Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Upålitelig batterivisning (Ikke rekkeviddemåler)

Startet av Aleco, lørdag 21. november 2015, klokken 14:08

« forrige - neste »

L3eif

Jeg hadde samme erfaring i dag med plutselig fall i %. Hadde i tillegg unormale buggs i infotainmentsystemet. Bilen er kjøpt ny i Norge i 2013. Kun jeg som har hatt den alle de 73000km den har gått. Aldri opplevd noe lignende.

1) Fall i %: Hadde kjørt en lengre tur fra Ål til Oslo med hurtiglading underveis. Da jeg var 800 m hjemmefra fikk jeg varsel om lavt batterinivå (17%), så begynte %-tallet å rase. Etter 600 m var jeg på 6%... så gikk den i ---%. Kom heldigvis frem til lader, så nå skal den få stå over natten. Kontakter Nissan i morgen.

2) Da jeg skulle navigere i navigasjonssystemet hang "knappene" seg opp og jeg kom ikke inn i undermenyen for å legge inn adresse. Trykket gjentatte ganger uten at det skjedde noe. Den sto bare og "hang" før masse skjedde på én gang. Ga til slutt opp. Brukte Google på telefonen i i stedet.


Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

L3eif

Sitat fra: Aleco på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:35
Vært på verksted nå. De kjørte den tom og den gikk fra 8% til ---% som vanlig. De fant ingen feil på batteri eller noe, så de fikk ikke gjort noe mer... Skal det være slik? Er det virkelig alt jeg kan forvente på garantien?

Jeg fikk følgende svar fra mitt Nissan-verksted:

"Hei, Vi har ikke vært borti lignende men hvis det skjer igjen bør bilen settes inn hos en Nissanforhandler for sjekk. Mulig det har vært noe som har hengt i elektronikken."

Så da får vi bare krysse fingrene for at det ikke skjer igjen i rushet midt i Bjørvikatunnelen...
Jeg synes det er merkelig at de ikke har større interesse av å finne ut hva som kan være galt.

Kommer til å kjøre den ned til 17% igjen i nærheten av en lader for å se om det samme skjer på nytt. Ønsker ikke å kjøre rundt i en bil som kan finne på å stoppe når som helst uten forvarsel.
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

tomrh

Jeg vil sterkt oppfordre de som opplever dette til å skaffe seg Leafspy og følge med under kjøringen. Så kanskje vi kan finne ut hva som egentlig skjer, det vil være verdifull informasjon for mange Leaf-eiere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

haavardw

Hei, jeg har opplevd dette to ganger på vår 30kwh 2016-leaf, sist på tur fra Gardermoen til Stavern.
Prosentvisningen raste hurtig fra anslagsvis 16-17% til --- i løpet av noen få kilometer. Hadde beregnet å kjøre til neste ladestasjon, men klarte med en god porsjon flaks å kare meg frem til en som lå nærmere. Vi har vært godt fornøyd med bilen frem til denne episoden, nå har både jeg, kona og barna fått rekkeviddeangst.  >:(

Legger ved et oppstykket Leafspy-utdrag fra turen. Beklager at ting falt ut underveis, det var egentlig en tilfeldighet at jeg startet LeafSpy tidligere den dagen. Kommer alltid til å bruke Leafspy på langkjøring heretter.
Ber om hjelp til å tolke tallene.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

leafnor

Lagt tallene inn i et google regneark.
https://drive.google.com/open?id=1PEt6R8V0BvKb99SEgYcju925LcsOaP2E8g9EM_76W5s
Gjort noen raske kalkulasjoner (Bold tekst)
Det er vell fra linje 185 du har registrert "problemer"? kl 14:06, med 36 GIDS.
Da er du under LBW, som kommer fra GID på 49. Da har bilen slutter å balansere celler bl.a.
Du hadde omlag 4,4 kWt igjen kl 14:06 om man regner SOC Ahr SOH, men den rapporter 36GIDS som 2,7kWt.
Et minutt senere fikk du 25 GIDS og varsel VLBW.
Men det er 3,7 kWt i batteriet om en regner på det. Brukt 0,7 kWt på 3km. Like over 2,1 kWt/mil, men rimelig forbruk i nær 90 på slik stigning og føre.
Leafspy sier du holdt over 80, og altså i en motbakke, for du hadde vunnet 30 høydemeter.
Laget en kolonne og regnet på diff i cellespenning. Og den er på over 110mV. Om det kan rote til beregningene i batteriet vet jeg ikke, men virker høyt. Betyr ikke at batteriet er feil.
At du ved omtrent 16% fikk "kaos" i vist prosent tror jeg kommer av at BMS slutter å balansere spenning når LBW kommer. Sett det på min, og da er det ikke lengre sammenfall med beregnet energi og GIDS. Og begynner spenning å droppe/Endre seg "merkelig" så blir den kalkulerte 0-100% usikker.
Likeså ser det ut som det konsekvent er 5-10% avvik mellom beregnet energi og GIDS i ditt batteri. Det roter sikkert til det hele også på slutten når det er lite igjen.
Konklusjonen får være, kjør med LeafSpy om du skal ned på de siste to røde streker.
Og, har du ikke leafspy på, så vil det alltid være så at LBW kommer på 49 GIDS, og du har ca 4kWt å kjøre på, regn to mil.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Bra jobba, godt å få tallfestet fenomenet. Da kan vi konkludere med at det er prosentvisningen som svikter her og ikke noe ekstraordinært fall i batterikapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#51
Det er nok den kalkulerte prosentvisningen som feiler. I og med så stor diff på GIDS og beregnet energi ut fra Spenning, SOC, SOH og Ahr, så vil man nok få kalde føtter også med LeafSpy. Gids synker raskt.
Men SOC derimot virker å ha et stabilt forløp.
Så, oppleves dette, se på SOC i LeafSpy,

De som har opplevdt slikt ras i % på slutten burde gjøre en regneøvelse, krever dog LeafSpy.
Lad til 100%. Så regn SPenning x SOC x SOH X Ahr, og GIDS X 75. Forholdet mellom de bør ligge nær 1.
Gjøre det samme ved LBW når GIDS er 49. Er det 10% diff så kan det synes som en vil oppleve dette med %-ras.
Hvordan en skal komme unna det vet jeg ikke. Virker som det er BMS som har beregnet noe feil.
Nå vet vi også at verdiene i BMS ikke endrer seg når det er kaldt, og på en ny bil som begynner å brukes rett inn til den kalde årstid kan det bli noe rart med, inntill sommeren og verdiene begynner å bevege seg.
Lagt med forholdet på min 2012 mellom beregnet energi og og GIDS på to lengre kjøreturer for snart ett år siden. Det er nær 1:1 frem til LBW.
https://drive.google.com/open?id=0B1Rc6U-4KJ0ZYlZ4TGdNSXBtcmM
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

haavardw

Takk for nyttige betraktninger. Jeg vil følge med på SOC neste gang det skjer. Uansett var dette en ekkel opplevelse, og det kan være greit for andre leafeiere som kjører ned mot 10% å vite at batterivisningen ikke er pålitelig mot slutten.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA