Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bestemmer ladeffekten ved superlading

Startet av Ampéreson, mandag 23. november 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Ampéreson

Hei, jeg har en 2014 P85+, veldig fornøyd, fantastisk bil og alt det der. Superladerne er veldig kjekke å ha når man er på tur. Lurer på hva det er som bestemmer hvilken ampere man får når man lader på Tesla sine superladere. Har ladet på Gol, Aurland, Bergen og Aksdal. Gol og Aurland lå amperen på ca 270 hvor det var to andre biler samtidig. I Bergen var det fullt så der lå den rundt 180 ampere. Men i Aksdal var jeg helt alene og amperen gikk aldri over 101. Byttet to ganger for å se om det gjorde en forskjell og det varierte der mellom 90 og 101 ikke noe mer.

Bjørn på youtube nenvte i en av sine videoer at superladerne er lenket to og to sammen, så hvis det er en annen bil på 1a og man parkerer på 1b får man mindre effekt av ladingen.

Noen som har en forklaring og eller tips til hvordan få mest mulig effektiv lading?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Rav4_EV

Batteriets temperatur og oppladingsstatus (State of charge) er to ting som influerer på strømmen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

dosmont

#2
I tillegg må du slå av rangemode, ikke gunstig når det er kaldt, det tar evigheter før batteriet blir varmt. Det som står i innlegget over her er jo de opplagte årsaken til lav ladehastighet.
Men er det ingen av de så er det mulig at det er noe grums med superladerene. Jeg skulle lade på Aspøya, og da fikk jeg ladehastigheter som du opplevde, faktisk litt lavere også, det på 2 ladere 1A og 3A.
Jeg flyttet til 3B fikk full guffe.
Jeg ringte da Tesla for å rapportere feil på laderene, fikk en amerikaner på tråden og etter å fått forklart hvor det var og hvilke superladere det var noe feil med, sa han at jeg tok feil for det var 2 andre ladere han så det var feil på.
Så da var det sikker feil på 4 av 8, hvis ikke dataen hans tok feil.
Så det er lurt å ring Tesla hvis det er uforklarlige grunner til at bilen lader dårlig, for og holde superladerene operativ.

Hvis du kommer en plass der det står 4 Teslaer alle på la oss si A.
Da får du reststrøm på samtlige, da er spørsmålet, hvilken skal jeg ta?
Jo så lenge bilen ikke er forlatt, eller nylig forlatt, så blinker det grønt ved ladeportene, da lader du på samme lader som den som har den laveste blinkefrekvensen, for den har fått redusert effekt pga høy SOC.
Eller selvfølgelig spørre de som er der, ofte at det står ferdigladdet biler, spesielt der det er mulig å handle.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Ampéreson

Det viste seg at det var noe galt med kjølingen på batteriet mitt. Ble ringt opp av Tesla service, de hadde mottatt noen feilmeldinger fra bilen min vdr. superlading. De tok den inn og skiftet kjølesystemet til batteriet samt noen kabler. Kjørte så ut til super laderen i Åsane utenfor Bergen, ampere var det samme, men det var også det for de andre som stod der. Kun rundt 100 ampere. :-\
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

weld77

Jeg er overrasket over hvor mange som ikke er klar over at ladeeffekten reduseres for begge dersom man kobler seg til en ladestolpe der en bil allerede lader. Har forklart det til en del folk på superladere...

cra

Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:50
Jeg er overrasket over hvor mange som ikke er klar over at ladeeffekten reduseres for begge dersom man kobler seg til en ladestolpe der en bil allerede lader. Har forklart det til en del folk på superladere...

Er det ikke slik at den som kommer først til "mølla" får så mye kapasitet bilen klarer å ta imot, mens nr to får det som er til overs da? Men om man starter lavt kan det kanskje tenkes at nr 2 kan få mer, slik at man ikke får økt fart etterhvert som batteriet kan klare å ta imot mer?

Jeg bruker forøvrig også å tipse om at det er lurt å ta en stolpe med tall som ikke er i bruk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

weld77

Sitat fra: cra på fredag 04. desember 2015, klokken 13:04
Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:50
Jeg er overrasket over hvor mange som ikke er klar over at ladeeffekten reduseres for begge dersom man kobler seg til en ladestolpe der en bil allerede lader. Har forklart det til en del folk på superladere...

Er det ikke slik at den som kommer først til "mølla" får så mye kapasitet bilen klarer å ta imot, mens nr to får det som er til overs da? Men om man starter lavt kan det kanskje tenkes at nr 2 kan få mer, slik at man ikke får økt fart etterhvert som batteriet kan klare å ta imot mer?

Jeg bruker forøvrig også å tipse om at det er lurt å ta en stolpe med tall som ikke er i bruk.

Nei, men den som er først får mest så lenge batteriet kan ta imot. Ellers ville jo den andre få 0 om den første har nesten tomt batteri og akkurat startet ladingen. Man får aldri mindre enn 25kW så vidt jeg vet, dvs at det er 25kW førstemann ikke får.

RaBalder

Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 13:09
Sitat fra: cra på fredag 04. desember 2015, klokken 13:04
Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:50
Jeg er overrasket over hvor mange som ikke er klar over at ladeeffekten reduseres for begge dersom man kobler seg til en ladestolpe der en bil allerede lader. Har forklart det til en del folk på superladere...

Er det ikke slik at den som kommer først til "mølla" får så mye kapasitet bilen klarer å ta imot, mens nr to får det som er til overs da? Men om man starter lavt kan det kanskje tenkes at nr 2 kan få mer, slik at man ikke får økt fart etterhvert som batteriet kan klare å ta imot mer?

Jeg bruker forøvrig også å tipse om at det er lurt å ta en stolpe med tall som ikke er i bruk.

Nei, men den som er først får mest så lenge batteriet kan ta imot. Ellers ville jo den andre få 0 om den første har nesten tomt batteri og akkurat startet ladingen. Man får aldri mindre enn 25kW så vidt jeg vet, dvs at det er 25kW førstemann ikke får.
Nå er det et veldig snevert tids-spenn hvor 25kW som minimum har noen effekt. I alle fall i dag.

Nye superladere har vel 130 eller 135kW effekt. Og en 85kWh kan vel maks slurpe til seg 115-120kW. Det vil si at på en slik lader vil det være 10-20 kW som en enkelt bil ikke klarer å bruke.

Men jeg mener den første bilen får så mye han vil ha.
Deretter vil nummer to som kolber til få resten.

Og jeg har ikke sett noe beskrevet som garanterer et minimum på 25kW.

I praksis er ikke dette noe jeg bekymrer meg over om jeg står som bil nummer 1. Og heller ikke bil nummer 2.

weld77

Nei, jeg vet ikke. Kan bare ikke huske å ha sett lavere effekt enn 25kW, så jeg antok at det var minium. Men som du sier, på de nyere stolpene har det mindre å si siden totaleffekten er større. Jeg parkerer som bil nr 1 om jeg kan, ellers blir det bil nr. 2 og så er jeg innforstått med at jeg ikke får full guffe før den andre kobler seg fra.

Tesla-man

Ladet på SC i danmark med ca 110kw. Nabobil koplet seg til og min sank til 80kw.  Nabobil flyttet seg til annet ladepar og min gikk tilbake til 110kw.

Konklusjon: Første bil får ikke "alt bilen kan ta" men blir prioritert.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

hgs

Har lurt på dette en stund. På en 90 kW lader ('1 gen superladere') vil bil 1 tar alt bety at nr 2 ikke får noe. Det har jeg aldri hørt om at noen har opplevd, så det gis nok et minimum til bil nr 2.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:49
Ladet på SC i danmark med ca 110kw. Nabobil koplet seg til og min sank til 80kw.  Nabobil flyttet seg til annet ladepar og min gikk tilbake til 110kw.

Konklusjon: Første bil får ikke "alt bilen kan ta" men blir prioritert.

Det er ikke min erfaring, men mange fakturer kan nok spille inn:

- Tesla kan ha endret programmeringen av dette den siste tiden
- SC-kabinettet kan ha hatt defekte delladere som betyr at den endrer prioriteringen for å sikre at nr. 2 får noe som helst
- SC-kabinettet kan ha hatt problemer med f.eks kjøling og ikke klart å levere full effekt

Sist jeg sjekket dette ladet jeg på nesten 120kW og nr. 2 som koblet seg til fikk da ca. 30kW uten at min effekt endret seg i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:50
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:49
Ladet på SC i danmark med ca 110kw. Nabobil koplet seg til og min sank til 80kw.  Nabobil flyttet seg til annet ladepar og min gikk tilbake til 110kw.

Konklusjon: Første bil får ikke "alt bilen kan ta" men blir prioritert.

Det er ikke min erfaring, men mange fakturer kan nok spille inn:

- Tesla kan ha endret programmeringen av dette den siste tiden
- SC-kabinettet kan ha hatt defekte delladere som betyr at den endrer prioriteringen for å sikre at nr. 2 får noe som helst
- SC-kabinettet kan ha hatt problemer med f.eks kjøling og ikke klart å levere full effekt

Sist jeg sjekket dette ladet jeg på nesten 120kW og nr. 2 som koblet seg til fikk da ca. 30kW uten at min effekt endret seg i det hele tatt.

150kW? Er ikke 135 max da?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: hgs på lørdag 09. januar 2016, klokken 17:40
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:50
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:49
Ladet på SC i danmark med ca 110kw. Nabobil koplet seg til og min sank til 80kw.  Nabobil flyttet seg til annet ladepar og min gikk tilbake til 110kw.

Konklusjon: Første bil får ikke "alt bilen kan ta" men blir prioritert.

Det er ikke min erfaring, men mange fakturer kan nok spille inn:

- Tesla kan ha endret programmeringen av dette den siste tiden
- SC-kabinettet kan ha hatt defekte delladere som betyr at den endrer prioriteringen for å sikre at nr. 2 får noe som helst
- SC-kabinettet kan ha hatt problemer med f.eks kjøling og ikke klart å levere full effekt

Sist jeg sjekket dette ladet jeg på nesten 120kW og nr. 2 som koblet seg til fikk da ca. 30kW uten at min effekt endret seg i det hele tatt.

150kW? Er ikke 135 max da?

Nei, de nyeste klarer ihvertfall 145kW. Det er kun de med 480V step-up trafoer som klarer så mye, f.eks de på Solli. Trafoene er ratet for 160kVA og om man regner på input-spesifikasjonene på SC-kabinettet blir resultatet også ~160kW. Minus litt tap (kan tenke meg omkring 8% på maks effekt med såpass høy spenning inn) får man omtrent 145kW ut.

135kW er maks per bil, 330A@410V. Men Model S har ikke høy nok batterispenning til å klarer 135kW, så man ender på ca. 120kW som maks. Det er uansett teoretisk, da maksspenning ut fra SC er 410V og en bil som lader opp til 410V vil aldri ha maks strømstyrke ved den spenningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA