Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stovner senter satser på elbiler!

Startet av tutti, søndag 22. november 2015, klokken 20:05

« forrige - neste »

goggo

Dette er bra!
Stovner senter var veldig tidlig ute med sine 2 Schuko kontakter, kanskje tilogmed det første kjøpesenteret i landet? Ladet endel her med min kjære gamle Kewet når jeg ikke var sikker på om jeg hadde nok strøm til å komme meg over Gjelleråsen og videre til Nittedal hvor jeg bodde på den tida.

Ser ut som de nye punktene blir gratis? Jeg er isåfall redd for at de kommer til å bli misbrukt til gratis hjemmelading for elbil eiere som bor på Stovner/Vestli, dersom de ikke blir godt merket med tidsbegrensning og dette overholdes av parkeringsvakter som gir saftige bøter.

Jeg har etterhvert blitt ganske så allergisk mot gratislading - det fører skjelden noe godt med seg  :-\

mvh
HUgo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

v-i-c

Hvilken type strøm leverer disse ladepunktene?
3,6kW og 7,2kW dette tyder på enfase 16 og enfase 32A.

Spørsmålet leverer de enfase 16A TN eller IT strøm?
Spørsmålet leverer de enfase 32A TN eller IT strøm?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rasmus.B

Du må nok ta med deg "bøtta" som må til når en kjører bil som ikke kan lade på norsk "standard strøm"
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

v-i-c

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. november 2015, klokken 18:03
Du må nok ta med deg "bøtta" som må til når en kjører bil som ikke kan lade på norsk "standard strøm"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

v-i-c, i følge elbilmotstandere leveres det utelukkende strøm produsert fra brunkull til alle stikkontakter der elbiler lader. ;D

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Sitat fra: THE på tirsdag 24. november 2015, klokken 11:40
v-i-c, i følge elbilmotstandere leveres det utelukkende strøm produsert fra brunkull til alle stikkontakter der elbiler lader. ;D

Da er det ingen som har vært på Stovner senter og testet om de har IT/TT eller TN-strøm.
I mangel av nye hurtiglader er det greit å merke seg hvilke steder som har rett strøm til min bil.

Er det IT eller TT strøm er disse ladepunktene like ubrukelige for meg som DC-ladere.
De vil da ikke være til hjelp for meg dersom jeg trenger å lade.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

sitat fra : http://groruddalen.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=15085

"
– Dette blir et kjempeløft for oss. El-bilplassene vil stå på rekke og rad i plan 3, og skiltingen skal opp etter hvert. Alt åpner førstkommende mandag, sier Eriksen.

Fra før av hadde Stovner senter to el-bilplasser. Nå får de 22.

– Det blir to plasser med vanlig stikkontakt, 15 med 3,6 kilowatt og 5 med 7,4 kilowatt. Vi har etablert standard ladestasjoner, sier han.
"

Håper at skiltingen inneholder relevant info om ladepunktene som:
-- Effekt 3,6kW, 7,4kW, 11kW, 22kW, 43kW.
-- Enfase, Trefase
-- Strømstyrke 16A, 32A, 64A.
-- Type strøm IT/TT eller TN strøm

Dette er viktig informasjon til forbrukeren slik at forbrukeren kan velge en ladestasjon som virker sammen med den bil forbrukeren har.

Skal det være et krav at elbil/hybrid er tilkoblet ladestasjon?
Skal det være et krav at elbil/hybrid skal lade?
Skal det være et krav at elbil/hybrid skal lade selv om det er feil type strøm slik at ladning ikke kan skje?
Slik krav bør skiltes!
Om det skal betales parkeringsavgift for å parkere på ladeplassen bør også dette skiltes!
Om det er handleplikt for å benytte ladeplassen bør dette også skiltes!
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rasmus.B

Hvis de effektene som du oppgir stemmer VIC, så er det IT nett på Stovner senter.
Tviler på at de fleste utbyggerne tenker på at det er en type bil som ikke kan lade her, og derfor mangler det relevant informasjon der for deg. Har du ikke en skilletrafo som du kan slepe med deg på tur da?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:24
Sitat fra: THE på tirsdag 24. november 2015, klokken 11:40
v-i-c, i følge elbilmotstandere leveres det utelukkende strøm produsert fra brunkull til alle stikkontakter der elbiler lader. ;D

Da er det ingen som har vært på Stovner senter og testet om de har IT/TT eller TN-strøm.
I mangel av nye hurtiglader er det greit å merke seg hvilke steder som har rett strøm til min bil.

Er det IT eller TT strøm er disse ladepunktene like ubrukelige for meg som DC-ladere.
De vil da ikke være til hjelp for meg dersom jeg trenger å lade.

Da får du vel ta deg turen og sjekke selv da? Du kan neppe forvente at eiere av de >99% av elbilene som ikke har problemer med å lade på IT-nett gidder å stikke opp og sjekke nettypen med en testplugg for at du skal kunne merke den av som IT eller TN på ditt private kart. Uansett er det schuko der så du kan lade med den gule bøtta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

peuion

#10
Var på Stovner senter i dag.. fant ingen med vanlige stikk til min Ion. Så fikk ikke ladet. Tittet bare på 4-5 stk. noen vet hvor de med vanlig stikk er?
Er meget dårlig merket....
Hva heter de uttakene de har på stovner ? finnes det overgang til vanlig stikk?
Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

jkirkebo

Sitat fra: peuion på lørdag 02. januar 2016, klokken 15:28
Var på Stovner senter i dag.. fant ingen med vanlige stikk til min Ion. Så fikk ikke ladet. Tittet bare på 4-5 stk. noen vet hvor de med vanlig stikk er?
Er meget dårlig merket....
Hva heter de uttakene de har på stovner ? finnes det overgang til vanlig stikk?

Type 2. Alle nye ladeplasser har slike, shuko forsvinner pga. begrensningen på 10A. Kjøp en Type 2 til Type 1 kabel, det er mange som selger disse (f.eks NoFuel på Lysaker). Koster 1500-2000 kroner, og du bruker da kun denne og ikke den originalen ladekabelen. Som en bonus får du raskere lading (på iOn ca. 13-14A mot standard som vel er 10A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

peuion

Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

Traktor

#13
Noen som vet om det er mulig å lade gratis her også utenfor senterets åpningstider? Med 32 ampers lading kan det jo være aktuelt å ta et lite stopp her for å lade de siste 10 % jeg trenger på Leafen for å komme helt hjem. På hurtiglader vinterstid oppnår Leafen sjeldent mer enn 20 kW, det blir noen sinnsykt dyre kWt.

RaBalder

#14
Sitat fra: Traktor på søndag 06. januar 2019, klokken 18:36
Noen som vet om det er mulig å lade gratis her også utenfor senterets åpningstider? Med 32 ampers lading kan det jo være aktuelt å ta et lite stopp her for å lade de siste 10 % jeg trenger på Leafen for å komme helt hjem. På hurtiglader vinterstid oppnår Leafen sjeldent mer enn 20 kW, det blir noen sinnsykt dyre kWt.

Ser ut som åpningstidene for parkeringshuset er:

  • Hverdager: 0700-2200
  • Lørdag: 0800-2000

Laderne er i 3. etg i parkeringshuset og man er avhengig av at det er åpent.

Ref: https://no.parkopedia.com/parking/carpark/stovner_senter_1/0985/oslo/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA