Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinter v Sommer

Startet av Jonny, mandag 14. november 2016, klokken 18:49

« forrige - neste »

Jonny

Nå har jeg hatt min Leaf i snart 5 år, og vil dele noen erfaringer ang, rekkevidde.

Først de tingene som ikke er bra:

1 Nye dekk kan minske rekkevidden til 10-20%
2 Temp under 9 grader vil påvirke batteriet negativt der rekkevidden vil reduseres.
3 Temp under -4 vil kunne redusere rekkevidden opptil 20%
4 Kaldere luft vil ha en reduksjon på rekkevidden pga luft tettheten
5 Harde akselerasjoner og hard kjøring vil redusere rekkevidden opp mot 10%

De tingene som kan øke rekkevidden:

1 Holde batteriet varmt evt hurtiglade for å få opp temperaturen kan øke rekkevidden med opp til 20%
2 Kjøre med gamle dekk kan øke rekkevidden med 10-20% 
3 Justere ned kabin temperaturen til 16,5 grader og heller bruke ratt og sete varme

Ellers så har bilen fungert feilfri i alle disse årene, har enda 100% batterikapasitet!

Kjører Rød Nissan Leaf.

AtellusCalidus

Tack för tipsen. Märker av en del av dessa saker nu efter att ha bytt till vinterdäck, men vill ändå påpeka att skillnaden inte är så stor som jag trodde. Dock är temperatur den absolut största energitjuven i min mening!

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Electrix

Når det gjelder rekkevidde:
Luftmotstand har mye å si, og det å redusere farten litt kan gi mange km ekstra, med man kan også spare mye energi på å følge på i trafikken da andre biler virker som en plog gjennom lufta for deg. I nødsfall kan man ligge bak en lastebil, men disse hvirvler ofte opp litt mye sand og småstein, og går i tillegg sakte. Selv foretrekker jeg å ligge 3 sek bar varebiler, bobiler og suver som holder god fart. Det kan redusere forbruket overraskende mye.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

#3
Sitat fra: Jonny på mandag 14. november 2016, klokken 18:49
3 Justere ned kabin temperaturen til 16,5 grader og heller bruke ratt og sete varme
Resirkulering er imo et bedre råd enn å justere ned temp. Klima behøver da ikke varme opp iskald uteluft men bare vedlikeholde allerede oppvarmet kabinluft, krever mye mindre energi. Men må selvsagt gjøre dette på riktig måte for å ikke dugge ned, bl.a. er AC bannlyst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Sitat fra: Jonny på mandag 14. november 2016, klokken 18:49
Ellers så har bilen fungert feilfri i alle disse årene, har enda 100% batterikapasitet!

Det er imponerende at batteriet har holdt så lenge. Har du noen tips om å strekke levetida?

AppleKnocker

Bra tips!

Har du 100% på SOH Leafspy, eller mener du 100% som i alle bars intakt?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 24. november 2016, klokken 11:52
Har du 100% på SOH Leafspy, eller mener du 100% som i alle bars intakt?
Eller fra testresultat på service...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA