Skrevet av Emne: Podbike  (Lest 16546 ganger)

kjølholdt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1078
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #15 på: onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:58 »
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Podbike
« Svar #16 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:32 »
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Det er mulig siden pedalgeneratoren fortsatt er i drift, den stopper ikke å virke selv om batteriassist kobler ut ved 25 km/t.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

JEG

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #17 på: søndag 11. februar 2018, klokken 11:04 »
0-series er ute nå. Dette kan bli ganske spennende.

Pris og tilgjengelighet kan kanskje tale imot.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13786
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #18 på: mandag 12. februar 2018, klokken 05:20 »
Tilgjengelighet ja, men om prisen blir rundt 50K vil neppe det skremme vekk kunder. Husk dette er en sykkel minus de største ulempene med vanlig elsykkel:

- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Podbike
« Svar #19 på: tirsdag 08. mai 2018, klokken 11:40 »
Vi har akkurat lagt ut en video av første prøvetur i Stavanger sentrum:
https://www.facebook.com/GoPodbike/videos/1923328701011159/?t=0

Det blir også mulighet til å test Podbike T0 på sykkelkonferansen om fire uker:
https://syklistene.no/aktuelt/fremtiden-kommer-til-den-nasjonale-sykkelkonferansen/



« Siste redigering: onsdag 09. mai 2018, klokken 08:01 av PerBear »
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13786
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #20 på: torsdag 10. mai 2018, klokken 10:12 »
Genialt produkt, og når det på toppen av det hele ser så bra ut må dette bli en suksess.

Til dem som ikke har prøvt en Podbike kan den beskrives som en mini sportsbil. Meget god komfort med 4 hjuls uavhengig fjøring, og perfekt sittestilling. Er faktisk et reelt alternativ til elbil til både barnehagetransporten og dagligvarehandelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HalvorV

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #21 på: onsdag 30. mai 2018, klokken 23:45 »
Podbike er spennende, uten tvil.
Men tre av argumentene under er rent sludder.

Tyveri, har du blitt frastjålet to dyre elsykler på ett år burde du se på rutinene dine for låsing, evt hvilket selskap du vanker i.
Sete, finn ett som passer din skrukk. Fjas om fare for kronjuveler... har du kronjuveler i klem når du sykler ville jeg sjekket meg hos fastlege, da er det noe galt med anatomien.
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet. Er du ofte utsatt for velt så ville jeg vurdert å sykle edru innimellom.

Men ja sitte skjermet på de sureste dagene kunne jo fristet på 4-5 av de verste dagene i Stavanger.
Men da tipper jeg kuppelen på Podbiken er så skitten/oppripet av en lang høst at du ikke ser 3m fremfor deg.

 ;)


- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Tesla Model 3 Performance - Oh Happy days!
Hyundai Kona - Lempet over på en stakkar før overtagelse
Audi e-tron quattro Kansellert
TMX 75 Bestilt - Kansellert

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 467
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Podbike
« Svar #22 på: torsdag 31. mai 2018, klokken 10:26 »
Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.

Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her, for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

For å bedre synligheten bakfra trer jeg en gul refleksvest over setet. Jeg tror også de fleste biler gir større avstand til en liggesykkel, kanskje fordi de ikke riktig skjønner hva dette er for noe rart, så de tar en ekstra bue utenom.
Trondheim; Kia Soul EV 2018

Silkefot

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #23 på: tirsdag 05. juni 2018, klokken 15:02 »
Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Podbike
« Svar #24 på: tirsdag 18. september 2018, klokken 12:14 »
Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Vi skulle gjerne gitt deg en leveringsdato men vi mangler risikovillig kapital. Det eneste vi kan si er at vi kan levere sykler innen 12-18 mnd når vi har det.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Podbike
« Svar #25 på: tirsdag 18. september 2018, klokken 12:28 »
Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.
Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her, for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

Vår sykkel er 115 cm, dvs. høyere enn en vanlig velomobil og like høy som Tesla Roadster samt barn i 8-10 års-alderen på vanlig sykkel. Her er litt mer sykkeldata: http://www.dot.state.mn.us/bike/pdfs/manual/Chapter3.pdf

Her er høyden på sportsbiler sammenlignet med Podbike velomobil:



Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13786
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #26 på: fredag 04. oktober 2019, klokken 15:22 »
Verdenslansering av V4 Podbike:

https://www.youtube.com/watch?v=KygNxLNvWOw
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

chrgod

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #27 på: tirsdag 19. november 2019, klokken 15:14 »
Podbike skal ha ros for å tørre å satse, og følge drømmen. Jeg laget mange skisser av slike liggesykler i 14-15 års alderen, men tok det aldri videre. :-)
 
Fordelen med lavere luftmotstand har stor betydning ved høyere hastigheter, og vil passe godt inn på den planlagte sykkelmotorveien mellom Stavanger og Forus. Moderne batterier og motorstyring vil også gjøre mye for å "gjenopplive" dette konseptet. Sparkesykkelen har jo hatt en renessanse etter at den fikk elmotor.  Tiden er nok mer moden i dag enn da Sinclair C5 ble lansert https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5.
 
Det er et kult produkt. Ser ut som det er erfarne personer som står bak dette, så det er vel en skikkelig businessplan som ligger til grunn. Dessverre tror jeg markedet for slike til kr. 50 000+ er minimalt.

Hovedargumentet ser ut til å være "en holder seg tørr". En kan kjøpe mye bra regntøy for mellomlegget mellom en top range vanlig elsykkel og denne... En vanlig elsykkel vil vel også, på grunn av mindre vekt, ha lenger rekkevidde for samme batterier?

Det er nok også et "mentalt hinder" for mange. Kanskje fordi vanlig sykkel er velkjent, gir bedre oversikt, er mer fleksibel (lettere å komme opp og ned av fortauskanter. Enklere å parkere inntil husvegger og i garasjen), større kraft i pedalene (kan stå på pedalene) og er teknisk enklere, lettere og mye billigere.
 
Det finnes også gjennomsiktige stive "sykkelkalesjer," til tre-fire hundrelapper  som kan festes i en bue mellom styre og bagasjebrett og fungerer som et tak på en vanlig sykkel.



Håper dog at jeg tar feil, og at dette er starten på et nytt sykkeleventyr i Stavanger/ Sandnes. Ønsker dem lykke til! :-)
« Siste redigering: torsdag 21. november 2019, klokken 12:20 av chrgod »
2014 Leaf Tekna, "BILEN"

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13786
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #28 på: fredag 22. november 2019, klokken 16:18 »
Kjøpergruppen for Podbike er ikke nødvendigvis syklister. Mer bilister med behov for bomfri transport som på toppen av det hele gir mulighet for litt trim på veien.

Med tanke på at en helt ordinær elsykkel koster rundt 20 000 kr tror jeg ikke denne blir så vanskelig å selge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13786
    • Vis profil
Sv: Podbike
« Svar #29 på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:46 »
Og her demonstreres sikkerheten i tilfelle en kommer ut for en usannsynlig velt:

https://youtu.be/2jJ2ZG2aDfU
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no