Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Podbike

Startet av PerBear, torsdag 26. november 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

HalvorV

Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.


Tesla Model Y Perfomance

PerBear

Sitat fra: HalvorV på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:19
Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.

Jeg har testet dette i praksis i en annen velomobil, Alleweder A4. Jeg syklet full fart ned en bakke og var ikke klar over at det var is i nederst i bakken da jeg skulle bremse. Jeg hadde garantert skadet meg på en vanlig sykkel men inni velomobilen tok karosseriet av for støtet. Jeg gikk rundt to ganger men var uten en skramme, fikk kun en rift i ytterjakken.

Karosseriet på Podbike sykkelen er selvsagt ikke et krasjbur på lik linje med kupé i en bil. Det gir allikevel god beskyttelse ved å spre kollisjonsenergi til sykkelen i stedet for til syklisten.
Det beskytter også ved velt - det har vi allerede fått testet. Dessuten har den fire hjul og lavt tyngdepunkt som gir mye mindre risiko for å velte som er trolig den største årsaken til alvorlige sykkelulykker. En syklist opplevde nettopp dette: Han syklet i Podbike på sommerdekk og mistet kontroll på glatt vei (is) og traff fortauskanten men veltet ikke. På en vanlig sykkel hadde han veltet.

Om ca et år vil vi gjennomføre krasjtester på noen av testsyklene som nå er i bruk og sammenligne med tilsvarende krasj på vanlige sykler og dokumentere resultatet.

Selv er jeg allerede overbevist: karosseriet hjelper definitivt mot skader ved ulykker og ikke bare som beskyttelse mot surt vær.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

bmw2002

 Når vil denne volumproduseres til kunder?

PerBear

Forsiktig oppstart av fabrikkproduksjon er beregnet til slutten av året med oppramping til full volumproduksjon over noen måneder.
De første serieproduserte syklene går trolig til våre testkunder i Rogaland deretter til resten av Norge. Så åpner vi for resten av Europa.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

bmw2002

Flott at det nærmer seg produksjon. Har lyst til å prøvekjøre etterhvert, synd mulighetene ble avlyst pga Corona.

chrgod

Fikk email om at prisliste for Podbike og ekstrautstyr skal komme ca slutten av januar. Levering til kunder er planlagt til våren.

Så til sommeren vil nok flere av disse suse rundt i Stavanger/Sandnes. Blir artig å følge denne historien.  :-)
2022 Tesla Y

chrgod

Da er Podbike ute etter mer finansiering, og satser på folkefinansiering. Truffet av Covid, økte priser og komponentmangel.

http://podbike-25573977.hs-sites-eu1.com/we-are-crowdfunding

Prisen er nå 6250 Euro, ca 64000kr. Fortsatt «pre-order» og leveransestart i 2022. Har noen her inne bestilt?
2022 Tesla Y

elektrolux

#37
Gode tilbakemeldinger fra Podbike's viktigste marked Tyskland:

https://www.velostrom.de/probefahrt-velomobil-podbike-frikar-auf-der-eurobike/?utm_source=Newsletter%3A+English&utm_campaign=7b69f6bdd6-EMAIL_CAMPAIGN_2022_AUGUST&utm_medium=email&utm_term=0_85e6296dc4-7b69f6bdd6-140503510&mc_cid=7b69f6bdd6&mc_eid=1c32a80e69


Holder den oppsiktsvekkende velomobilen fra den norske produsenten Podbike det den lover?

Frikaren (uttales: Frii-Kar) har surret rundt på åstedet en stund. På Spezialradmesse 2018 kunne jeg kjøre en tidlig prototype og ble veldig imponert over ytelsen. På Eurobike 2022 var to nesten-seriemodeller tilgjengelige for testturer. Lever velomobilen fra Norge opp til forventningene?

Hva er så spesielt med Frikaren?

Høsten 2021 var Podbike på en stor demo-turné med Frikar. Dessverre var det ingen ledig tid for meg, så jeg måtte klare meg uten prøvekjøring. Jeg var desto mer begeistret for at Podbike var der med to nesten-seriemodeller på Eurobike 2022 i Frankfurt.

To nesten-seriemodeller av Frikar er klare for testturer.
Frikar er en firehjuls, bakhjulsdrevet velomobil med et romslig bagasjerom som også passer til et barnesete.

Podbike-velomobilen bruker en seriell hybriddrift i stedet for en tradisjonell sykkeldrift, som overfører drivkraften fra bunnbraketten til bakhjulet via et kjede eller belte. Sveivene er festet til en slags generator som evaluerer pedalkraften og overfører den elektronisk til de to bakhjulsmotorene. Den åpenbare fordelen: Med utelatelse av kjedet er den vanlige slitasjen stort sett eliminert – og «engangsfaktoren» reduseres også: Uten smurt kjede, ingen utsmurte (bukse)bein.

Den andre fordelen er ikke fullt så åpenbar: Interiørdesignet til Frikar kan utformes mer fritt på grunn av den manglende kjettingtunnelen.

Ulempe: Hvis 877 Wh-batteriet er tomt, kan du ikke gå fremover. Podbike oppgir en rekkevidde på 50 til 80 kilometer. I praksis vil jeg heller anta den mindre verdien. Ett batteri er om bord som standard, men det er plass til et annet (tillegg, per 07/2022: €699).

Frikar: Hvordan kommer du deg inn?

Etter at den futuristiske panseret har svingt tilbake horisontalt, går du praktisk talt inn i velomobilen: Frikaren er bygget på et sandwichgulv som er så stabilt at du kan stå på det uten å nøle. Dette gjør det mye enklere å komme i gang. Frikaren er imidlertid veldig dyp, slik at du bør ha en viss grunnleggende fleksibilitet.
Når du setter deg ned holder du i et håndtak på pedalgeneratoren, når du går av er håndtaket enda mer praktisk. Setet var trukket med Ventisit-matte, alle som kjører velomobil vet at den definitivt har langdistansekvaliteter.

Blir det ikke for varmt i Frikaren?

Med begge henders grep bakover og oppover strekker man seg etter panseret og kan lukke den med liten innsats. "Mitt" testeksemplar hadde den helt lukkede panseret, som også var ønsket. For det som har opptatt meg siden konseptet ble kjent var temaene «oppheting om sommeren» og «tåketendens i regnet», som var et stort problem, spesielt med den vakre Go-One-velomobilen. Sistnevnte fikk jeg testet godt i sterkt solskinn og over 30 grader på Eurobike i Frankfurt, men ikke sistnevnte.

Med kalesjen lukket får du følelsen av å sitte i et seilfly, du har en utmerket panoramautsikt! Det ser du veldig godt i videoen her.

Men det blir også fort veldig varmt under "glasstaket". For å muliggjøre passiv ventilasjon kan panseret settes "på sprekken" i flere trinn. Ulempen: Du må ta en avgjørelse før du starter reisen, du kan ikke endre den mens du kjører. Under kjøring ledes luftstrømmen gjennom en ventilasjonskanal på innsiden av frontruten – jeg merket ikke mye til det gitt temperaturene i Frankfurt. Kanskje jeg bare var for treg for deg.

Blir det for varmt under kjøring, kan du slå på en vifte med en knapp på venstre styreende. Viften som er montert foran pedalgeneratoren med åpningen mot skiven blåser luften mer eller mindre støyende under skiven, avhengig av innstilt styrke.

Hvordan styres Frikaren?

Styringen til Frikaren er på gulvet når du kommer inn: Det er to styreender til høyre og venstre for setet, som du bare tar tak i. Begge er koblet til hverandre, slik at du også kan kjøre med én hånd. Frikarens styring virket litt indirekte for meg, men jeg er sikker på at det er et spørsmål om å venne seg til det.

De vanlige bremsespakene finnes i hver ende av styret, samt en slags mikro-joystick i venstre ende, som kan brukes til å betjene indikatorene. Knappen for ringeklokken er på høyre side av styrehornet. Du leste riktig: Frikaren er en sykkel og trenger derfor en ringeklokke.

Operasjonen avsløres raskt etter en kort briefing. Det ville vært mer praktisk om setet kunne legges frem med én hånd i stedet for å måtte betjene en spak på høyre og venstre side. Oppbevaringsplassen kan imidlertid også nås fra utsiden via en låsbar klaff, slik at du sannsynligvis ikke trenger å folde setet fremover like ofte som i min eOrca for eksempel.

Hvordan kjører Frikaren?

«Frikar farh'n er som når du flyr» – det gjelder i alle fall utsikten, som du kan se i videoen her. Føttene er i en behagelig høyde på pedalene, setet er justerbart for å imøtekomme ulike høyder (Podbike snakker om 1,50m til 2m høyde), og panseret er buet så høyt at jeg med skostørrelse 46 ikke kan røre den når jeg tråkker støtt. Det er annerledes med Milan Velomobile.

Når du starter, føles det veldig tungt å tråkke i starten. Dette er fordi generatoren trenger en viss tid for å overføre pedalprosessen som et signal til de to bakhjulsmotorene. Men så går ting kraftig fremover – men også støyende. Det irriterer meg litt, for motorene er utenfor kuppelen - støyen kommer sannsynligvis fra beltet til pedalgeneratoren. Misforstå meg rett: støyen er ikke øredøvende. På dette tidspunktet i videoen kan du høre den i originalen.

Drivverket til Frikar har ingen kjede, derfor ingen gir. Den individuelle reguleringen av tråkkfrekvens (rotasjon av sveiven) og belastning kan imidlertid reguleres. Kadensen har forrang. Hvis den valgte verdien ikke nås (oppoverbakke), regulerer drivverket lasten ned. Hvis tråkkfrekvensen overskrides (nedoverbakke), økes pedalbelastningen.

Sluttkjøringen med e-støtte av Frikar er begrenset til 25 km/t i henhold til loven. Pedalgeneratoren kan imidlertid også brukes i godt over 25 km/t. Av sikkerhetsmessige årsaker bremses Frikaren i 60 km/t, overflødig kinetisk energi omdannes til elektrisk energi og føres inn i batteriene. Du kan også komme deg ved å tråkke bakover og bremse velomobilen på denne måten.

Jeg var langt unna begge verdiene på Eurobike-testbanen. Dessverre var innkjørselen til parkeringshuset stengt, så jeg kan ikke si noe om Frikarens "oppoverbakkeprestasjon".

På jevnt underlag er velomobilen fra Norge overraskende lett å håndtere etter kort tid, og kan knipses rundt hjørner om nødvendig. Fjæringsjusteringen er mer på den sporty siden. Dette yter også rettferdighet til det dynamiske utseendet til velomobilen.

Bremsene var ikke til å bli flaue under den korte prøvekjøringen, temperaturene i kupeen holdt seg på et tålelig nivå takket være viften. Vil det også være tilfelle med en distanse på 30 kilometer? Jeg kan (ennå) ikke si noe om "tåketendens" og "sikt i regn".

Bearbeidingen er allerede god, i serieproduksjonssammenheng vil det helt sikkert bli enda mer rutine.

Hvor stor og tung er Frikaren?
Podbike setter Frikars lengde på 2 300 mm, bredde på 839 mm og høyde på rundt 1 100 mm til 1 500 mm (økt). Du kan slå sammen speilene, da er bredden kun 84 cm - du må selvfølgelig ut av bilen. Avhengig av utstyr er egenvekten ca 90 kg, tillatt totalvekt er 200 kg.

Hvor mye koster en Frikar?
Gjeldende pris (08/2022) med Frikar starter på €7 436 (pluss fraktkostnader) i standardversjonen. Men velomobilen er bare veldig morsom med "Plus"-utstyrslinjen. Den inneholder to utvendige speil, innvendig teppe, innvendig lys for kabin og bagasjerom, to sidelommer, den (etter min mening) uunnværlige viften og et alarmsystem.

Bakfra av Frikar. Ta en god titt: låsbar tilgang til lasteområdet.
Så, stort sett fornuftig, pyntet, er Frikar i prislisten til €8 210 (også pluss fraktkostnader). Jeg ville også bestilt vindusviskeren (tillegg: 179€), med den store frontruten og basert på min erfaring med Leitra, etter min mening uunnværlig.

Ved første øyekast er det mye penger, men for en velomobil av denne kvaliteten ikke urimelig mye: En omtrent sammenlignbar Quatrevelo (så langt min drømmevelomobil) fra velomobil.nl koster fra €10 300 – uten e-støtte!

De første forhåndsbestillingene av Frikar er planlagt sendt senere i år, med alle forhåndsbestillinger planlagt innen 2023. Ytterligere forhåndsbestillinger er mulig på Podbike-nettstedet.

Konklusjon:

En ny drømmevelomobil!

Podbike Frikar oppfyller forventningene mine, bortsett fra oppoverbakkeytelsen, som jeg ikke klarte å teste: Den er like lett å komme på som med min eOrca, sittestillingen og romfølelsen er enda bedre. Oppbevaringsplassen i Frikaren er også lett tilgjengelig fra utsiden takket være den låsbare luken. Behandlingen er allerede på et høyt nivå.

Støyutviklingen er forskjellig, men du kan sikkert venne deg til det, samt til den annerledes tråkkefølelsen. At Frikaren har fire hjul i stedet for tre øker stabiliteten i kurver. Understellet er sporty, men ikke altfor hardt, velomobilen er lettkjørt. Når den er lukket, er værbeskyttelsen like god som med en bil og – takket være den svingende panseret, selv ved inn- og utstigning – bedre enn med min Orca.

For mange vil det være en ulempe, til og med et helligbrøde, at Fricaren praktisk talt ikke kan kjøres uten strøm. I praksis tar jeg imidlertid hensyn til batterinivået når jeg sykler på el-sykkel. Siden Frikar også er ment som et pendlerkjøretøy, bør ikke spørsmålet om rekkevidde ha samme prioritet som om det var en turvelomobil. Ikke desto mindre bør tilleggsavgiften for det andre batteriet vurderes avhengig av bruksscenarioet. Du kan forøvrig også reise med elektrisk velomobil, som jeg har bevist.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HalvorV

Det skjer da noeDu kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Perfomance

PerBear

Nå har jeg endleig fått min egen Podbike FRIKAR!
Skal snart hjem. Det er skikkelig surt vær med regn og vind.
Gleder meg! ;D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

HalvorV

Sitat fra: PerBear på onsdag 12. april 2023, klokken 23:45Nå har jeg endleig fått min egen Podbike FRIKAR!
Skal snart hjem. Det er skikkelig surt vær med regn og vind.
Gleder meg! ;D

Var det grunn til gleding?
Tesla Model Y Perfomance

PerBear

Har nå vært i Tyskland og overlevert Podbike FRIKAR til kunder. De vi leverer der er bygget etter tysk produktsikkerhetsstandard for lastesykler, DIN 79020:2020. Det har vært en lang reise og stor utfordring men i går ble de første syklene levert!

FRIKAR er eneste kjøretøy som serieproduseres i Norge og hvor chassis, karosseri, hjuloppheng og drivlinje også er utviklet her.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

turfsurf

Gratulerer og lykke til!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA