Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2015 C-Zero lading på ladestolpe

Startet av Jørgen Jevne, fredag 20. november 2015, klokken 09:49

« forrige - neste »

Jørgen Jevne

Helt ny på forumet her og til elbil for øvrig.

Kjøpte helt ny (demobil) C-Zero i går og kom hjem. Den ladet fint hjemme i natt uten problemer. Da jeg kom på jobb ble jeg helt forskrekket over at laderen ikke aktiveres når jeg setter den inn i ladestolpen (kommunal plass) uten for jobb. Jeg vet at denne fungerer da min kollega bruker samme stolpe på en E-Golf uten problemer. Jeg kjører videre til neste ladestasjon - samme problem.

Derfra tar jeg med laderen inn og sjekker den i vanlig stikkontakt og laderen lyser som forventet.

Er det jeg som har misset noe vesentlig fra forhandler eller i researchen før jeg kjøpte denne bilen? Kan jeg med andre ord ikke lade med medfølgende lader på offentlige ladestasjoner? Dette er jo i så fall en deal-breaker av dimensjoner, da det er nettopp muligheten for å lade (gratis) på jobb og minimal lading hjemme som gjorde at jeg kjøpte bilen  :( >:( :o

Takknemlig for veiledning og svar.

zbk

Sikringen er "på" og det er ikke en av stolpene som bare gir strøm med lokket igjen? Bruker offentlige sakteladingspunkter veldig sjelden, men har opplevd å måtte slå på sikringen igjen og vet enkelte stolper krever at lokket er lukket.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Jørgen Jevne

Jaggu. Låsemekanismen hadde blitt ødelagt, så jeg måtte ut å kjøpe en strikk for å "holde lokket" inntil på, og da begynte den jammen meg å lade. Det var gode nyheter.

Nå er egentlig spørsmålet:
- Hvorfor lader den bare på 8A? Mulig å få den opp til 16A og få litt fortgang i dette?
- Nå prøvde jeg å henge opp "klædden" i strikken, men er jo ganske tung, så står og drar fælt i strikken. Andre gode løsninger?

SUNPWRD

Med en magnet kan en få den til å lade med 14A, men det går ikke på de stolpene.. Jeg har kjøpt en 6-16a ladekabel som løser dette, også henger 8/14 kladden fast i garasjen.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

goggo

Sitat fra: Argi på fredag 20. november 2015, klokken 10:37
Med en magnet kan en få den til å lade med 14A, men det går ikke på de stolpene.. Jeg har kjøpt en 6-16a ladekabel som løser dette, også henger 8/14 kladden fast i garasjen.

Joda, det går på de stolpene :) 
Jeg bruker en rund magnet fra Clas Ohlson som jeg vanligvis holder inntil pluggen når jeg ønsker å starter lading på 14A, men på de stolpene med bryter i dekslet så må jeg feste magneten med en strikk før jeg lukker lokket.
 



mvh
Hugo

Gratulerer med fin og fornuftig bil forresten, Jørgen!
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Jørgen Jevne

Kan dere vennligst utdype litt hvordan jeg går frem og hvilke alternativer jeg evt. har?

En magnet fra Clas Ohlson hørtes unektelig ut som det enkleste aktuelt :)

SUNPWRD

Tar av meg hatten for goggo.  ;D Jeg brukte en teleskopisk magnet (verktøy) og da kommer jeg ikke til inni de offentlige stolpene. Som sagt bruker jeg en justerbar ladekabel:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56417012 og er fornøyd med det.

Fordelen er at en kan justere hvor raskt bilen skal lades i intervallene 6-16A. (Men siden bilen max nyttegjør seg i underkant av 15A blir dette begrensningen.)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

andy76

Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

automat

Sitat fra: andy76 på fredag 20. november 2015, klokken 13:58
Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...

Langvarig høy belastning på vanlige stikkontakter kan medføre varmgang. Derfor er ladekladden til c-zero og ion begrenset til 8A (I nye elinstallasjoner skal vanlig stikkontakt for elbillading sikres med maks 10A).

Men ladekladden tillater 14A strømtrekk hvis den kobles til spesielle uttak som dette:
http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product

Ved å holde en magnet på et bestemt punkt på støpselet ved tilkobling, lurer man ladekladden til å tro at den er koblet til et slikt uttak.

Bruk trikset med forsiktighet, og kun på "friske" stikkontakter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bolfus

Sitat fra: andy76 på fredag 20. november 2015, klokken 13:58
Hei, hva er dette magnet greine? Noen som har en link til litt forklaring på dette? Spør sikkert utrolig dumt men...

Youtube-video.

Kort fortalt smekker du en liten, kraftig magnet (neodym) på støpselet som beskrevet i videoen, så plugger du kladden til strøm mens magneten sitter der. Til sist plugger du inn bilen, stadig med magneten på pluggen. Når bilen har startet lading kan du fjerne magneten igjen.


andy76

Hm, kunne vært spennende å prøvd, men kjenner jeg er litt skeptisk til Shuko og slik høy effekt, men når folk bruker det, så er det vel tegn på at det pleier å gå bra ;-)
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

SUNPWRD

Er i utgangspunktet også skeptisk til å lade med så stør strøm på en schuko kontakt, men;

          - Fra "tom" til fulladet tar det 4,5 timer, så tiden med høy belastning noe kortere
          - Jeg sjekker stikkontakten før bruk
          - Jeg lader på denne måten når jeg må, stort sett lader jeg med 8A kladden over natta og den reelle                       
            strømmen er da langt nede på 7 tallet (har målt)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

pwb

Hvis lokket på ladestolpen ikke holder seg igjen, så holder det jo bare å holde inne den lille knappen som lokket trykker mot, hold den inne til ladelyset på kladden lyser så er det bare å slippe den. Dette gjør det også enkelt med magnet, bare å holde magneten mot kontakten, trykke inn knappen til den lader og så slippe knappen og ta bort magneten. Gjør dette ofte selv.

Jørgen Jevne

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60888457&searchclickthrough=true&searchQuery=ladekabel+til+elbil

Jeg sjekket litt på FINN, og fant denne over. Men den koster jo mye mindre (2500,-) enn mange av de andre jeg fant (>4000,-).

Det jeg er ute etter er en kabel jeg kan lade med 16A, og som ikke har "kladden". Er denne innafor eller har jeg oversett noe?

zbk

2500,- er ikke prisen for en kabel for schuko-lading, men en variant for den nye typen ladestolper!

Kabelen du tenker på er 3850,-.

http://elbilkabler.eu/en/14-type-1
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA