Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf kan faktisk bli skikkelig varm

Startet av 3irikur, fredag 27. november 2015, klokken 14:21

« forrige - neste »

3irikur

Hallois!

Jeg poster dette fordi jeg hadde misforstått det selv.

Da jeg kjøpte Leafen min synes jeg at varmeanlegget aldri ble skikkelig varmt. Jeg googlet raskt, og fant mange (rikitgnok flest på amerikanske forum) som mente at varmeapparatet ikke ble varmt, og varmepumpen ikke klarte å få skikkelig varme i kupeen raskt (eller i det hele tatt). Naturlig nok trodde jeg at jeg bare måtte leve med dette.

Dette var feil. Kort fortalt stoppet hele anlegget opp i vinter, og gav meg bare kald luft.

Etter under ett døgn (!) hos Birger N Haug i Oslo fikk jeg bilen tilbake. Det var en helt annen verden! Varmen var der etter bare noen sekunder, og jeg kunne for første gang i vinter kjøre bil uten jakke!

De fleste her vet det nok allerede, men nå kan det hende at noen har samme problemet som meg og får vite at bilen skal kunne bli varm! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

lifern

Jeg har Visia uten varmepumpe og den blir skikkelig varm ganske raskt.
SVART EUROLEAF 2013

3irikur

Ja, så vidt jeg forstår er problemet jeg hadde relativt vanlig, men gjelder bare modellene med varmepumpe. Jeg tror problemet var at varmepumpen var i orden, men resten av varmeapparatet ikke gjorde jobben sin. Derfor ble bilen bare lunken på det beste.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

nr1rayner

Det er en gammel tråd om et slikt problem, blåser visst bare kald luft da, eller sånn smått lunkent. Problemet, såvidt jeg husker og forstod, var vel at det i tillegg sitter et varmeelement som det har vært noe problemer med..
Man kan visst se om det er noe muffens på stømmåleren, hos de som har hatt problemet har den vel aldri passert 1 eller 1,5 til varmeanlegget..
Kommer varmluft i min lenge før varmsetet begynner å steke skinka, så regner med alt er ok i min  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hempe

hmmm. Vi har en 2015 Nordic, og jeg har bitt meg merke i at ved under 10 minus så syns jeg ikke den blir så varm som jeg skulle ønsket. Det blåser kun lunket selv om jeg stiller inn max temperatur.
Vil det si at det er noe feil her? Noen med tilsvarende bil som kan bekrefte at deres bil blir god og varm ved lave temperaturer?
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

nr1rayner

Jeg har bare sett ca -5 enda, men ingen problem å få varme i den da  :D Trekker mye strøm, men..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

3irikur

Sitat fra: Hempe på lørdag 28. november 2015, klokken 11:12
hmmm. Vi har en 2015 Nordic, og jeg har bitt meg merke i at ved under 10 minus så syns jeg ikke den blir så varm som jeg skulle ønsket. Det blåser kun lunket selv om jeg stiller inn max temperatur.
Vil det si at det er noe feil her? Noen med tilsvarende bil som kan bekrefte at deres bil blir god og varm ved lave temperaturer?

Dette høres ut som problemet jeg hadde. Sjekk bilen hos forhandler før du kommer utfor skikkelig kulde!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Einar_S

På min synes jeg det kunne vært mer varme på beina. Når jeg setter den på 30C og luft bare til beina ville jeg forventet at det ble godt og varmt. Det øser jo varme ut av Dashboard dysene når jeg slipper dem til. Dessuten ser det ut som wattmeteret skrur ned til 1,5KW. Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er noen isbader, men likevel. Hvordan er det på din?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

3irikur

Sitat fra: Einar_S på mandag 30. november 2015, klokken 09:18
På min synes jeg det kunne vært mer varme på beina. Når jeg setter den på 30C og luft bare til beina ville jeg forventet at det ble godt og varmt. Det øser jo varme ut av Dashboard dysene når jeg slipper dem til. Dessuten ser det ut som wattmeteret skrur ned til 1,5KW. Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er noen isbader, men likevel. Hvordan er det på din?

Jeg har ennå ikke tenkt noe over dette, den starter nå på ca 3-3,5KW, og går gradvis ned til å stabilisere seg på 1,5KW. Jeg blir lett kald på føttene, så jeg burde egentlig oppdaget det om det var kaldere luft der enn ellers, men jeg kan ikke si at jeg har tenkt over det. Skal undersøke neste gang jeg er ute og kjører!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kjbu

Pass på å ha ventilasjonsviften på lav hastighet, da blir det mindre kald luft å varme opp = varmere luft som kommer inn og lavere strømforbruk.

Men skal du ha det fort varmt, må man ha høyere hastighet på vifta i starten og slå ned etterpå.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

El1

Hei!

Har en 2015 tekna og jeg synes heller ikke varmen er mye å skryte av. Når jeg setter på varmen på 30 grader og ned på bena så kan alt stå på max i en halvtime. Blir ok temp i bilen, men det blåser bare lunkent etterhvert. Bil vært inne og alt er selvsagt alt i orden... Strømforbruket starter på 3.5kw og tusler ned mot 1.5kw. Liten luftmengde nede på bena er det også.

kavorland

Sitat fra: El1 på søndag 24. januar 2016, klokken 21:08
Hei!

Har en 2015 tekna og jeg synes heller ikke varmen er mye å skryte av. Når jeg setter på varmen på 30 grader og ned på bena så kan alt stå på max i en halvtime. Blir ok temp i bilen, men det blåser bare lunkent etterhvert. Bil vært inne og alt er selvsagt alt i orden... Strømforbruket starter på 3.5kw og tusler ned mot 1.5kw. Liten luftmengde nede på bena er det også.

Samme bil, samme problem.
Har funne ut at om ein skal ha kupeen skikkelig varm må eco av, a/c av, all luft på frontrute max temp og resirk. Kjører dette ei stund, så på med beinvarme, og resirk av når det dugger.
Synes varmen som kjem ut av dysene ved beina er dårlig, men blir bedre med denne løysinga.
Eco struper visstnok effekten til varmeapparatet, og a/c gjer at varmepumpa visstnok ikkje fungerer.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Balrog

#12
Her er i hvertfall et håndfast bevis på som trådtittelen påstår at Leaf kan faktisk bli skikkelig varm:

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

El1

Sitat fra: kavorland på søndag 24. januar 2016, klokken 23:01
Sitat fra: El1 på søndag 24. januar 2016, klokken 21:08
Hei!

Har en 2015 tekna og jeg synes heller ikke varmen er mye å skryte av. Når jeg setter på varmen på 30 grader og ned på bena så kan alt stå på max i en halvtime. Blir ok temp i bilen, men det blåser bare lunkent etterhvert. Bil vært inne og alt er selvsagt alt i orden... Strømforbruket starter på 3.5kw og tusler ned mot 1.5kw. Liten luftmengde nede på bena er det også.

Samme bil, samme problem.
Har funne ut at om ein skal ha kupeen skikkelig varm må eco av, a/c av, all luft på frontrute max temp og resirk. Kjører dette ei stund, så på med beinvarme, og resirk av når det dugger.
Synes varmen som kjem ut av dysene ved beina er dårlig, men blir bedre med denne løysinga.
Eco struper visstnok effekten til varmeapparatet, og a/c gjer at varmepumpa visstnok ikkje fungerer.

Takk for svar! Synes det er merkelig at det er så dårlig effekt ned på gulvet. Farta på luften er ikke høy. Betydelig lavere på førersiden enn passasjersiden. Når jeg ber om max varme så vil jeg at den skal gi nettopp det, max varme og ikke droppe ned til 1 - 1.5kw. Kjører aldri med eco - ac på når det skal fyres. Hvis jeg stopper og lukker opp døren så det blir kaldt igjen, så går ikke forbruket opp heller. Bare lunken luft selvom alt står på max. For å få forbruket til å gå opp igjen må jeg skru varmen av og på, ac på av, gjerne et par ganger før den tusler opp og vil bruke rundt 3kw igjen. Men da er gleden kortvarig. Etter et par minutter så er den på rundt 1.5 igjen. Fatter ikke at det er sånn det SKAL være!

tomrh

Sitat fra: lifern på fredag 27. november 2015, klokken 15:06
Jeg har Visia uten varmepumpe og den blir skikkelig varm ganske raskt.
Litt nysgjerrig på Visias klimaanlegg. Kan du slå på kun vifte om sommeren og blåse kald luft uten at klima trekker mye strøm i starten? (Dvs har de fikset gen-1 problemet?) Hvor mange kW trekker klima når det er ca. 0 grader ute, du ønsker behagelig varm kupe og du har på friskluft?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA