Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter fem år stopper styreleder lademulighetene for lading av elbil. Renault Zoe

Startet av Herlingo, onsdag 25. november 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

Herlingo

I dag datt det kjedelig brev i postkassa fra styret i borettslaget. Etter fem år med elbil i borettslaget mister jeg nå retten til å lade grunnet liten kapasitet og jordfeilvern. I følge brevet er det i forbindelse med oppgradering av sikringsskap avdekket liten kapasitet. Det er søkt om mulighet for ladestasjoner, men Hafslund har avslått å tildele borettslaget mer strøm, da strømnettet i området ikke har mer kapasitet.

Videre skriver en innleid elektriker: ...lader du i en eksisterende kurs kan problemet bli større. Om jordfeilvernet settes ut av spill, er det ikke sikkert at det vil fungere om andre jordfeil samtidig skulle oppstå i kursen. Med felles jordvern for alle kurser kan konsekvensen være at jordfeilvernet ikke fungerer på noen kurser... Elektriker anbefaler type 2-kontakt og mode 3 med en kurs hvor kravene i NEK 400 oppfylles. Jeg vet ikke all verden om dette, men krever det mer strøm å opprette en type 2-kontakt\mode3 NEK 400 kurs? Har jeg noen mulighet til å argumentere for videre utredning? Til orientering har jeg en Renault Zoe som lades med bøtta
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

nofuelno

Det krever ikke mer strøm å opprette et type 2 ladeuttak.
Denne vil da kunne benyttes til alle typer elbiler som selges i dag.
Det er selvfølgelig fordel om det er 400V TN nett i borettslaget, så slipper en å sette opp en transformator.
Veggboks med type 2 uttak og 3 x 16A 400V vil kunne gi opptil 11 kW.
Det vil imidlertid være smart å montere en type veggboks som støtter lastbalansering, da det vil dukke opp behov for flere slike type 2 uttak i borettslaget ditt etter hvert. Ved samtidig bruk av flere uttak/bokser, vil ladefarten automatisk justeres ned slik at alle får ladet. Ny teknologi løser dette uten store ekstrakostnader.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

v-i-c

Det er bra at man er bevist sikkerhet i el-anlegg.

For mange store parkeringsplasser / P-hus / Boretslags sine p-plasser. Er det begrenset med effekt tilgjennelig i strøm-nettet, dette gjelder spesielt eldre begyggelse.

På slike plasser er det veldig fint at stadig flere levrandører tilbyr løsninger for å dele en gitt mengde effekt ut til en rekke ladepunkter.

De mest moderne løsningene er raske å å sette opp (få timer på elektrikker) og har automatisk last og fase balangsering.

Jeg ønsker prinsippielt å støtte Norsk industriutvikling og norsk industriproduksjon derfor nevner jeg ofte firmaet Zaptec som ser ut til å få frem en løsning som har gode tekniske egenskaper og som er rask og billig å sette opp og kan enkelt utvides etterhvert som flere i et "bo-fellesskap" får elbil.

Det er etter hvert god konkuranse i dette markedet med en rekke aktører i tilleg til Zaptec.
(Jeg har ingen tilknytning til Zaptec, liker bare den tekniske måten Zaptec har løst denne tekniske utfordringen.)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Problemet med Zaptec er jo at produktene ikke er klare ennå. I tillegg virker det som Zaptec-uker er minst like lange som Tesla-uker. Tidligere sto det estimert levering høst 2015 for Zapcharge smart om jeg ikke husker feil. Nå er alt fjernet fra hjemmesiden om når produktet skal være klart for salg.

Er enig med deg i at Zapcharger smart ser ut som et veldig bra system, og spesielt for store fellesgarasjer, borettslag kjøpesenter osv. Positivt også at det er norskutviklet, og faktisk norskprodusert. Får bare håpe de ikke priser seg helt ut i forhold til kinaprodukter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Det går fint å sette opp 1-fase type2 kontakter på 16A, disse belaster ikke systemet mer enn en hvilken som helst annen 16A stikkontakt.
Problemet for oss med Zoe er at vi da trenger en trafo på ledningen (eller en Zaptec hvis vi har baken full av penger) for å kunne lade bilen vår.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Ingeniøren

Enda et firma som bare er tuftet på utliklingsstøtte fra Enova ?

Edit: trykkleif
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

v-i-c

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. november 2015, klokken 07:14
Enda er firma som bare er tuftet på utliklingsstøtte fra Enova ?

Det er veldig fint at det finnes ordninger også i Norge som får frem nye produkter som leder til ny Norsk industriproduksjon.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

KjellG

TS nevner jordfeilvern og mulige feil. Dersom det settes opp egen kurs med klasse B jfb burde vel det spørsmålet være løst? Mao, betenkelighetene mhp jordfeil kan løses uten at det koster skjorta.

Rio

Hvis man har en skilletransformator for å ha TN-nett, så er jo ikke jordfeil noe problem uansett. Da trenger man knapt nok jordfeilvern (selv om man bør ha det).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


Rav4_EV

Siden du benytter "hyttelader" fra Renault trenger ikke elektrikeren bekymre seg for jordfeil hos deg. "Hytteladeren" gir et galvanisk skille og vil således ikke influere på resten av anlegget.
I tillegg har den egen innebygd jordfeilsensor.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA