Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Domoticz og OWL Micro+ og CM180

Startet av Sungrazer, fredag 27. november 2015, klokken 18:01

« forrige - neste »

Sungrazer

Hei,

Jeg har satt opp en Raspberry Pi (http://www.raspberrypi.org) med Domoticz (http://www.domoticz.com). med en RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz dongle (http://www.rfxcom.com/)

På raspberry pi henter jeg ned en del værdata (Oregon Scientific WMR88A værstasjon) og styrer forskjellige lamper og brytere med Nexa.

Nå har jeg i tillegg satt opp en OWL Micro+ med en CM180 sensor (http://www.theowl.com/index.php/energy-monitors/standalone-monitors/owl-micro/) for å logge hvor mye ladekursen til elbilen trekker.

Funker veldig bra. :)



2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Sungrazer

Og der var bilen ferdig ladet. Interessant å se hvordan strømmen trappes ned etterhvert som batteriet blir fulladet. Holdt seg på 2,5 kW til 2,7kW frem til rundt 88 - 90% ladet, deretter falt strømmen sakte ned til 0.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

TB

Flott løysing.

Har brukt Efergy e2, den er enkel å sette opp, men skal laste data inn i pc må den kobles til via USB kabel.
Data er og låst i Efergy sitt eige program.

Efergy overfører data via 433 MHz, dvs, kanskje mulig å lese data på samme måten som du har brukt via RFXtrx433 USB 433.92MHz dongle.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bjaolsen

Et lite OBS! ang. e2, den måler kun strøm. Spenningen og effektfaktor må en legge inn som en fast verdi. Resultatet er at en får en ca. verdi på hvor mye W, på Zoe som har veldig variabel effektfaktor (0,9-0,2) betyr det mye.

Ved lading av Zoe på 3-fase 14A ser jeg at det først går 14A med faktor på 0,9, mens det på den siste %'en fortsatt går 10A med en faktor på 0,2. Det vil si at det egentlig bare trengte å gå ca. 2A.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA