Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt vindusviskerarm

Startet av haakon88t, søndag 06. desember 2015, klokken 10:42

« forrige - neste »

bcx238h

#15
Hei og hå!

Etter 20 dager og snø og is og hensynsløst bruk av vindusviskeren  :o ;D knakk min 3D-printet reservedel. Jeg hadde jo allerede noen betenkninger pga. den tynne oppbyggelsen.



Altså...back to the drawingboard...

Forsterket det indre hjørnet og også undersida under den 90 grader vinkelen.



Neste utskrift ble hvitt PLA.



Og montering gikk like greit som før.



Skal vi se, om denne konstruksjonen holder lengre, eller om jeg må forsterke det øvre hjørnet enda mer etterhvert.

:)

Som før ligger FreeCAD-filen og STL-filen ved denne posten. Det er bare å laste ned og fjerne ".txt".  ;)

worry

Kult. Ordet printer har fått en ny betydning for meg (også) gitt.  :+1:
Think lithium

Warlock

Gøy å prototype slike ting :)  :+1:

Når man 3D-printer en del kan det lønne seg å tenke over hvor den største belastningen oppstår. En 3D-printet del er mye mye sterkere i det printete planet enn i lagoppbyggingen, da filamentet jo legges ut fortløpende som en lang remse. Dvs om man snur delen slik at den er sammenhengende pr lag ( ma. sett ovenfra) der belastningen er størst, tåler den også mye mer, det er gjerne mellom lagene den er svakest og brekker...

bcx238h

Skjønner!

Det er sant med svakheter mellom lagene.
Hadde ikke så mye lyst på masse "support" fra plata og opp til delen.
Men skal prøve engang likevel.

Jeg kan jo simulere belastningen i FreeCAD, men den antar en massiv del ikke en del av mange lag. Har ikke satt meg inn i alle FreeCAD simulasjonsmuligheter.

Warlock

Finner du en form du er fornøyd med, og ikke har det for travelt, kan du også rimelig billig få produsert den hos PCBWay eller lignende sin CNC-fresing:
https://www.pcbway.com/rapid-prototyping/manufacture/?type=1&reffercode=TOP

bcx238h

Vi har faktisk en CNC fres på mekanisk avdeling på skolen.
Men jeg har bare vært med i begynnelsen av hele opplæringen, siden jeg har en robotarm som jeg programmerer for å frese i forskjellige materialer.
Den kan også frese i metall, men jeg har ikke den beste lyddempningen på verkstedet.  :D
CNC-fresen er nok bedre lyddempet.
Men min robotarm er mer nøyaktig og en god del raskere.
Jeg har også begynt med oppsettet for 3D printing med robotarmen, siden den har et mye større området å jobbe på og dessuten er nøyaktigheten på 0,01mm. Det er skikkelig artig, siden det er ingen i Norge som har jobbet med det før sier ABB. Men i utlandet har de holdt på med det i noen få år nå.
Det ble jo til og med printet en hel bro i rustfritt stål i Amsterdam med to ABB robotarmer.
Så derfor ser jeg et hav av muligheter når hardwaren til min robotarm er ferdig tilpasset. Softwaren fungerer og simuleringen er helt perfekt.
Kan bli gøy å printe store deler til Think-en for gøy.  ;D

themski

Sitat fra: bcx238h på torsdag 12. januar 2023, klokken 21:56Så...i går ble printeren ferdig med reservedelen:



Passer også på viskerbladet:



I dag demonterte jeg armen og boret ut de to niter:



Etter en del leting fant jeg to 4mm skruer og stoppskiver og låsemutre:



Ser bra ut på bilen:



Fungerer også med viskerbladet montert:



Ser bra ut innenfra og fungerer!



Legger ved filene som lovet.  ;)
Think-Whiper-Mount.txt kan rett og slett endres til .... .zip og alt fungerer.  :D

Dette er dritbra, takk og bra jobba!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA