Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?

Startet av evole, fredag 04. desember 2015, klokken 19:57

« forrige - neste »

evole

Mange gode innspill her.

Per i dag synes jeg AC-lading faller innunder to kategorier:
1) Gratis, som ofte vil si ladepunktet er opptatt.
2) Overpriset, som vil si det er uaktuelt å lade der uavhengig om bilen støtter 3,3 kW eller 6,6 kW.

Min ladestrategi med trillingen er derfor å normallade hjemme og hurtiglade ellers. Type 2-kabelen ligger ubrukt i bilen.

Potensialet for gunstig AC-lading er derimot stort, så jeg håper dette vil fungere bedre i fremtiden. I så fall blir nytteverdien av 6,6 kW-lader betydelig større.

Kanskje jeg får kjøpe en Soul i stedet, så slipper jeg hele problemstillingen  :)

ironduke

Har bestilt 30kWh inkl. 6,6-lader. Følger det med kabel slik at jeg kan lade på en Type2 32A, eller er dette noe jeg må kjøpe som ekstrautstyr?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Mazzbot

Spørr Nissan ? Det er vel standard hvis du kjøper norsk leaf å få med en type 2 kabel ? Hvis ikke du får med så koster den ikke mer enn 1490 hos elbilhjelpen.no
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

#18
Sitat fra: ironduke på onsdag 23. desember 2015, klokken 09:12
Har bestilt 30kWh inkl. 6,6-lader. Følger det med kabel slik at jeg kan lade på en Type2 32A, eller er dette noe jeg må kjøpe som ekstrautstyr?

Ja, det står i listen (nedenfor) at det er standard så jeg kommer til å kreve å få med dette med den kabelen selv om den ikke er så dyr og jeg har en i den andre Leafen, de må forholde seg til hva de annonserer:)

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.28199.File.dat/LEAF_Kundeprisliste_MY16_01-10-15_0725d.pdf

Trond.m

Nissan svarte dette i november:

"Svaret på det andre spørsmålet kan bli funnet i spesifikasjoner på nettsiden. EVSE og modusen 3 32 Amp. Kabelen er standard i alle klassetrinn, men 6,6 kWh / 32A lader kan kjøpes til i Acenta, nordiske og Tekna"

Men det må legges til at BNH sa at kabel kun var inkludert med Nordic, og de sa at de hadde sjekket dette med Nissan Norge. Kabelen koster jo nesten 2000 kr, så vi må forvente at det er med i samsvar med spesifikasjonene på nett.


Yeyeye

Vi venter vår 30kWh Tekna 11.januar, og forventer selvsagt at den kabelen følger med som det står i utstyrslisten. Vil håpe å tro at vi slipper noen krangel ved overlevering :)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

ironduke

Hvilken ladehastighet kan man forvente på en Type2 32A-lader når man har innebygd 6,6kW? Mener jeg har lest en plass 3-4 timer for 0-100%?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Bjoris

24 kwh batteriet har plass til 21 kwh så en vil ha full-ladet batteri på ca 3 timer med 6.6 kw lader, du vil jo "aldri" ha mindre enn 3 kwh igjen på batteriet og du får inn ca 6 kw pr time, 10% forsvinner i tap. 30 kwh batteriet har 6 kwh mer kapasitet og vil derfor ta 1 time mer å lade opp...

Har ellers fått bekreftet at type 2 ladekabel er inkludert på min 3.3 kw Tekna iallefall... dvs du får med to ladekabler, den vanlige og type 2.


stiansim80

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Bjoris

#24
Sitat fra: stiansim80 på onsdag 27. januar 2016, klokken 14:20
Hva slags kabel benytter man til 6,6kw?

Type 2 type 1, den følger med bilen. Alle biler frå nå inkl type 2 kabel. Ser at den som fulgte med min nok er maks 20 A, men det er helt sikkert en for 32 A på de som har 6.6 kwh lader. Jeg har en 32 A type 2 kabel i andre Leafen, men likte at det var tynnere og mer medgjørlig kabel på denne:)

6.6 lader er ok, men jeg ser at en er avhengig av å finne steder med 32A type 2 og det er jo langt fra alle steder. Vi har f.eks nedenfor oss, på en høyskole fått, har det kommet opp 10 stk type 2, med hele 11 kwh kapasitet, men disse er 400 volt 16 A så en 6,6 kwh lader ville ikke hjulpet.

Du vil her frå 3,3 Kwh selv om du har 6,6 kwh lader og stolpen gir 11 kwh...

eltex

hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Tesla ModelY LR 23

Homecast

Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?

Hurtiglading er noe annet igjen. Da skal du søke på Chademo, dette er 50kW (teoretisk ihvertfall)
6,6 kW punkt er ikke hurtiglading.

Chademo er det på bilen uansett om det er 3,7 eller 6,6 kW
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

leafnor

Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Homecast

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:39
Sitat fra: eltex på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:23
hva skal jeg søke på i disse ladekartene for å hurtiglade en 6.6kWh 2016-leaf?
Der det er ført opp:
400V 16A
220V 32A
Type 2 7,7/11/22 kW

er det mulig å få til å benytte seg av 6,6 lader.

400V 16A. skrivefeil? mener vel 400V 32 A?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Mazzbot

Korriger meg hvis jeg tar feil men når man har 6.6 KW lader så kan man i prinsippet lade på

230V 32A  - 7.4 KW
400V 16A - 11 KW
400V 32A - 22kw

Men du får jo maks 6.6kw.  Stemmer ikke alt dette ? Blir jo som å lade 10A på 16A sikring .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA