Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nok ett TPMS spørsmål

Startet av boxer72, torsdag 03. desember 2015, klokken 17:59

« forrige - neste »

THE

Konklusjonen er vel at hvis du av en eller annen rar grunn skulle finne på å kjøpe en Zoe på tross av mangel på hurtiglading, ineffektiv lading på lave ladestrømmer, trøbbel med lading på type2 uttak med IT-nett, upålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app, ikke støtte for 2 hjulsett ++, så må du i alle fall ikke finne på å kjøpe vinterhjul sammen med bilen. Kjøp felgpakke med klonede TPMS og vinterhjul fra en dekkforhandler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Sitat fra: THE på torsdag 15. september 2016, klokken 13:26Konklusjonen er vel at hvis du av en eller annen rar grunn skulle finne på å kjøpe en Zoe (...)

Jeg er klar over at du, og andre her, har noen dårlige erfaringer med Zoe. Og jeg har ingen ambisjon om å forsvare hverken RBI eller bilen. Men for min egen del har jeg hatt null problemer på 10.000 km, og bilen innfrir mer enn forventet både på rekkevidde, kjøreglede og opplevd kvalitet.

Utifra hva jeg leser her, og på facebook-gruppen (Renault Zoe Norge) sitter jeg igjen med et inntrykk av at det er jevnere kvalitet på bilene som er levert nå det siste året enn det var første året.

Sitat fra: THE på torsdag 15. september 2016, klokken 13:26(...) så må du i alle fall ikke finne på å kjøpe vinterhjul sammen med bilen. Kjøp felgpakke med klonede TPMS og vinterhjul fra en dekkforhandler.

Her er jeg helt enig, og jeg skjønner at dere som var tidlig ute river dere i håret av dette. For min del ville jeg antakelig fått omprogrammeringen gratis, men forhandleren er 3 mil unna og jeg måtte ha tatt meg fri fra jobben for å dra dit på dagtid.

Så jeg er veldig takknemlig for at dere "Zoe-pionerene" har lagt ut slike brukererfaringer her, slik at vi som kommer etter dere unngår å gå i samme fella.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Kan prøve å forklare litt nærmere hvorfor jeg ikke forstår at noen kjøper Zoe nå. Ikke er den klasseledelse på rekkevidde lenger,  både Ioniq, i3, Leaf 30 kWh har lengre rekkevidde OG hurtiglading. i3 har mer fleksibel AC lader enn Zoe (230V 16A og 32A, og 400V 16A), SW og app er av en helt annen divisjon på i3, Ioniq er en større bil med mer plass i kupé, alle de andre elbilene har mer utstyr en Zoe.

Jeg har kjørt 34000 km med min Zoe uten noen problemer annet enn ladeutfordring på IT nett som fører til at jeg må ta dieselbilen oftere enn jeg hadde måttet med en annen elbil.

Det ryktes at Renault vil vise en oppdatert Zoe med 45 kWh batteri i Paris om et par uker. Med noen bugfix i SW, hurtiglading (CCS eller 43 kW AC) og en AC lader som takler 16A 230V fra IT-nett, så skal jeg uten problem anbefale Zoe til de som spør. Slik Zoe er i dag, så er det etter mitt syn en bil for turer i nærområdet. Problemet er at de som kjøper bilen for å bruke på småturer vil bli frelst, og vil helst bruke bilen til all kjøring. Pr. i dag er alle andre elbiler, bortsett fra Mercedes B, mye bedre egnet på lengre turer. Prisdifferansen opp til 30kWh bilene blir også ganske små.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Sitat fra: THE på torsdag 15. september 2016, klokken 20:29Kan prøve å forklare litt nærmere hvorfor jeg ikke forstår at noen kjøper Zoe nå.

For oss så var det ganske enkelt "mest mulig bil for pengene". Vi ga 192.000 for bilen inkludert veggboksen, og med vinterdekk og ekstra ladekabel havnet vi på en totalsum på ganske nøyaktig 200.000.

Skulle vi bestilt elbil nå, hadde vi muligens vurdert en Ioniq, både fordi den går lengre og fordi den er (subjektivt) tøffere. Men da snakker vi om en bil som koster omtrent 100.000 mer (260.000 + vinterhjul + ladeboks + kabel). Eller 50% om du vil. Ioniq'en kunne heller ikke erstattet fossilbilen, som vi fortsatt er avhengig av til lengre turer, tilhenger og plasskrevende transport.

Av elbiler som kan bestilles nå, i september 2016, vil jeg hevde at Zoe fortsatt gir mest valuta for pengene forutsatt at du klarer deg med 15-18 mil om sommeren og 10-12 om vinteren.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Rav4_EV

Sitatupålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app


Denne skjønte jeg ikke. Har du kjørt Leaf noen år så er Zoe himmelrike i forhold. Leaf bløffer alltid med rekkeviddeanslaget mens jeg aldri har gått tom før anslaget.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Speeder

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 08:07
Sitatupålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app


Denne skjønte jeg ikke. Har du kjørt Leaf noen år så er Zoe himmelrike i forhold. Leaf bløffer alltid med rekkeviddeanslaget mens jeg aldri har gått tom før anslaget.
HVa skjønte du ikke, att Zoe sin beregning av rekkevidde er helt elendig?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

THE

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 08:07
Sitatupålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app


Denne skjønte jeg ikke. Har du kjørt Leaf noen år så er Zoe himmelrike i forhold. Leaf bløffer alltid med rekkeviddeanslaget mens jeg aldri har gått tom før anslaget.

Etter en god tur med Zoe så sier batterivisningen at du har --- km igjen, og viser en halv rød strek på batterimåleren. Hvis man stopper bilen og låser i noen minutter, så dukker det på magisk vis opp 10-20% ekstra på batteriet, og det er mulig å kjøre opp til flere mil ekstra. Hvis Zoe hadde klart å vise hvor mye strøm som er på batteriet til en hver tid, så hadde det vært mulig å planlegge ladestopp på langtur på en helt annen måte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Sitat fra: THE på fredag 16. september 2016, klokken 10:08
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 08:07
Sitatupålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app


Denne skjønte jeg ikke. Har du kjørt Leaf noen år så er Zoe himmelrike i forhold. Leaf bløffer alltid med rekkeviddeanslaget mens jeg aldri har gått tom før anslaget.

Etter en god tur med Zoe så sier batterivisningen at du har --- km igjen, og viser en halv rød strek på batterimåleren. Hvis man stopper bilen og låser i noen minutter, så dukker det på magisk vis opp 10-20% ekstra på batteriet, og det er mulig å kjøre opp til flere mil ekstra. Hvis Zoe hadde klart å vise hvor mye strøm som er på batteriet til en hver tid, så hadde det vært mulig å planlegge ladestopp på langtur på en helt annen måte.

det problemet hadde jeg også, men det var laderen som var problemet i bilen og etter at de byttet den så har jeg ikke det problemet lengre. Etter korte turer øker den kanskje 3-5%. Etter lengre turer (over 10 mil) er ikke problemet der.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Rav4_EV

Sitat fra: Speeder på fredag 16. september 2016, klokken 09:10
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 08:07
Sitatupålitelig batterivisning/kjørecomputer, elendig app


Denne skjønte jeg ikke. Har du kjørt Leaf noen år så er Zoe himmelrike i forhold. Leaf bløffer alltid med rekkeviddeanslaget mens jeg aldri har gått tom før anslaget.
HVa skjønte du ikke, att Zoe sin beregning av rekkevidde er helt elendig?

Har der kjørt Leaf så skjønner dere hva jeg prater om. Bor 11 mil fra Oslo. Etter fullading viser den 199 km. Før du ankommer Oslo er den tom.

Zoe viser ~130 km og jeg kommer faktisk inn til Oslo med 10 km igjen.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ZOE

Nå ble denne tråden en seriøs avsporing, men jeg mener også at for ~200 000kr så finnes det såvidt jeg vet ikke noen gode alternativer som har disse egenskapene:

Grei rekkevidde
Plass til 5
Lade på 22kw uten DC lading
Stort nok bagasjerom til 50 kilo hund
Ikke ser ut som en frosk.


Etter over 40 000km i Zoe på 18mnd ( 2 ulike biler)  Så er jeg enig med de som skriver at de første bilene var dårligere enn de eldste (min første var fra nov14, ny fra jun16)

Jeg har sjelden hatt ladeutfordringer, jeg har zaptec men har brukt den lite. (blir spennende til vinteren).

Men det er klart at nye biler kommer på markedet nå fremover, men jeg har ikke sett noen som

minibiti

For what it is worth, I agree with the previous post, both in terms of the Zoe capabilities and that the new models are more problem free.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

fsorensen

Sitat fra: minibiti på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:24
For what it is worth, I agree with the previous post, both in terms of the Zoe capabilities and that the new models are more problem free.

I second that. :)
2020 Renault Zoe Intens (ZE50)
2016 Mercedes-Benz GLE 500e (for å dra de tunge lassene og lengre turene)

StigH

#42
Sitat fra: boxer72 på torsdag 03. desember 2015, klokken 17:59
Ved utlevering og skifting av vinterdekk på bilen ble det glemt å legge inn Tpms.
Har vært hos forhandler 2 ganger for å fixe dekktrykk sensor feil i etterkant.
Begge gangene har de prøvd med ett verktøy fra Cub (Cub sensor aid). En universal løsning.
Feil varslingen i dashbordet forsvinner,  men etter 10-12km er den tilbake.
La inn og testet CanZE idag, den kan tydligvis lese ut dataene ifra tpms sensorene. Så dataene ligger tydligvis ett eller annet sted.
Noen som har vært og observert dette bli gjort? Er problemet at forhandler ikke bruker ett originalt renault verktøy/diaganosetilkobling på OBD?

Jeg bruker Cub Sensor aid opplegget. Men dekkverkstedet mitt sliter med å få det til å virke på Zoe. Nå hadde de leverandøren hos seg og da viser det seg at det var en stor sjanse for de hadde satt inn feil type sensorer hos meg. Leverandøren mente det måtte være "heltrådløse" sensorer. Nå er ikke jeg sikker på hva de mener med dette for disse kommuniserer jo trådløst mot kalibreringsapparatet. Trodde det holdt med at de er 433mhz egentlig.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Da var jeg inne for 3 gang i går for å få til dette. Dekkverkstedet har prøvd 2 ganger tidligere uten hell med å få til kloningen. Tross de fikk hjelp over telefon av leverandøren av TPMS utstyret dems gikk det heller ikke denne gangen.

Selvsagt ble vi informert at Zoe var den lille % av de verre bilene å få til dette på i går når vi ringte. En må inn med ODBII for å gjøre noe der også noe som hører til TPMS-terminalen de bruker. Normalt var det bare å klone selve sensorene.

Problemet er at verkstedet har ikke vært borti Zoe tidligere så det virket nok ikke på de første forsøkene pga dette da de bare klonet sensorene uten å gjøre noe mer. Men uansett så virket det ikke når vi gikk inn med ODB'n heller.

Kjørte nøyaktig en mil så kom den fordømrade lampen med skiftnøkkel opp igjen. Jeg har brukt 4 timer på dette nå inkl testkjøring. Jeg skal gi de en sjans til ellers så gir jeg f.. i hele greia og kjører som det er.

Uansett kommer bilen til å bli lagt ut på Finn.no de nærmeste dagene så fort jeg får avgjort dette. Med eller uten lysende TPMS lampe. Den blir borte med sommerhjula uansett. For nå gidder jeg ikke bruke mer tid på dette.

Har også fått lyst på en annen bil nå da jeg har sett på flere eksemplarer av den som frister. Spurte på innbytte på en men fikk så ræva tilbud så får nok bite i det sure eplet og selge privat. Uansett ser min veldig pen ut. Har blitt vasket og stelt med så ser omtrent ut som dagen den rullet ut av butikken. Så hvis noen kjenner noen som kunne tenkt seg en 2015 Zoe Intense R240 med nesten ubrukt Zaptec som har gått rundt 18000 km og nylig tatt service på, så er det bare å kontakte meg på 90582611 eller stigjh71@gmail.com :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

THE

Sitat fra: StigH på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:57
Da var jeg inne for 3 gang i går for å få til dette. Dekkverkstedet har prøvd 2 ganger tidligere uten hell med å få til kloningen. Tross de fikk hjelp over telefon av leverandøren av TPMS utstyret dems gikk det heller ikke denne gangen.

Selvsagt ble vi informert at Zoe var den lille % av de verre bilene å få til dette på i går når vi ringte. En må inn med ODBII for å gjøre noe der også noe som hører til TPMS-terminalen de bruker. Normalt var det bare å klone selve sensorene.

Problemet er at verkstedet har ikke vært borti Zoe tidligere så det virket nok ikke på de første forsøkene pga dette da de bare klonet sensorene uten å gjøre noe mer. Men uansett så virket det ikke når vi gikk inn med ODB'n heller.


Jeg har klonede sensorer. Den første bilen som verkstedet klonet sensorer på var min Zoe (første gang de brukte utstyret etter kursing). Har fungert knirkefritt, og er på min andre vinter nå. Prosedyren var ufattelig enkel. Kopierte senordata fra alle fire sommerhjul trådløst, og lagret de i instrumentet med posisjon VF, VB, HF, HB. Deretter holdt han instrumentet inntil ventilen på vinterhjulene (ferdig montert hjul på bil) og kopierte inn riktig sensordata på riktig hjul. Tok ca 5-10 minutter fra han startet instrumentet til jeg kunne rygge ut bilen.

Verkstedet brukte Würth sitt TPMS utstyr, men er usikker på fabrikat på TPMS-sensorene. I tillegg har han sensordata lagret for framtidig bruk slik at de kan klone nye sensorer senere uten tilgang på bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA