Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Hurtiglading" ved lavare temperaturar

Startet av Einride, søndag 22. november 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

Einride

Er ein tur hos familie i helga, og utan ladar tilgjengelig heime der, må eg ty til 22 kW lading for å ha nok til å komme meg heim, helst utan fleire stopp.

Køyrde difor ut på McDonald's Heiane og kobla til ein 22 kW ladestolpe der. 39% kapasitet ved start, estimert tid til fullt: 3 timar og 10 minutt...  :(

Lada 62 minuttar og ved avslutta lading var kapasitet på 86%. Med andre ord ca 45% lada på ein time. Temperaturen ute var ca - 3 grader ved start, ca - 1 ved endt lading. Litt kaldt til vestlandet å vere, ikkje spesielt kaldt for de  aust og nord  i landet.

Kva erfaringar har andre her med lading vinterstid? Kva med de som har Q210, blir ladehastighet på 43 kW like mykje redusert ved lavare temperaturar?

Elektrisifisert

Har ladet mange ganger med hurtiglader i temperaturer fra -3 til pluss 5 grader, men har ikke eksakte data fra så mange av de.  Mitt inntrykk ar allikevel at ladingen går raskere enn det du har opplevd med din bil.

Konkrete tall fra en av mine ladinger ser du nedenfor, er ikke sikker på temperaturen men mener det var -1 grad.
Det var ihvertfall under 0.  Har tatt bilder av det hele, men ved -4 til +4 så blinker temperaturaen, og den var borte akkurat når bildet ble tatt.

Kjørte km før ladestart: 122 km  (ekstrem økokjøring fordi det var 122 km til neste lademulighet)
Rest km ved ladestert: 32 km
SOC ved start: 22%
Tilført strøm ifølge ladestolpen: 16,5 kWh.
Ladetid: 54 minutter.
Rekkevidde ved ladeslutt: 121 km
SOC ved ladeslutt: Ca 92%   (mangler bilde)


Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Elhanen

Jeg opplever det samme som trådstarter ved kaldt batteri. Men, ved varmt batteri det samme som Elektrifisert.
Det går ca. 4 ganger saktere ved kaldt batteri, mot varmt batter.
Ser også at bilen ikke regenerer ved 98 % på batteri, når det er kaldt , hadde da kun 103 km estimert rekkevidde i morges ved - 10 grader.
Et must nå er pre-soak in progress ;) varm og god bil å sette seg i ved start på turen. :) rundt 20 grader i kupeen, men du verden for en dur i garasjen når den varmet seg :)

ZOE

Jeg har ingen "ekstra" regenerering ved bremsing når det er under 10 grader ute, kan det være normalt tro?

Selv om batteriet er nesten tomt..

StigH

Merker min regenerer dårlig ved fullt batteri. Det skal den gjøre også såvidt jeg har funnet ut. Nyladet i morges, stått inne i lun garasje med plussgrader sto status på 111 km i rekkevidde. Men som jeg får inntrykk av så stagnerer dette noe når en får kjørt varm batteri litt.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

THE

#5
Hurtiglading i kulde bør i alle fall gjøres med varmt batteri. Mye lurere å lade rett etter lengre kjøretur enn når bilen er kald, dette gjelder også på treglading hjemme (i alle fall 11kW). Fikk opp melding om 3t 40 min for å lade til fullt fra ca 80 % med kaldt batteri og -10 i går kveld på 11kW-lader hjemme.

Ser i ladehistorikken at bilen brukte 2t 5 min til 100%, så ikke så ille som estimert. I tillegg startet lading igjen i dag tidlig, og i løpet av 59 min ladet den fra 95% til 100%. Lading på morgenen starter automatisk når jeg programmerer forvarming i bilen. Hvis jeg ikke har programmert forvarming, så har jeg sett at det kanskje er bare 95-98% batteri selv om bilen rapporterte lading til 100% kvelden før.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Einride

Dette var nok med kaldt batteri (stått ute over natta, lavaste temperatur var -4, og kun ein ~8 km tur før lading), så det forklarar vel den reduserte ladehastigheten. Men eit par minusgrader er jo ikkje veldig kaldt for mange her i landet heller, så ser for meg at ein del som står ute på f.eks jobb vinterstid og må lade på veg heim, får seg ein liten overraskelse over kor lang tid det kan ta.

At bilen regenerer mindre ved nesten fullt batteri er vel ganske logisk sidan batteriet då ikkje kan lade så mykje som normalt ville blitt regenerert? Køyrer ned ein nesten 1 km lang bakke heimefrå, og ved fullada batteri er det knapt 2-3 kW som blir regenerert når eg har lada over natta.

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA