Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med varme på

Startet av lifern, tirsdag 24. november 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Sitat fra: lifern på onsdag 25. november 2015, klokken 23:51
I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
Yepp.
Men på hurtiglading går det greit. Et par langturer bak meg i kaldt vær, og da pleid å sette varmeapparat på maks for å varme bilen maksimalt de 15-20 minutter jeg står å hurtiglader.
Da går det å kjøre et stykke etter hurtiglading uten bruk av strøm før temp er så lav igjen i bilen at det kommer på "kjøreturtemperatur"
Med den innoverte varmestyring på min Gen1 Leaf der temperatur i vannkrets kan strupes til et minimum har jeg ved et par anledninger forsøkt på følgende strategi i den tro at jeg kunne spare tid på ladingen:

- Noen km før ankomst økt setpunkt på varmeapparat til 26 og skrudd opp temperatur i varmekretsen noe  så jeg får det varmere i bilen (Sitter ikke å fryser før det heller!)
- Starter hurtiglading og fulgte med på LeafSpy hvordan ladeeffekten inn på bilen gikk.
- Når ladeeffekt avtok slo jeg på varmeapparat. Fyrte på 26 grader og med maks varme på vannkretsen. Når varmen kom på så jeg at lader ga mer effekt inn på bilen igjen, som må være at den nå ga effekt som gikk til varmeapparatet ut over det som ble til lading.
- Før jeg gikk ut av bilen for å avslutte hurtiglading, slo jeg av varmeapparat og samtidig på innovasjonen på varmeapparat.

Når kjøretur så startet satte jeg på omluft og senket til ønsket temp i bilen. Det gikk da flere km før det igjen ble tatt energi ut av batteriet for å holde varmen i bilen.

Nivå på batteri var og ned på den røde sonen, så varme kunne jeg ikke fått startet uansett før på strek tre.

Tanken er at om en kan utsette å bruke varme under lading til det punkt ladeeffekten avtar pga hvor raskt batteriet vil ta til seg energi, så optimeres sekvensen slik at batteri får den effekt det makter å ta til seg.

Sparer da kanskje 1 minutt :o, på å utsette varme, og kanskje 1 minutt på forvarmingen, og er du på langtur og lader 10 ganger før du er fremme så tar man all tid en sparer imot med glede.
For 20 minutter kortere kjøretid på tur til Oslo fra Trondheim på en tur som blir over 10 timer, er gode 20 minutter. Tro meg!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Kjekt å vite at effekt fra hurtiglader skrus opp når varmeapparat skrus på, så går ikke varme på bekostning av ladetid ihvertfall. Hva skjer med effekten når varmen skrus av igjen? Har du klart å "lure" hurtigladeren til å gi mer effekt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#17
Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:12
Kjekt å vite at effekt fra hurtiglader skrus opp når varmeapparat skrus på, så går ikke varme på bekostning av ladetid ihvertfall. Hva skjer med effekten når varmen skrus av igjen? Har du klart å "lure" hurtigladeren til å gi mer effekt?
Testet hurtiglader i kulde her forleden, på Kiwi Nardo. Husker ikke temp i batteriet, men var like under null.
Tok bilder av ladefarten. Startet på 30 kW, men sank raskt. Etter ca 400sec slo jeg på bilen, og varmen. Da økte effekt fra 17,7 kw til nesten 20. Slo av varme og da sank den til 16kW. Så ladeprosessen går uavhengig av effekt som plukkes opp av varmeapparatet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

HenrikRH

Sitat fra: Trond Arve på lørdag 19. desember 2015, klokken 14:29
Et knep jeg har tenkt på er å ha en vifteovn liggende i leafen på vinteren. Da kan man bruke evt vanlige ladepunkter ved siden av hurtigladeren til å holde varmen i bilen mens man hurtiglader. Forøvrig kunne man jo ønske seg innendørs hurtigladere... hadde gladelig betalt litt ekstra for litt lunk og kanskje tilogmed en kaffe  ;D

Tips til deg, bruk fjernkontroll i form av Nissan EV. Skru på klimakontroll da, så styrer bilen resten =)
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

lifern

Det gikk fin å lade med varme på når jeg hadde lav temperatur.
18 gr i bilen, vifte på maks 2.
-6 ute.ladet med 16A.
SVART EUROLEAF 2013

Electrix

Interessant test Leafnor, jeg vurderer en langtur i vinter med min 2012 Leaf med den enkle innovasjonsløsningen (3pos bryter). Vi blir 5 i bilen så jeg må nok kjøre varmevifte på mesteparten av turen for komfort og hindre dugg.

Første etappe, 60 km, kjører jeg med maks fart og god varme for å varme opp batteriet, dessuten når jeg ikke neste hurtiglader uansett da denne er 107 km unna hjemmet.

Etter at ladeeffekten er under ca 40kW (hvis den noen gang klarer å komme så høyt på vinteren) setter jeg opp vanntemp til fullt og setter varme i bilen til litt ekstra, gjerne 22 grader. I tillegg til lading av batteriet får jeg da "ladet" varmesystemet til topp også varmet bilen litt ekstra.

Etter lading setter jeg vannvarmen av og viften ned, siden bilen er gjennomvarmet en del så trenger jeg ikke så mye varme, og i tillegg kan jeg kjøre et stykke på vannet som nå er varmt. Når det begynner å bli kaldt kan jeg sette vannvarmen på lav temp en stund og evnt skru den av igjen hvis det blir varmt nok.

Denne taktikken burde gi høyest gjennomsnittsfart
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Sitat fra: Electrix på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:46
Interessant test Leafnor, jeg vurderer en langtur i vinter med min 2012 Leaf med den enkle innovasjonsløsningen (3pos bryter). Vi blir 5 i bilen så jeg må nok kjøre varmevifte på mesteparten av turen for komfort og hindre dugg.

Første etappe, 60 km, kjører jeg med maks fart og god varme for å varme opp batteriet, dessuten når jeg ikke neste hurtiglader uansett da denne er 107 km unna hjemmet.

Etter at ladeeffekten er under ca 40kW (hvis den noen gang klarer å komme så høyt på vinteren) setter jeg opp vanntemp til fullt og setter varme i bilen til litt ekstra, gjerne 22 grader. I tillegg til lading av batteriet får jeg da "ladet" varmesystemet til topp også varmet bilen litt ekstra.

Etter lading setter jeg vannvarmen av og viften ned, siden bilen er gjennomvarmet en del så trenger jeg ikke så mye varme, og i tillegg kan jeg kjøre et stykke på vannet som nå er varmt. Når det begynner å bli kaldt kan jeg sette vannvarmen på lav temp en stund og evnt skru den av igjen hvis det blir varmt nok.

Denne taktikken burde gi høyest gjennomsnittsfart

Det vil virke. Samme som jeg har gjort på langturer vinters tid: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25138.msg434409.html#msg434409
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leaf-newbe

Må man da starte en ny lade syklus på hurtigladeren også? (les Betale en gang til om det ikke er gratis?)
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

leafnor

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:49
Må man da starte en ny lade syklus på hurtigladeren også? (les Betale en gang til om det ikke er gratis?)
Ikke der du har abonnement eller betaler minuttpris.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:19
Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Hvor lenge ladet du i første etappe?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:11
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:19
Raskest hurtiglading får man om man kobler fra og kobler til igjen. Laderen skrur aldri opp ladefarten underveis, bare ned. Første etappe får opp batteritemp, og da starter andre etappe med vesentlig høyere effekt. Testet det ut i går kveld.
Hvor lenge ladet du i første etappe?
Husker ikke helt, startet vel på to streker, og ca. da den fjerde kom noterte jeg meg omtrent hvor fort kWh-telleren på Efacec-laderen telte, samtidig som den femte temperaturstreken kom. Koblet fra, startet ny økt og kWh-telleren gikk dobbelt så fort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA