Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

7.500 kroner for 6,6 kW-lader. Fornuftig?

Startet av evole, fredag 04. desember 2015, klokken 19:57

« forrige - neste »

evole

Jeg vurderer å bestille en Nissan Leaf Acenta (30 kWh) på nyåret.

I prislisten ser jeg 6,6 kW-lader står oppført til 7.500 kroner. Er virkelig kostnadsforskjellen mellom en 3,3 kW- og 6,6 kW-lader så stor? Eller har Nissan uforholdsmessig stor fortjeneste på oppgraderingen?

Jeg synes 3,3 kW er lite, men samtidig kommer jeg nesten aldri til å ha behov for noe mer. Jeg kommer aldri til å installere lademulighet hjemme som utnytter kapasiteten. Dermed blir det fort dyre brukstimer for å lade litt raskere.

Er 6,6 kW-lader verdt pengene?

leafnor

Nei, ikke verdt pengene, når som du skriver, ikke har plan for å bruke det.
Det vil jo etter hvert bli så mange hurtigladere at du glatt finner en å bruke et kvarter på for å komme deg videre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Det er jo mange forskjellige meninger om dette, da jeg kjøpte min Leaf var ikke dette en mulighet, men jeg ville valgt det idag selv om jeg så og si bare lader på 10A. Nesten alle hurtigladersteder er satt opp med 22kW AC kontakter i tillegg. Hvis du skal på langtur og likevel planlegger et litt lengre stopp for å spise kan du da lade  15 min på høy DC effekt og så lade videre på 6,6 kw til en lav pris (ihvertfall hos noen operatører) mens du spiserDersom du skulle komme til en defekt hurtiglader vil normalt 22kW stolpen ved siden av fungere og om du trenger 6,6 kWh for å rekke til neste lader så er 1 time mye kortere enn 2. Det er også såpass at det er verdt å ventelade om det skulle være kø på hurtigladeren. Jeg tror også at det vil komme en del type2 stolper rundt på kjøpesenter, fornøyelsesparker, alpinsenter, bysentrum ol. Om du bruker 3/4 av kapasiteten på å nå fram vil du da etter litt over 2 timer ha nok til å nå hjem igjen uten å stoppe for hurtiglading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hansi

#3
Helt enig med Electrix, jeg syns definitivt det er verdt pengene. Jeg tror også det vil være noe bilkjøpere ser etter når du skal selge bilen.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Burger

Jeg måtte gå mange runder før jeg valgte elbil, men kom tilbake til hva bilen skulle brukes til.

Jeg pendler rundt 26k km i året, og da falgt valget på det billigste alternativet som duger.

Da ble det Nordic Leaf på augusttilbud. Dette er en bil som skal pendles i stykker, så pris i innkjøp og servicekostnader veide tyngre enn 'luksus' som 32A lading hjemme, adaptive cruisecontrol (E Golf), gjensalg etc. Nå viser det seg at jeg klarer meg med den orginale ladekabelen (10A ish) som nesten alltid står igjen hjemme i garasjen.

Neste bil når bensin stasjonsvogna skal pensjoneres blir nok mer luksus/tanke på langkjøring. Samt at jeg har erfaringa som elbilist slik at jeg faktisk kan velge bil på virkelige fakta enn hva jeg føler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bjølseth1

Enig med leafnor, hatt elbil over 1 år (26000km) å har aldri savnet 6,6kw lader. Jeg tror heller ikke du får i gjenn de 7500 da du skal selge bilen i gjenn. Jeg vil heller tro bilen vil kansje være lettere å selge om x-antall år.
(Savner jeg noe så må det være flere hurtigladere.)
Hvis det blir ny leaf noen gang blir det uten 6,6 kw (så fremt ikke det følger med)
Jo hei å det går

acenta

eivisa

Kjører 30000k. I året, og bruker 10amp fast hjemme og 16amp på tur.
Fungerer helt fint.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Bjoris

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha 6.6 lader, men de kunne ikke levere før i mars da og Nordic først i februar så det ble Tekna i januar i stedenfor. Ser vel også at selv om jeg har 32 a hjemme så er behovet lite, men det er klart at når vi skal på fjellet fredagskvelden så skulle vi gjerne hatt rask lading hjemme for å toppe opp bilen før avreise, men så ser jeg at vi uansett må lade på vei til fjells så det spørs hvor kritisk viktig dette blir.

Det er jo slik at skal du lade når du er underveis er 6,6 kw uansett for lite og skal du lade når bilen står ja så er 3.3 kw nok...

Hadde 22 kw på Teslaen jeg solgt, men den nye bestiller jeg med standard 11 kw, det er sjelden vi har fått brukt 22 kw laderen, til og med mange steder der vi har ladet og det skulle vært 22 kw så har vi bare fått 11 kw.

Jeg har altså tilgang på 6,6 kw lading både hjemme og på jobb, uten at jeg syns det er kritisk å ikke ha det, men joda skulle jo gjerne hatt maks lademuligheter, det er jo en elbil...

Fallskjerm

Ja det er vært det synes jeg.

Jeg bruker 6.6 kw laderen hver dag. Lader med 10 amp kabel hjemme og 30 amp på jobben og er klar til å kjøre hjem etter ca 4 timer ( har seks timers dag, 80% stilling).
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Bjoris

6.6 kw har egentlig bare nytte om du stopper noen timer, har en slike case er det gull verdt, slipper kanskje å hurtiglade og kanskje slippe unna ladekø etc, men en må både ha slikt behov og tilgang på 32-1fase lading om det skal bli noe vits! Sett ifht menigmanns bruk av en slik bil vil det ikke være verd det for de fleste...

AmocoCadiz

Vil anbefale 6.6kW lader. Er flere scenarier hvor dette er lurt å ha.
Flere og flere steder som kjøpesenter osv.  setter opp AC lader på 32 A eller mer, da er en time eller to med lading under handling faktisk nyttig.
Eller ved lengre tur og hurtigladeren er nede, men AC laderne tilgjenglige, forskjellen på å lade 1-1og1/2 time og måtte vente 2-3 timer en kald og mørk vinterkveld er kjempestor...

Bjoris

#11
Enig i at det kan komme godt med, som backup er det jo også veldig bra, kan fort bli kø og du kan ha ett ledig type 2 uttak, selvsagt. Nissan burde gjort som Soul, hatt det som standard... Men 7.500 er mye for dette syns jeg, men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene så jeg er ikke noe motstander mot dette tvert i mot, men har tenkt igjennom vår bruk og ser at det er ikke så relevant for vår bruk, dette på tross av at vi skal bruke bilen som nr 1 bil 1 års tid...

Einar_S

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:34
...  men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene ....

Leaf (2015) finnes ikke med lyse skinnseter, så dropp det. Sorte skinnseter er noe du betaler for å slippe!

Om 6,6KW lader er fornuftig kommer an på ditt bruksmønster. Men ikke glem at for å nyte godt av det hjemme så trenger du også en ladestasjon til >10 000,- penger. Med 10A ladekladd slipper du unna med langt mindre for det påkrevde jordfeilvern. Installasjonskost blir vel ganske lik i begge tilfeller.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bjoris

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 08. desember 2015, klokken 15:32
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:34
...  men jeg hadde også plan om å ta det med å droppe skinnsetene ....

Leaf (2015) finnes ikke med lyse skinnseter, så dropp det. Sorte skinnseter er noe du betaler for å slippe!

Om 6,6KW lader er fornuftig kommer an på ditt bruksmønster. Men ikke glem at for å nyte godt av det hjemme så trenger du også en ladestasjon til >10 000,- penger. Med 10A ladekladd slipper du unna med langt mindre for det påkrevde jordfeilvern. Installasjonskost blir vel ganske lik i begge tilfeller.

Hehe, jeg ville aldri hatt noe annet enn sorte seter enten de er skinn eller ikke. Har hatt sorte skinnseter i de to siste bilene og har vært fornøyd med det, men skinseter i bilnr 2 var ikke nødvendig, men pga leveringstid ble det slik, vi kunne vente 5 uker til for å få en Nordic, men fortsatt uten 6,6 kw lader, da var det ytterligere 4 uker og dermed ble det Tekna, sort, med sorte skinnseter:)

Mja, billigste type 2 stasjon får du vel for 4000? Men da må du skru litt selv om en tørr. Jens Kr Kirkebø her på forumet selger disse, gjorde iallefall.

Jeg har en 16 a kladd jeg fikk oppgradert i USA og den får duge, det er VELDIG kjekt å ha på den Leafen vi har nå, da det faktisk kommer inn litt strøm på en times tid og to før en skal ut igjen med bilen...

Denne står fast i garasjen og jeg byttet til blå industrikontakt på kladden slik at vi slipper Shucko problemet med 16 a ,det kan bli varmt...

Gliderman

Kjøpte byggesett til 32A ladestasjon av Jens Kr Kirkebø for rundt 5 laks inkl energimåler. Har ikke angret på hverken den eller 6,6kw lader i bilen. Fikk lagt ut en 32A kurs i garasjen og plugget inn en byggsentral som funker som fordeling til alt som skal lades.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA