Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt vindusviskerarm

Startet av haakon88t, søndag 06. desember 2015, klokken 10:42

« forrige - neste »

haakon88t

Da er vindusviskeren ødelagt. Helt slakk og dårlig:/ noen som selger eller vet om det er mulig å få tak i nytt sett?
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ole Volsmann


themski

Børster litt støv av denne - begynner å få problemer med viskerarmen min nå. Rust og slitasje har gjort sitt - det ser dog ut som at ved kløktig bruk av kulehammer og ambolt så kan "pinsa" som sikrer bladholderen rettes opp noe, men virker som at dette bare utsetter problemet.

Er det noen andre biler som har noen lignende viskere, eller må det byttes til en annen modell?

themski

Hei - har sett litt på vindusviskeren min nå, og ser ut som at problemet mitt ligger i "ytterste" ledd av mekanismen. Her har rust og slitasje fjernet en del av metallet i "pinsa" som sikrer ytterste arm, slik at den får mye mer bevegelsesrom en den skal ha. Dette leder til at den blir ustødig.

Jeg lurer på om noen har erfaring med lett metallarbeid eller med disse viskerarmene tidligere. I forrige innlegg lurer jeg på om jeg kan hamre de ut med en kulehammer eller lignende. Noen kommentarer til dette?

Svein-O

Hvis armen er den samme som på Classic, har jeg forslag til funksjonell løsning. Funker fint på min Classic.
2 metallplater (ca. 2 cm bred, ca. 5 cm lang) klemmes fast over den øverste (faste) armdelen med 2 skruer, (armen mellom platene). Den andre enden av platene klemmer over den bevegelige armen. Denne enden strammes løselig til med skrue, slik at den bevegelige armen kan gli mellom platene. Festes nær viskerfestet.
Jeg tok bare en vinkelbrakett, kuttet den i to i vinkelhjørnet.
Ikke så vakker løsning, men den funker.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

worry

Hei,
Har du løst problemet? Fikk påminnelse her om at disse punktene må smøres innimellom. Mine er i orden, men trengte olje.
Enkleste løsning ville jeg tro er å kjøpe brukte armer fra en delebil. Det finnes fortsatt godt utvalg. Sjekk på Finn eller hos hoggere.
Ellers tipper jeg at den du har kan repareres ved å ta ut naglen, og bore opp til ny dimensjon. Så sette inn en bolt med mutter eller nagle.
Think lithium

bcx238h

Hei og hå!

Ser ut som at original trådstarteren har fått hjelp.
Men nå er det min tur. Skulle skifte viskerbladet i morges på bensinstasjonen og klarte å knekke selve "kroken" i enden av armen.

Er det noen som har en arm igjen på lageret? Eller noen som vet, om det finnes en tilsvarende del?
Morsomt nok "snublet" jeg over en Citroen C1 viskerarm. Du verden ... den ligner ganske mye armen til en Think City. Men men...

bcx238h

#8
Så...kjære venner  ;) ... siden det ikke har kommet noe tilbud for en bruktdel, har jeg satt meg ned i dag og laget den knekte delen i FreeCAD og printer den nå ut med en PRUSA 3D printer.

Her er skaden:



Og her delen som mangler:



Min 3D-tegning ser ut som følgende:



Og her er "preview" i PRUSA-Slicer programvaren:



Første sammenligning ser lovende ut:



Måtte avbrutte første utskriften siden jeg hadde glemt det lille hullet i den nedre delen og avstand mellom hullene må være 40mm. Har gjort en feil beregning i hodet og havnet på 36mm. Men men...skal ta rundt 2 timer før den er ferdig.

Planen er å fjerne de to pinner/niter/sikringsbolter eller hva man vil kalle dem med.
Deretter setter jeg på den plastdelen og fester det med to M4 skruer eller noe lignende som kan bevege seg fritt. Finner sikkert noe på verkstedet. Satser på at det burde holde så lenge jeg ikke overdrive ved å prøve å flytte flere cm med snø og is på frontruta. Plast er jo litt svakere likevel, men alle delene som jeg har printet til bilene våre til nå er overraskende sterke takket den interne strukturen som 3D-printeren lager.

Melder meg igjen når jeg skru på reservedelen.
Skulle det lykkes - som forventet så langt - legger jeg ut både FreeCAD filen og STL-filen, selv om jeg ikke vet hvor mange som har klart å knekke denne kroken... men men.

Marsto

Dette er veldig interessant. Håper du lykkes å hold oss oppdatert på hvor lenge den holder.  :+1:
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

#10
Så...i går ble printeren ferdig med reservedelen:



Passer også på viskerbladet:



I dag demonterte jeg armen og boret ut de to niter:



Etter en del leting fant jeg to 4mm skruer og stoppskiver og låsemutre:



Ser bra ut på bilen:



Fungerer også med viskerbladet montert:



Ser bra ut innenfra og fungerer!



Legger ved filene som lovet.  ;)
Think-Whiper-Mount.txt kan rett og slett endres til .... .zip og alt fungerer.  :D

Marsto

Utrolig godt laget. Helt genialt. Får håpe den varer lenge og skulle den brekke av er det bare å printe en ny.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

 :+1:

Ser veldig bra ut :) Godt jobba!
Får satse på den holder lenge :)
(har lagret sdl-filen om jeg måtte trenge den en gang, tusen takk)

bcx238h

Bare hyggelig!

Var ganske gøy å fikse skaden på den måten.  :D
Artig hva som går an i dag.

Dessuten var det rett timing. Samme dagen begynte det å snø igjen og i går å regne. Godt å ha en fungerende vindusvisker.    ;)

worry

Stemmer i her. Bra gjort! Gøy teknologi. :-)
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA