Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første li-ion elbilbrann i Norge?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:55

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

http://www.f-b.no/nyheter/fbdirekte/trafikk/el-bil-i-full-fyr-etter-togkrasj-jeg-matte-bare-lope-vekk/s/5-59-326762

"Christopher Traasdahl Sæther (43) rakk akkurat å hoppe ut av bilen før det smalt på jernbaneovergangen på Rådesletta tirsdag morgen. Så tok bilen fyr."

Nå vet vi i hvert fall hva som trengs for at det skal ta fyr. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:55
http://www.f-b.no/nyheter/fbdirekte/trafikk/el-bil-i-full-fyr-etter-togkrasj-jeg-matte-bare-lope-vekk/s/5-59-326762

"Christopher Traasdahl Sæther (43) rakk akkurat å hoppe ut av bilen før det smalt på jernbaneovergangen på Rådesletta tirsdag morgen. Så tok bilen fyr."

Nå vet vi i hvert fall hva som trengs for at det skal ta fyr. ;)

Tenk deg hvis det hadde vært hydrogen!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Ser det er en e-Up. Tipper VW er interessert i å finne ut hvorfor den tok fyr. Batteriet burde jo koblet fra i sammenstøtet, men det kan jo skyldes kortslutting i selve batterikassen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:11
Ser det er en e-Up. Tipper VW er interessert i å finne ut hvorfor den tok fyr. Batteriet burde jo koblet fra i sammenstøtet, men det kan jo skyldes kortslutting i selve batterikassen.
Det ser ut som den tok fyr når de begynte å vinsje bilen ut på veien. Noe har nok kortsluttet i batterikassen. (Jeg kan se for meg at den vil være ganske deformert.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Hadde det vært hydrogen så hadde jo vrakrestene blitt fjernet automatisk! ;)

Den ulykken der er egentlig til ettertanke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emagic

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:11
Ser det er en e-Up. Tipper VW er interessert i å finne ut hvorfor den tok fyr. Batteriet burde jo koblet fra i sammenstøtet, men det kan jo skyldes kortslutting i selve batterikassen.
Det ser ut som den tok fyr når de begynte å vinsje bilen ut på veien. Noe har nok kortsluttet i batterikassen. (Jeg kan se for meg at den vil være ganske deformert.)

Noe har kortsluttet i batterikassen?  Her er vel trolig en god del batterier totalt most flate. 

Minner meg litt om en tragisk dødsulykke på E16 på den tiden der airbag var noe nytt, og en lastebil presterte å miste en veivals (!) fra lasteplanet ned midt oppå en passasjerbil som kom i mot i en sving, og media presterer å slå opp "dødulykke fordi airbag ikke løste ut"...  Bilen var jo mer eller mindre flat som en pannekake.

emagic

Geir81

Sitat fra: Rio på tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:29
Hadde det vært hydrogen så hadde jo vrakrestene blitt fjernet automatisk! ;)

Den ulykken der er egentlig til ettertanke.


Mange av oss har riktignok gått lei av hvordan hydrogen stadig fremstilles som den uunngåelige fremtiden, og at batteribiler er noe farlige greier, men vi bør likevel ikke falle for fristelsen til å fremstille hydrogen som mer farlig enn detkanskje er. Vet vi egentlig noe om hva som vil skje med en typisk hydrogenbil i en slik situasjon?

Er tanken laget for å tåle såpass? Blir det feil blandingsforhold luft/hydrogen til å skape en eksplosjon om det skulle gå hull på tanken? Hva om den revner opp? Hva skjer om li-ion batteriet i en hydrogenbil begynner å brenne - vil trykket i hydrogentanken gå i været, og isåfall hvordan brenner egentlig innholdet som kommer ut av sikkerhetsventilen? Jeg har ærlig talt ikke peiling, og tipper at flesteparten er omtrent like kunnskapsrike som meg =)

Uansett, vi har iallefall fått enda en bekreftelse på hvordan elbiler tåler ulykker, og det må sies å være svært bra. Terskelen for å starte brann virker å være høy (man må mer eller mindre mose batteriet som er plassert godt beskyttet), og når det først brenner starter det sakte og brenner deretter med ganske forutsigbar intensitet - ideelt for å redde liv og helse!

Rio

Sitat fra: Geir81 på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:57
Vet vi egentlig noe om hva som vil skje med en typisk hydrogenbil i en slik situasjon?


Både-og.

Jeg tror selvsagt ikke at hydrogentanken eksploderer hver gang bilen blir truffet av en handlevogn, og det er heller ikke hver dag en bil blir most av et tog, men poenget er jo at før eller siden vil omstendighetene være slik at en hydrogentank vil sprekke, og innholdet eksplodere.

Jeg tror ikke det vil skje ofte, men det vil skje.

En del av poenget er dog at det er helt unødvendig å kjøre rundt med hydrogen, for innen hydrogenbiler kommer (la oss si om 5 år) så vil batteripakker være små og billige.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:11
Ser det er en e-Up. Tipper VW er interessert i å finne ut hvorfor den tok fyr. Batteriet burde jo koblet fra i sammenstøtet, men det kan jo skyldes kortslutting i selve batterikassen.
Det ser ut som den tok fyr når de begynte å vinsje bilen ut på veien. Noe har nok kortsluttet i batterikassen. (Jeg kan se for meg at den vil være ganske deformert.)

Interessant, lurer på om brannvesenet har rutiner for å hindre at et sånt branntilløp eks. kommer når bilen er på vei vekk på bergningsbil?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på onsdag 09. desember 2015, klokken 10:27Interessant, lurer på om brannvesenet har rutiner for å hindre at et sånt branntilløp eks. kommer når bilen er på vei vekk på bergningsbil?
Jeg vet ikke hvilke rutiner de har, men i de tilfellene der bilene er helt maltraktert bør de i hvert fall sjekke mest mulig av bilen med varmekamera, og hvis det er noen varmeutvikling pøse på med mer vann. Skal bilen fraktes langt bør de kanskje også stoppe bergingsbilen hvert 15. minutt e.l. og sjekke om det er noen varmeutvikling. Og deretter bør bilen lagres utendørs, litt unna annet brennbart materiale i noen dager.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#11
Det er ikke noe tvil om at batterier kan ta fyr, men det skal litt til. En vanlig krasj tåler elbil batterier fint, men en krasj som er så kraftig at det ikke er noe igjen av bilen, eller den som sitter i bilen - tåler ikke batteriene. Men det er ikke sikkert de tar fyr, for det skal litt til. Selv en vanlig bil vil ofte ta fyr hvis bensin som lekker ut.

Krasj test av e-up
https://www.youtube.com/watch?v=1ucFnzm5wps

Lithium batterier.  Hvor mye de tåler.
https://www.youtube.com/watch?v=uoFRrmhXoVw


Bilde under er en TMS som har kjørt av veien ned et stup og tatt fyr.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Det skal nevnes at det eksisterer minst 30 forskjellige litiumbatterikjemier, og de oppfører seg helt forskjellig avhengig av kjemi.

Jeg tror det er LiPO som man helst ikke bør se på med mindre man snakker lavt og smiler bredt (hvis ikke mer eller mindre eksploderer de), og det er LiFePO4, hvor jeg har sett at man kan kjøre stål gjennom cellene uten at de tar fyr. (Disse er også IATA UN38.3 godkjent.)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på onsdag 09. desember 2015, klokken 18:27
Det skal nevnes at det eksisterer minst 30 forskjellige litiumbatterikjemier, og de oppfører seg helt forskjellig avhengig av kjemi.

Jeg tror det er LiPO som man helst ikke bør se på med mindre man snakker lavt og smiler bredt (hvis ikke mer eller mindre eksploderer de), og det er LiFePO4, hvor jeg har sett at man kan kjøre stål gjennom cellene uten at de tar fyr. (Disse er også IATA UN38.3 godkjent.)


Skulle akkurat til å tilføye at det er ulik batteri kjemi, at det har litt å si.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA