Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe eller ikke kjøpe Type 2 ladekabel

Startet av Ampéreson, tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27

« forrige - neste »

Ampéreson

Jeg lurer på om det er vits å kjøpe type to ladekabel til min Tesla. Når ville jeg brukt den lurer jeg på? Hvor mange km pr. time lading vil jeg få med en type 2 kabel?

Jeg har sett at det er ganske mange superladere rundt om i Europa, hjemme bruker jeg bare vanlig døll 13 ampere som lader over natta.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

TRM

Sitat fra: Odd Arne på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27
Jeg lurer på om det er vits å kjøpe type to ladekabel til min Tesla. Når ville jeg brukt den lurer jeg på? Hvor mange km pr. time lading vil jeg få med en type 2 kabel?

Jeg har sett at det er ganske mange superladere rundt om i Europa, hjemme bruker jeg bare vanlig døll 13 ampere som lader over natta.
For min del er Type-2-kabelen blant det viktigste ekstrautstyret. Ladere står "overalt", og flere blir det.
Ville du vært ekskludert fra alle andre bensinstasjonkjeder enn den ene du bruker?
Tilgang til Type-2-ladere har reddet meg flere ganger, selv om jeg i det daglige bare bruker UMC og SC.

Med enkeltlader får du maks 50 km/t, mens med dobbeltlader maks 100 km/t.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

fredag

Sitat fra: Odd Arne på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27
Jeg lurer på om det er vits å kjøpe type to ladekabel til min Tesla. Når ville jeg brukt den lurer jeg på? Hvor mange km pr. time lading vil jeg få med en type 2 kabel?

Jeg har sett at det er ganske mange superladere rundt om i Europa, hjemme bruker jeg bare vanlig døll 13 ampere som lader over natta.

Hvis du tror at du noensinne kommer til å trenge en offentlig ladestolpe med AC-lading, så bør du ha en type2-kabel i bilen.

Hvis du sitter fast med tomt batteri foran en ladestolpe, og du ikke får ladet fordi du mangler type2-kabel, så har du bare deg selv å skylde.

Ladeinfrastrukturen i Europa med AC-ladestolper forutsetter at hver elbil har med sin egen type2-kabel. Det er kun hvis du tror at du aldri noensinne kommer til å bruke en AC-ladestolpe at du muligens ikke behøver en type2-kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Sitat fra: Odd Arne på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27
Jeg lurer på om det er vits å kjøpe type to ladekabel til min Tesla. Når ville jeg brukt den lurer jeg på? Hvor mange km pr. time lading vil jeg få med en type 2 kabel?
Med ein Type2-kabel får du alt opp til 50 eller 100 km/t (11 eller 22 kW), alt etter kva ladestasjonen du ladar frå støttar og om du har enkelt- eller dobbeltladar i bilen.  Frå ein typisk offentleg norsk ladestolpe langs gata (gratis saktelading) får du 16A 230V, som gjev 16 km/t.

Eg brukar min mest på den lokale Kiwien (32 km/t), og offentlege ladarar av alle slag når vi er på tur.  I Noreg er dei som regel 16A 230V (16 km/t), i utlandet er dei ofte 16A 400V (50 km/t) eller 32A (100 km/t).  Då står vi friare til å velje ruter eller dagsturar utanom superladarane, eller vi kan hoppe over den første superladaren når vi skal vidare.

Sisyfos

Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

RaBalder

Der er mange "greier" man kan kjøpe for å få ladet.

Og en type2-kabel bør være en av de tingene som står øverst på kjøpslisten.

  • Det gir tilgang til offentlige type2-stolper. Begynner å bli mange av dem.
  • Det gir også tilgang til private som har satt opp ladestolper. De fleste uten noen kabel, da man bringer den selv.
  • Og det gir som oftest også tilgang til større ladeeffekt enn å bruke alternativet shuko på et ladepunkt. Opptil 22kW, mot bare 2kW på shuko.

Dvs mulighetene til å lade blir straks flere med en type2-kabel.

På den andre siden, det er mulig å klare seg uten en type2-kabel.
Men skjønner ikke poenget med et slikt valg hvis man har elbil.

Ampéreson

Det kaller jeg klar tale, type 2 skal mao. kjøpes inn :) Takk for alle svar, jeg er overbevist.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

kris79

Jeg er ny i elbilverden, skal hente ut min 70D i ettermiddag! :) Derfor har jeg samme spørsmål; kjøpe eller ikke kjøpe type-2 kabel?

Er det sånn at f.eks Fortum-ladere krever medbrakt type-2 kabel? Det er altså ikke kabler på laderne, som man kopler rett i bilen? I mitt tilfelle gjelder det først og fremst Fortum-laderen på Kiwi Rødberg, den er på vei til hytta, og kommer sannsynligvis til å bli brukt i ny og ne, særlig på iskalde vinterdager...

nyttblad

Og da hiver jeg meg på også. Om man da skal velge å kjøpe en kabel, bør man da
velge Type 2 eller Chademo adapter eller trenger man begge deler.

Rødberg er vel feks både type 2 og chademo
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

RonnyØ

Sitat fra: nyttblad på onsdag 25. november 2015, klokken 11:01
Og da hiver jeg meg på også. Om man da skal velge å kjøpe en kabel, bør man da
velge Type 2 eller Chademo adapter eller trenger man begge deler.

Rødberg er vel feks både type 2 og chademo

Jeg har brukt min type 2 mye.. Selvsagt kan det være fordi jeg ikke har chademo :)

RaBalder

#10
Det er mulig å klare seg med bare det som kommer levert fra Tesla.

Men generelt anbefaler jeg:

  • Kjøp en 32A 3-fase type2-type2 ladekabel.
  • Sørg for å ha et alternativ til UMC dersom den skulle streike.

Også kan man ta resten ettersom behovet oppstår.
Det er bare du selv som kjenner ditt eget kjøremønster. Og om du trenger en overgang fra komfyr-kontakt eller et chademo-adapter.

nie

Dette kommer an på personlige behov og lademønster.

Til mine behov er valget enkelt:

- Jeg MÅ ha  type 2 for å få brukt lade-stolpen i garasjen på jobben
- Jeg MÅ ha Chademoh for å få ladet når vi er på hytten vinterstid


Sandvika

Sitat fra: nyttblad på onsdag 25. november 2015, klokken 11:01
Og da hiver jeg meg på også. Om man da skal velge å kjøpe en kabel, bør man da
velge Type 2 eller Chademo adapter eller trenger man begge deler.

Rødberg er vel feks både type 2 og chademo
Kommer ann på ditt behov.
Type 2 er AC . Dette er en interface for laderen inne i bilen. For de aller fleste betyr det maks hastighet på 11kW (22kW om du har kjøpt dobbeltlader). Type 2 finnes som andre sier på mange offentlige ladestolper, kjøpesentre fordi det er relativt billig å sette opp. Bruksomårdet er nok vanligvis destinasjonslading.

Chademo er DC lading dvs det sitter en stor lader på landssiden som pøser strøm på batteriet. Dette gjør at infrastrukturen koster endel penger og disse driftes derfor etter kommersielle prinsipper. Hastighet ligger et sted  mellom Type 2 og Superlader. Bruksområde kan nok også sammenlignes best med superlader.

Mao. Type 2 er relativt tregt, men flere steder , ofte mer stabilt og oftest gratis.  Chademo er raskere, koster vanligvis penger. Chademo blir vel derfor sett på som et alternativ til Superlading hvor ikke dette finnes.

Tror ikke du finner mange som kjøper Chademo og ikke Type2.

http://info.nobil.no/index.php/nyheter/95-ladefart-og-kontakttyper-i-norge

nyttblad

Ut fra svar her er det nok lurt å kjøpe en Type 2 ja. Fram til nå har jeg klart meg på Schuko for daglig bruk og superlading for langturer. Men om en superlader faller ut slik som Lillehammer sist helg sitter man rimelig i klisteret om man ikke har alternativer.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Havebigfun

Ja å ha en elbil som er verdt mellom 500 og 1000k odg så å spare på ladeutstyr for noen tusenlapper rimer ikke- såfremt man tar andre turer enn hjemmefra til jobben. Når man reiser ned bilen  bør man ha type 2, en ekstra UMC (eller mennekes ladekabel) og - muligens Chademo- adapteret.
Selv om de ikke brukes ofte er de en fosikring for at man ikke sitter fast med tom batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA