrP talsperson så sent som i dag....  Nettopp som en reaksjon på denne rapporten.

Jeg skal ikke ta FrP i forsvar generelt, men har ikke akkurat fått det inntrykk at FrP har spesielt lyst på å få ansvaret for, eller setter så spesielt stor pris på alt det denne rapporten har kommet med :p Så tror vi skal la rapport være rapport, og ikke ett partipolitisk innspill fra noe parti. Vent i det minste med å angripe partiene til de evnt. prøver å iverksette tiltakene foreslått i rapporten...
Model S 85D

hgs

Sitat fra: Amoss på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:44
Sitat fra: hgs på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:12
Jeg har ikke lest dette mandatet, men i og med at det er gitt av FRP undrer det meg ikke om det er en del som ikke er offentliggjort også. Har aldri hørt en FRP'er som snakker varmt om alle elbilfordelene

Altså, bare for å få ting på rett kjøl: Nei, det er ikke FrP (alene) som har gitt kommisjonen mandatet, det er blitt gitt av en regjering bestående av Høyre og FrP.

Greit nok, kan ikke si at jeg i farten husker en FrP'er som har snakket varmt om alle elbilfordelene, men de ble omtalt offentlig i positive vendinger fra en FrP talsperson så sent som i dag....  Nettopp som en reaksjon på denne rapporten.

Jeg skal ikke ta FrP i forsvar generelt, men har ikke akkurat fått det inntrykk at FrP har spesielt lyst på å få ansvaret for, eller setter så spesielt stor pris på alt det denne rapporten har kommet med :p Så tror vi skal la rapport være rapport, og ikke ett partipolitisk innspill fra noe parti. Vent i det minste med å angripe partiene til de evnt. prøver å iverksette tiltakene foreslått i rapporten...

Joda, Steffensen virker mer positivt i forhold til elbiler i VG enn i Dagsnytt 18. Der var det mer snakk om generelle avgiftslettelser for alle typer biler. Det jeg først og fremst reagerer på er hvorfor kommisjonen trekker inn synsing rundt markedsmessige forhold rundt elbiler all den tid mandatet(slik jeg har fått det med meg gjennom media) er å foreslå tiltak som skal få ned utslipp.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på torsdag 10. desember 2015, klokken 00:34
Det jeg først og fremst reagerer på er hvorfor kommisjonen trekker inn synsing rundt markedsmessige forhold rundt elbiler all den tid mandatet(slik jeg har fått det med meg gjennom media) er å foreslå tiltak som skal få ned utslipp.

Akkurat DET er vi nok flere som lurer på ja :)

(Btw: så ikke dagsnytt 18... )
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: hgs på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:12
Du trenger ikke dra worst-case scenariet om at menneskeheten går til grunne
Så lenge det ikke er nødvendig vilje til de endringene som er nødvendige for å hindre
menneskehetens pågående selvmordsforsøk fra å lykkes, er det du kaller worst-case
den mest sannsynlige realitet.

Min spådom er viljen til disse endringene kommer nok en vakker dag
(som blir alt annet enn vakker).
Men først lenge etter det er for seint.

KONKLUSJON:
Vil du dine etterkommere vel, setter du de ikke inn i denne verden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA