Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med varme på

Startet av lifern, tirsdag 24. november 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

lifern

Mulig det er nevnt før, men jeg fant det ikke igjen.

Satt i bilen mens jeg ladet på 16A vanlig kontakt med varme på.
Gikk fint.
Ca 6 min pr %.
SVART EUROLEAF 2013

lifern

I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Sitat fra: lifern på onsdag 25. november 2015, klokken 23:51
I minusgrader hvar det litt verre.Da trekker varmeapperatet mer strøm enn det som kommer inn.
Yepp.
Men på hurtiglading går det greit. Et par langturer bak meg i kaldt vær, og da pleid å sette varmeapparat på maks for å varme bilen maksimalt de 15-20 minutter jeg står å hurtiglader.
Da går det å kjøre et stykke etter hurtiglading uten bruk av strøm før temp er så lav igjen i bilen at det kommer på "kjøreturtemperatur"
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Men på hurtiglading går det greit.
Ikke med nesten flatt batteri. Hurtigladet på Værnes i går fra 0 streker, ikke mye varme å få.
Hvor mange strek må man ha igjen for å få varme?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 08:57
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Men på hurtiglading går det greit.
Ikke med nesten flatt batteri. Hurtigladet på Værnes i går fra 0 streker, ikke mye varme å få.
Hvor mange strek må man ha igjen for å få varme?
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

Jeg ladet fra 40-80% med varme på.
Da var det 3-4 minus.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

#7
Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Hei.
Ja, stemmer det. Opplevde det på noen hurtigladinger på turen til Oslo forleden, mener å huske det var så at varme kom først på når strek tre eller fire. Vifte gikk, men den tappet ikke energi til å lage noe varme. All strøm gikk til å lade batteri.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Hmm, hva med den skrekkelige advarselen "hold bilen avslått under QC"...?
Er det bare tomme trusler?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 26. november 2015, klokken 18:46
Hmm, hva med den skrekkelige advarselen "hold bilen avslått under QC"...?
Er det bare tomme trusler?
Aldri fått med meg. Hvor står/kommer det fra?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

shaukaas

Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o

3irikur

Sitat fra: shaukaas på søndag 29. november 2015, klokken 11:39
Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o

Dette høres tullete ut. Skal man stå på utsiden og fryse i 40 minutter da?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Sitat fra: shaukaas på søndag 29. november 2015, klokken 11:39
Fikk beskjed fra Fortum, per telefonsamtale ifm problemer med laderen, om at jeg ikke måtte åpne noen av dørene på bilen mens denne hurtigladet... Hun jeg snakket med var svensk, så det er mulig at kunnskapen om elbiler i nabolandet er hakket dårligere enn her på berget?  :o
I all dager. Skal man stå ute fryse i mange blå da kanskje.

Nei, det her må være et og annet slags symtombehandling, dvs hold deg unna bilen mest mulig når det hurtiglades, da blir det kanskje færre feil. Folk kan fikle med masse rart innen ladingen er i gang etc, så kanskje derfor. Jeg klarte å trykke startknapp to ganger før lader var ferdig med "initiering", og da ble det stopp. Så kanskje det de tenker skal unngår med å ikke åpne døren?
Har nå nær 30 hurtigladinger bak meg i to ulike Leaf, og alltid satt på bilen etter hurtiglading startet. Det for å se hvor mye det lades (På display og leafspy), og  ikke minst nå på vinter, fyre som rakkern for å dra videre med så varm bil som mulig. Spesielt på min Gen1 bil kommer en seg nesten en mil før det igjen tappes fra batteriet for å holde varmen. 
Forøvrig, en kollega fortalte at på E-Golf går det ikke å ha varme på samtidig med lading. Glad jeg kjører Leaf ;D
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 26. november 2015, klokken 17:22
Sitat fra: tomrh på torsdag 26. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Powerflux på torsdag 26. november 2015, klokken 09:29
Du husket å ha A/C på? Ingen A/C--ingen varme av en eller annen merkelig grunn :o
Trykket auto, den setter på AC + resirk. Har gjort dette flere ganger nå og fått varme. Sist gang før den i går begynte jeg på 4 streker, og da ble det varmt. Jeg mener å ha lest noe om at det må være et minimum antall streker på batteriet for at det skal bli varme?
Hei.
Ja, stemmer det. Opplevde det på noen hurtigladinger på turen til Oslo forleden, mener å huske det var så at varme kom først på når strek tre eller fire. Vifte gikk, men den tappet ikke energi til å lage noe varme. All strøm gikk til å lade batteri.
Har også testet nå at varme kommer f.o.m. strek tre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond Arve

Et knep jeg har tenkt på er å ha en vifteovn liggende i leafen på vinteren. Da kan man bruke evt vanlige ladepunkter ved siden av hurtigladeren til å holde varmen i bilen mens man hurtiglader. Forøvrig kunne man jo ønske seg innendørs hurtigladere... hadde gladelig betalt litt ekstra for litt lunk og kanskje tilogmed en kaffe  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA