Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikondisjonering og aux forbrukere i kulda

Startet av Beckern, tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:12

« forrige - neste »

Beckern

Har nå fått en liten forsmak på vinterkulda og det er ikke bare fryd.
Når jeg starter om morgenen har bilen et ekstremt høyt forbruk den første mila. Snittet ligger på mellom 20 og 25kW/100km. Da kjører jeg rett etter planlagt start på timer funksjon. Kupeen er god og varm, batteriene er varmet og jeg setter den rett eco pro og som regel 19 grader.
Det jeg legger merke til er at sidespeilene blir fri for is så der skjer det noe utenfor min kontroll.
ACC virker nesten aldri ettersom det også ligger igjen is midt i trekanten foran kamera og dermed danner det seg også dugg på innsiden.
Når den første milen er unnagjort så faller forbruket og innen jeg har kjørt 30km kan snittforbruket ha fallt så lavt som til 14-15.
På vei hjem på kalde dager er den en drøm. Fra oppvarmet garasje på jobb er forbruket ute i kulda ubetydelig større enn på varmere dager.
Jeg er med andre ord veldig fornøyd med forbruket når bilen er varm og veldig missfornøyd med forbruket ved oppstart med bil stående ute i kulda.
Jeg har ikke sjekket batteritemp selv men andre rapporterer om 8-9 grader ved oppstart. Er det alt for lavt når utetemperatur er 20-30 grader lavere? Burde bilen regulere batteri-temperatur etter slike kriterier? Inntrykket mitt er at ekstremforbruket ved oppstart fort stjeler 20-30 km av totalrekkevidden. Altså ikke helt ubetydelig.
Jeg ville trodd at det skulle gå an å får software endringer som
1. Vurderte batterioppvarming i forhold til utetemperatur og progressivt varmet det mer jo lavere utetemp.
2. Slå på kamera varmetråder som en del av kupe oppvarmingen når temperatur er under 8-10 grader.
3. Gi bedre kontroll over speilvarme og kamera varme til bruker. Jeg trenger ikke speilvarme hvis jeg skraper dem selv. (men det forbruket er kanskje ubetydelig?) Jeg trenger derimot kamera-varmetråder når det er dugg problemer. Defrost på vifte 1 er IKKE et alternativ i -10. Det blir dritkaldt i bilen.

Hva er andres inntrykk av dette?
Er det noe sted man kan sende inn slike inntrykk til BMW for å få det vurdert som feature request på software oppdateringer?

Kanon

Det med dugg på kamera er jeg helt enig i, burde vært løst med varmetråder. Etter tips her på forum er greia og kjøre på med luft på frontruta de første 4-5 minuttene etter oppstart. Er en egen knapp for det og. Den til venstre med varmetrådsymbol. Er ikke nødvendig med maks viftehastighet etter min erfaring. Erfaringen ellers med forbruk i kulda, mye forbruk de første milene, så stabiliserer det seg. Har kjørt nesten 12 mil med temperatur mellom -7 og -15 dog tørre og fine veier og forvarmet bil. Under samme forhold med ca 8 pluss klarer jeg ca 16 mil.

Beckern

Knappen du snakker om er vel defrost som jeg nevnte. Synes det blir veldig lite varme av det. Det viktigste med den er den slår på varmetråden rundt kamra. Når det gjelder varmetråden er jeg ikke helt sikker enda men det kan virke som om den i liten grad er i stand til å smelte isen noe særlig mer enn i en 2 cm bred stripe rundt tråden som da etterlater 5cm2 is og dugg rett foran kamera dersom man kjører avgårde i kaldt være uten å skrape bort trekanten.
Det er mulig dette kunne vært bedre dersom varmetråden slår seg på sammen med forvarming av kupe. Da står bilen tross alt stille og varme brer seg lettere i ruta. Det er jo også ved forvarming det går helt galt med varm luft i kupeen som trenger inn foran kamera der den kjøles ned mens fukten kondenserer på ruta der isen fortsatt kjøler godt ned utenfra. Jeg er tipper at kamera ville fungert tilfredsstillende dersom jeg ikke forvarmet kupe men bare skrapte is av hele ruta før avgang og satt meg i iskald bil. Men det var vel ikke helt slik det var ment å fungere. :)

Ingeniøren

I dag fikk jeg nesten rekkevidde angst gitt...

Normalt holder det helt fint med god marging å ha 25% restkapasitet for å komme meg de 25 km fra Tranby i Lier til Høvik men i dag var det snøslaps og regn og det dro ned rekkevidden skikkelig. Hadde kun 10 km igen når jeg var fremme mot normalt rundt 25 km, og da hadde jeg tatt det rolig det meste av veien med fokus på seiling i unnabakkene - vann og grisevær reduseret rekkevidde etttertrykkelig !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

10km rest er jo godt innafor. :) Angsten kommer fordi bilens indikatorer blir røde, og at du får varsel om at det bør lades.
Du kan kjøre til det står --- i rekkevidde og fortsette et par kilometer, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

#5
@Ingeniøren, mener du at du kun hadde 10 km rest etter å ha kjørt bare 50 km ? Du skriver at det var snøslaps, så da har vel temperaturen vært rundt 0 grader. Kjørte du i 100 + og med badstue-temperatur i kupeen ? Trodde ikke det var mulig å bruke over 3 kw/mil  ???

Ingeniøren

Sitat fra: TM på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:08
@Ingeniøren, mener du at du kun hadde 10 km rest etter å ha kjørt bare 50 km ? Du skriver at det var snøslaps, så da har vel temperaturen vært rundt 0 grader. Kjørte du i 100 + og med badstue-temperatur i kupeen ? Trodde ikke det var mulig å bruke over 3 kw/mil  ???

Nei, jeg kan lade på jobb og gjør det annen hver dag - stor sett, og det holder til 100 km + 20-30 km restdistanse når jeg plugger på jobb. Slik har det vært de siste 2 mnd jeg har hatt bilen plus/minus. Har stort sett bare ladet hjemme når det har vært noe spesielt. Tranby ligger 300m høyere enn Høvik i Bærum, og derfor variere restdistanse mye avhenger av hvilken vei jeg har kjørt siste tur. Kjører meste av veien på E18 i ca fartsgrense, selv om har vært litt kø om ettermiddagen i det siste pga lav sol - kan ikke folk se å vaske innsidene av frontruta slik at de slipper å kjøre i gangfart ?

Her om dagen hadde jeg som sagt 25% igjen og 29 km restdistanse når jeg parkerte hjemme. Det er er på normalen som gir med ca 20-25 km igjen ved stopp på jobb dagen etter selv om jeg har kjørt 25 km. Falt vel noen km ifm kondisjonering om morgenen uten plugging, men der er og normalt. Det var snøslaps, rundt 0 og regna bøtter. Merka med en gang at restdistansen sank mye fortere en normalt og det er poenget. Da batteriet har en al plate under vendt ned mot veibanen, tror jeg denne kjøler batteriet mye raskere når det er slikt drittvær. Merket ikke det samme når jeg kjørte på jobb i klarvær og -5 C for et par uker siden.

Derfor, legg inn ekstra margin når du skal rekke fram i drittvær rundt 0 C  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:51
Sitat fra: TM på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:08
@Ingeniøren, mener du at du kun hadde 10 km rest etter å ha kjørt bare 50 km ? Du skriver at det var snøslaps, så da har vel temperaturen vært rundt 0 grader. Kjørte du i 100 + og med badstue-temperatur i kupeen ? Trodde ikke det var mulig å bruke over 3 kw/mil  ???

Da batteriet har en al plate under vendt ned mot veibanen, tror jeg denne kjøler batteriet mye raskere når det er slikt drittvær.
Den forklaringen tror jeg ikke holder. Greit nok at ytterplaten kjøles, men det påvirker selve HV batteriet lite.
Cellebatteriene har liten kontakt mot ytterkassen (tenk termos).  Kapasiteten går ned fordi snøslaps og regn gir langt mer motstand enn tørr veibane.

Sungrazer


Jeg kjenner ikke igjen det du beskriver, og vi bor jo ikke langt unna hverandre. Forskjellen er at jeg står i uoppvarmet garasje og har et par km med 50 / 60 soner før jeg kommer ut i 80 sona som du omtrent kjører rett ut i. Kan være at det trekker mye strøm av batteriet før det får driftstemperatur. Jeg får jo en "rolig" start på batteriet med en 300 meter lang bakke som gir meg litt regenerering også. Kunne vært interessant å se om du merket noe forskjell om du kjørte i 50/60 km til mølledammen f.eks. (Dét krever dog sin mann når den ene etter den andre hyler forbi om morgenen :D )

Jeg starter bilen med forvarmet batteri og kupé, har god temperatur og ikke dugg på verken det ene eller det andre. Speil og rute er også fri for frost siden jeg står i garasje. Jeg kjører typisk i comfort mode med 19 grader i kupé, og uten rumpegrill når det er rundt minus 5 - 10 grader. Når det er plussgrader har jeg eco pro med 19 grader i kupé.

Har vel rundt 120 km rekkevidde i de temperaturene (så faktisk helt oppe i 145 km her en morgen da jeg hadde kjørt veldig økonomisk dagen før). Som regel har jeg rundt 105 km rekkevidde igjen når jeg kommer til Lillestrøm etter tre mil.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på lørdag 05. desember 2015, klokken 11:42

Jeg kjenner ikke igjen det du beskriver, og vi bor jo ikke langt unna hverandre. Forskjellen er at jeg står i uoppvarmet garasje og har et par km med 50 / 60 soner før jeg kommer ut i 80 sona som du omtrent kjører rett ut i. Kan være at det trekker mye strøm av batteriet før det får driftstemperatur. Jeg får jo en "rolig" start på batteriet med en 300 meter lang bakke som gir meg litt regenerering også. Kunne vært interessant å se om du merket noe forskjell om du kjørte i 50/60 km til mølledammen f.eks. (Dét krever dog sin mann når den ene etter den andre hyler forbi om morgenen :D )

Jeg starter bilen med forvarmet batteri og kupé, har god temperatur og ikke dugg på verken det ene eller det andre. Speil og rute er også fri for frost siden jeg står i garasje. Jeg kjører typisk i comfort mode med 19 grader i kupé, og uten rumpegrill når det er rundt minus 5 - 10 grader. Når det er plussgrader har jeg eco pro med 19 grader i kupé.

Har vel rundt 120 km rekkevidde i de temperaturene (så faktisk helt oppe i 145 km her en morgen da jeg hadde kjørt veldig økonomisk dagen før). Som regel har jeg rundt 105 km rekkevidde igjen når jeg kommer til Lillestrøm etter tre mil.

Å kjøre i 50-60 til mølledammen er vel å regne som direkte trafikkfarlig. De fleste ganger vel det med tre. Ikke engang traktorene her kjører så sakte ;)
Men seriøst, det er litt rart. Jeg skal jaggu sjekke den batteritempen, det kan jo være noe galt med oppvarmingen. Enig i at starten kanskje kan være kritisk. Å akselerere opp bakker på kalde batterier kan være ugunstig.
I temperaturene vi har nå er det ikke noe problem. 13,0kw/100km i forbruk og 77km kjørt og 50% igjen er ikke ille selv om det gikk litt sport i det etter hvert. Da regnet det også de siste 2 milene.
Det er var også påfallende at jeg hadde brukt 2-3% bort til tunsjøen i stedet for 6-7 på kalde morgener. Det var til og med uten batterikondisjonering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA