Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til opplegg av kurs til lading av elbil.

Startet av Leifen1980, mandag 07. desember 2015, klokken 10:17

« forrige - neste »

Leifen1980

Hei,
Da ønsker jeg gjerne noen tips og råd angående opplegg til lading av elbil hjemme.

Har per nå 1-fase hovedsikring på IT-anlegg 230V, men ser at det er 3 tilgjengelige faser på tilførselskabel. (16mm)
Hovedsikringen er for øvrig på 50A og ellers er det fint fordelt på Eaton digitale jordfeilautomater.
Skal gjøre noen små oppgraderinger i sikringsskapet og da ønsket jeg at 3-fase skal fordeles på de sikringene jeg har.

Har en Leaf som jeg per nå lader på vanlig eksisterende 16A kurs med shuko pluss skjøteledning 2,5mm.
Lader stort sett på 10A eller 6A.
Siden jeg uansett skal oppgradere vil jeg gjøre klart til fremtidig lading av elbil. Da foreløpig bare opplegg med en CEE-stikk ute for tilkobling av ladeboks senere.
Har forstått at av NEK400 så skal det være B-karakteristikk på foranliggende sikring på kurs dersom EL-bil skal lades der.


Så spørsmålene:
1: Elektriker som har vært på befaring sier at for å legge opp til 32A enfase så må han ha en 32A B-kar sikring + et jordfeilvern som opptar 4 moduler i sikringsskap. Altså vil dette oppta totalt 6 moduler i sikringsskapet noe som vil bli vanskelig da det er lite plass fra før av. (Mulig dette er eneste måte å gjøre det på om fortsatt Eaton sikringsmateriell skal brukes)
Vil det ikke være mer enn godt nok med en av disse to under?:
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-32a-b-kar-cenika-3-modul-10-ka-cenika/1615603/Product.html?Event=pathlist
eller
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-232b-32a-2-pol-2-mod-b-karakteristikk/1612736/Product.html?Event=pathlist

2: Hva med 3-fase sikring og CEE-kontakt? Dette er jo et IT-anlegg med 230V.
Kan dette nyttiggjøres på eksisterende og fremtidige el-biler og ladestasjoner?
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Homecast

Du har missforstått, ikke B kar. Men B type jordfeilbryter (denne tar DC feilstrømmer).
Dette får du ikke i kombi automat.

derimot har Salto sine veggbokser DC beskyttelse i sine bokser, hvilket gjør at hvis du kobler denne fast kan bruke en vanlig kombiautomat i sikringsskapet ditt
www.salto.no
(kjøpes inn av din elektriker)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Leifen1980

Takker, da forstår jeg.
Tenker å evt bruke en ladeløsningfra elbilhjelpen.no med innebygd jordfeilvern, men da skal altså den fastmonteres kursen for at dette skal være lovlig.

Tilbake til spørsmål 2: Er det noen løsning for å kunne benytte alle 3-fasene på 230V mot lading av EL-bil per i dag?
(Regner med dette vil kreve omforming i ladeboks for utnyttelse av maks strømtrekk)
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Homecast

Nei, ingen ting som lader på 3 fase 230V.
Da trenger du trafo 230/400 V
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

Det hjelper lite å ha type B jordfeilbryter i veggboks dersom du ikke benytter dobbeltisolert kabel fra skapet og ut.
Du kan heller ikke ha et type A jordfeilbryter i skapet foran en type B i veggboksen.

Stort sett er det da bortkastet å ha type B i veggboks.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Her var det et flere udokumenterte påstander jeg gjerne kunne tenkt meg nærmere forklaring på.

Hva er grunnen til kravet om dobbel isolering på en kurs lagt opp for lading av Elbil mellom kursens sikring og jordfeilvernet type B?

Er det andre grunner til at en ikke kan ha Type A jordfeilvern framfor type B bortsett fra selektivitet som gjør at en ikke kan garantere at nærmeste jordfeilvern tar seg av feilen? Med et Jordfeilvern B i ladestasjonen og A i sikringskapet vil en DC komponent i jordfeilen uansett sikre at selektiviten ivaretas, mens en ren AC jordfeil kan medføre at en tilfeldig, eller begge jordfeilvern går, noe som normalt ikke vil være det store problemet?

Flere og flere setter jordfeilvern type B i ladestasjonene bl.a for å slippe et stort vern i sikringskapet. Kan vi tolke dette dit at bl.a Zaptec tar feil når de gjør dette? Har vært i samtaler med elektroinstalatører som tvert imot ønsker Jordfeilvernet type B i ladestasjonen nettopp grunnet plassmangel i sikringskapet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:55
Det hjelper lite å ha type B jordfeilbryter i veggboks dersom du ikke benytter dobbeltisolert kabel fra skapet og ut.
Du kan heller ikke ha et type A jordfeilbryter i skapet foran en type B i veggboksen.

Stort sett er det da bortkastet å ha type B i veggboks.

Enig i prinsippet, men normalt benyttes vel PFXP fra skap til ladeboks og denne er dobbeltisolert. PFSP er ikke dobbeltisolert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. desember 2015, klokken 05:43
Her var det et flere udokumenterte påstander jeg gjerne kunne tenkt meg nærmere forklaring på.

Hva er grunnen til kravet om dobbel isolering på en kurs lagt opp for lading av Elbil mellom kursens sikring og jordfeilvernet type B?

Anleggsbeskyttelse. Er ikke kabelen beskyttet av jordfeilvern skal den sikres bedre på andre måter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. desember 2015, klokken 05:43
Her var det et flere udokumenterte påstander jeg gjerne kunne tenkt meg nærmere forklaring på.

Hva er grunnen til kravet om dobbel isolering på en kurs lagt opp for lading av Elbil mellom kursens sikring og jordfeilvernet type B?

Er det andre grunner til at en ikke kan ha Type A jordfeilvern framfor type B bortsett fra selektivitet som gjør at en ikke kan garantere at nærmeste jordfeilvern tar seg av feilen? Med et Jordfeilvern B i ladestasjonen og A i sikringskapet vil en DC komponent i jordfeilen uansett sikre at selektiviten ivaretas, mens en ren AC jordfeil kan medføre at en tilfeldig, eller begge jordfeilvern går, noe som normalt ikke vil være det store problemet?

Flere og flere setter jordfeilvern type B i ladestasjonene bl.a for å slippe et stort vern i sikringskapet. Kan vi tolke dette dit at bl.a Zaptec tar feil når de gjør dette? Har vært i samtaler med elektroinstalatører som tvert imot ønsker Jordfeilvernet type B i ladestasjonen nettopp grunnet plassmangel i sikringskapet

Det er forskjell på jordfeilbryter type B i veggboksen og DC beskyttelse.
Såfremt produsent av A vernet går god for løsning med B vern etter så er det ok, (pr idag ingen som sier ok)
Såfremt produsent av B vern sier ok til A vern i forkant er dette ok (samme sak)
Du er nødt til å kunne si ja til begge deler for at det skal være godkjent.

Zaptec putter vel ikke et B vern inn, men en DC beskyttelse. Men de lager et produkt som de da leverer dokumentasjon på at såfremt man utfører installasjonen etter anvisning som følger så er det ok.

Det er forskjell på å lage og godkjenne et produkt fra grunnen av som Zaptec, og det å ta flere løse komponenter selv og sette det sammen uten dokumentasjon (sier ikke at produktet ikke er lov å montere, men at man ikke ahr en forhåndsgodkjent løsning på dette)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

automat

Sitat fra: Homecast på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:06

Det er forskjell på jordfeilbryter type B i veggboksen og DC beskyttelse.
Såfremt produsent av A vernet går god for løsning med B vern etter så er det ok, (pr idag ingen som sier ok)
Såfremt produsent av B vern sier ok til A vern i forkant er dette ok (samme sak)
Du er nødt til å kunne si ja til begge deler for at det skal være godkjent.

Zaptec putter vel ikke et B vern inn, men en DC beskyttelse. Men de lager et produkt som de da leverer dokumentasjon på at såfremt man utfører installasjonen etter anvisning som følger så er det ok.

Det er forskjell på å lage og godkjenne et produkt fra grunnen av som Zaptec, og det å ta flere løse komponenter selv og sette det sammen uten dokumentasjon (sier ikke at produktet ikke er lov å montere, men at man ikke ahr en forhåndsgodkjent løsning på dette)

Hvis dette er korrekt regeltolking, så vil jo reglene være skyld i at man må gå for en dårligere løsning en mulig, hvis det er dårlig plass i sikringsskap. Da må man jo installere CEE kontakt til "høytrykksspyleren", og koble ladestasjon med B-vern til denne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electrix

Nå faller jeg også av Homecast, kan du forklare hvorfor det skulle ha noe å si for A-vernet på garasjekursen i sikringsskapet hva slags vern som sitter ute i boksen i garasjen? Så lenge vernet i sikringsskapet kan beskytte kabelen frem til B-vernet ute i garasjen så er det vel helt likegyldig hva produsenten ønsker? B-vernet ute i garasjen har da som oppgave å koble ut en ekstremt lite sannsynlig DC-feil i bilen som A-vernet ikke klarer å detektere og som potensielt KAN sette A-vernene i sikringsskapet ut av spill.

Eneste grunn til å skulle koordinere disse sammen måtte være for å være sikker på hvilket vern som løser ut, men siden de beskytter samme utstyr så må man ikke ha total selektivitet her.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Homecast

Sitat fra: Electrix på onsdag 09. desember 2015, klokken 12:38
Nå faller jeg også av Homecast, kan du forklare hvorfor det skulle ha noe å si for A-vernet på garasjekursen i sikringsskapet hva slags vern som sitter ute i boksen i garasjen? Så lenge vernet i sikringsskapet kan beskytte kabelen frem til B-vernet ute i garasjen så er det vel helt likegyldig hva produsenten ønsker? B-vernet ute i garasjen har da som oppgave å koble ut en ekstremt lite sannsynlig DC-feil i bilen som A-vernet ikke klarer å detektere og som potensielt KAN sette A-vernene i sikringsskapet ut av spill.

Eneste grunn til å skulle koordinere disse sammen måtte være for å være sikker på hvilket vern som løser ut, men siden de beskytter samme utstyr så må man ikke ha total selektivitet her.

Se svar #64
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25311.60.html

Må innrømme at jeg også forklarte meg litt feil,  A vernet kan gjøre endringer på B type jordfeilvernet, ikke motsatt! =) Se mer i link og forklaring fra Trainor
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Electrix

Jeg skal ikke påstå at det er feil, men det er fremdeles ingenting i hverken den andre tråden eller i tråden på trainor som viser hvorfor dette ikke er ok. Kun noen som sier at man ikke skal gjøre det, men fremdeles ingen henvisninger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Homecast

Dette er klippet ut av dokumentasjon ang løsninger for wallboxer og vern. Skjønner at det ser litt rart ut men jeg har ikke mulighet til å slippe hele dokumentet.
Men her har vi en prof.dr.ing fra tyskland som ihvertfall nevner hvorfor reglene er som de er
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA