Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke vask bilen i kuldegrader...

Startet av Sungrazer, lørdag 21. november 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

Sungrazer

Gjorde en bra tabbe i dag.

Jeg vasket bilen i vaskehall i 4 - 5 minus, og hadde på parkeringsvarme mens jeg holdt på. Rygget ut av hallen og fortsatte ferden til et kjøpesenter hvor planen var å klattlade litt før jeg begynte på hjemveien. Merket at det var litt småkjølig i bilen, og ble litt bekymret.

Da jeg kom frem til kjøpesenteret var selvfølgelig alle ladestasjonene opptatt. D´oh! Lørdag vettu! Dagen hvor hele verden skal handle. Valgte derfor å fortsette 4 mil hjem. Det ble jaggu kaldt etterhvert! Fikk ikke varme i bilen i det hele tatt. Takk og lov for varmeseter. Ble etterhvert frostrøyk når vi pustet :o Brrrrr!

Da jeg kom hjem og fikk parkert i garasjen satte jeg bilen til lading, og forsøkte å få varme i bilen. Det var ikke snakk om. Så ringte jeg opp mobile services som ikke kunne hjelpe, men responsen var overveldende bra. To tomler opp! De tipset om at jeg kunne ringe forhandleren, men der var selvfølgelig ikke verkstedet åpent. Så da regnet jeg med at jeg måtte komme hutrende inn på verksted mandags morgen for en diagnosesjekk og eventuelt verkstedbesøk. :/

Iført snøscooterdress og baklava.  ;D

Det hadde jeg ikke særlig lyst til, så jeg funderte litt på hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde en teori om at et eller annet spjeld hadde frosset fast i åpen stilling og at jeg hadde fyrt for kråkene hele veien hjem. Så om jeg parkerte i en varm garasje ville det kanskje tine opp litt.

Bare et problem - nærmeste varme garasje jeg kunne få tilgang til var ca. 5 mil unna. Ikke spesielt fristende med tanke på at jeg har verken snøscooterdress eller baklava.

Da fikk jeg den geniale ideen om at om ikke bilen kunne komme seg inn i varmen, så kunne kanskje varmen komme seg inn i bilen. Frem med en 2,2 kW byggvarmevifte og plasserte den inn i bilen på full effekt. Da ble det jaggu varmt. Etter en halvtimes stund skrudde jeg på bilen og defrosting. Fortsatt kald luft, så kom det et lite dunk fra fronten og det kom deilig varm luft ut fra luftdysene. Jippi! :)

Lekse lært: Selv om bilen er skitten, er det ikke verdt å vaske den i minusgrader.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

JorgenM

Spennende lesing :)

Selv har jeg isolert bil-delen av garasjen og temp på vinter er aldri under +10 :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sungrazer

Sitat fra: JorgenM på lørdag 21. november 2015, klokken 23:31
Spennende lesing :)

Jau, det ble etterhvert ganske spennende også. I og med at jeg forsøkte å få varme i bilene hele veien hjem ble det ganske så lite batteri igjen også, men jeg nådde heldigvis hjem med 15 km strøm igjen.

Sitat fra: JorgenM på lørdag 21. november 2015, klokken 23:31
Selv har jeg isolert bil-delen av garasjen og temp på vinter er aldri under +10 :)

Høres ut som en plan (tm)! :D Det får bli vinterens prosjekt. For alle som tenker på å bygge en garasje. Isoler før garasjen tas i bruk, ellers blir det vanskelig i etterkant med all dritten man som regel samler i en garasje! :D
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Anterialis

Dersom dette er en enkel sak å forklare; hvor eksakt sitter dette spjeldet? Kanskje man kan forsøke unngå vann i dette området ved vintervaskingen...

Godt det løste seg!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Ingeniøren

Du må være gal eller høyt utdannet  ;D

Plassere en bygg-tørker inne i bilen - godt den ikke brant opp, det hadde vel holdt å varm opp garasjen ?

For øvrig har du vel lært å ikke vaske bilen i slike temperaturer, trodde folk hadde litt o.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. november 2015, klokken 09:02
Dersom dette er en enkel sak å forklare; hvor eksakt sitter dette spjeldet? Kanskje man kan forsøke unngå vann i dette området ved vintervaskingen...

Det aner jeg faktisk ikke, men jeg arbeidet ut fra den teorien om at det var et eller annet friskluftspjeld som stod åpen, og at om bare jeg fikk litt varmluft igjennom kanalene ville det løsne.

Sitat fra: Anterialis på søndag 22. november 2015, klokken 09:02
Godt det løste seg!

Ja, gjett om jeg ble lettet! :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Sungrazer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
Du må være gal eller høyt utdannet  ;D

Litt av begge deler, tenker jeg. ;) Og takk for komplimentet. :P

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
Plassere en bygg-tørker inne i bilen - godt den ikke brant opp, det hadde vel holdt å varm opp garasjen ?

Det var jo ikke akkurat noe mer varme eller effekt fra den varmeviften enn enn en vanlig Defa kupévarmer, og ikke forlot jeg bilen heller. Varmeviften var en tilsvarende dette:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000-W230-V-2000034997/

Det å varme opp en uisolert garasje når det er -5 grader ute er ikke et alternativ.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
For øvrig har du vel lært å ikke vaske bilen i slike temperaturer, trodde folk hadde litt o.....

Har vasket alle bilene mine i slike temperaturer. Så lenge man tørker av rundt lister og plasser det vanligvis fryser fast er det sjeldent et problem. Forskjellen med en elbil er at den produserer ikke (nevneverdig) mye varme i forhold til en ICE bil, og områder som ikke trenger varme blir heller ikke varmet opp tilstrekkelig til å tine frossent vann. Slik det gjør i motorrom på en ICE bil.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på søndag 22. november 2015, klokken 09:49
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
Du må være gal eller høyt utdannet  ;D

Litt av begge deler, tenker jeg. ;) Og takk for komplimentet. :P

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
Plassere en bygg-tørker inne i bilen - godt den ikke brant opp, det hadde vel holdt å varm opp garasjen ?

Det var jo ikke akkurat noe mer varme eller effekt fra den varmeviften enn enn en vanlig Defa kupévarmer, og ikke forlot jeg bilen heller. Varmeviften var en tilsvarende dette:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000-W230-V-2000034997/

Det å varme opp en uisolert garasje når det er -5 grader ute er ikke et alternativ.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 09:15
For øvrig har du vel lært å ikke vaske bilen i slike temperaturer, trodde folk hadde litt o.....

Har vasket alle bilene mine i slike temperaturer. Så lenge man tørker av rundt lister og plasser det vanligvis fryser fast er det sjeldent et problem. Forskjellen med en elbil er at den produserer ikke (nevneverdig) mye varme i forhold til en ICE bil, og områder som ikke trenger varme blir heller ikke varmet opp tilstrekkelig til å tine frossent vann. Slik det gjør i motorrom på en ICE bil.

Ok, godt det gikk bra i alle fall - vi har vel lært litt alle her.

Språkbruken min var vel litt røff, beklager, men uansett ville jeg fraråde bygg-tørker i bil på det sterkeste. Det finnes mer egnede varmere for slikt om uhellet skulle være ute  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 10:11

Ok, godt det gikk bra i alle fall - vi har vel lært litt alle her.

Og det var uansett årsaken til at jeg delte min erfaring. Så lenge man lærer av tabber man gjør så er det en god ting (tm). Alternativet er for trist, leit og mørkt. :D

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. november 2015, klokken 10:11
Språkbruken min var vel litt røff, beklager, men uansett ville jeg fraråde bygg-tørker i bil på det sterkeste. Det finnes mer egnede varmere for slikt om uhellet skulle være ute  :)

Hehe - jeg har bodd på internett i mange år og tåler at noen er litt røff i utsagnene sine. :P No offence taken, som det heter på nynorsk! :D
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

moonbuggy

Sitat fra: Sungrazer på søndag 22. november 2015, klokken 09:49
Det å varme opp en uisolert garasje når det er -5 grader ute er ikke et alternativ.

Personlig hadde jeg plassert viften utenfor bilen slik at den ville blåst varm luft under bilen. Det ville antagelig varmet den frosne delen langt raskere. En annen fordel var at du også ville varmet HV batteriet langt mer effektivt.

02jan

Har vasket bil ute i minusgrader nå i 25 år, gått fint med bmw fra 69 og 77.

minusgrader 6mnd i året hvor jeg holder til , i tidspunkt på døgnet ,når jeg har tid å vaske bil.

Vasket også i3 Igår i -5 og forige vinter.

men hvis et spjel låser seg pga isdannelse , er det veldig sårbart.

Hva  om du kjører inn i varmt parkeringshus i snøvær, med snø som smelter, du setter på ac i varmen for å få bort dugg. Kjører ut i kulden og luftspjelet låser seg pga isdannelse.
Da blir det jæ.. Kaldt i bilen. ( jeg gjorde dette med min a6 quattro, hvor alle spjel styres av egen elektromotorer, som ikke lar seg juster manuelt. ( bygget om hele spjelløsningen selv, med vaiere og spaker, slik som en bil fra 40 tallet), så har jeg selv kontroll på når det skal varme inn i bilen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Sungrazer

Sitat fra: 02jan på søndag 22. november 2015, klokken 17:51

men hvis et spjel låser seg pga isdannelse , er det veldig sårbart.


Det var spekulasjon fra min side så jeg vet ikke sikkert om det var årsaken. Jeg vasket som sagt bilen i parkeringsklimatiseringsmodus, så om det var en medvirkende årsak vet jeg ikke. Har ikke vasket siden, men neste gang bruker jeg ikke den modusen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

bromm

Sitat fra: Sungrazer på mandag 23. november 2015, klokken 20:04
Det var spekulasjon fra min side så jeg vet ikke sikkert om det var årsaken. Jeg vasket som sagt bilen i parkeringsklimatiseringsmodus, så om det var en medvirkende årsak vet jeg ikke. Har ikke vasket siden, men neste gang bruker jeg ikke den modusen.
Nei, selvfølgelig nok, så vasker man vel ikke bilen med klimaanlegget (parkeringsklimatiseringsmodus) i gang !!!! (burde nesten ha endret emne på denne tråden)

Klykken

Hvorfor er det en selvfølge? Har vasket bilen flere ganger på vinterstid med klimatiseringen i gang, for å være sikker på at døra ikke fryser mens jeg holder på!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: bromm på onsdag 25. november 2015, klokken 11:41
Nei, selvfølgelig nok, så vasker man vel ikke bilen med klimaanlegget (parkeringsklimatiseringsmodus) i gang !!!! (burde nesten ha endret emne på denne tråden)

Og hva er forskjellen på å vaske bilen kontra det å kjøre i styrtregn / underkjølt regn med klimaanlegget på?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA