Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding - bil med utropstegn

Startet av lettrus, mandag 25. januar 2016, klokken 19:35

« forrige - neste »

lettrus

Noen ganger når jeg "starter" bilen vises gul bil med utropstegn. Noen ganger er det bare det lyset som vises, noen ganger er hele dashbordet som et juletre. Hvis jeg skrur av bilen, venter noen sekunder og så starter igjen er alt ok. Noen som har tips? Vil jeg kunne lese av feilkoder med OBDII?

SUNPWRD

Prøvd å lade 12v batteri? Lav spenning på på 12v batteri kan forklare dette..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Mr.Zero

Sitat fra: lettrus på mandag 25. januar 2016, klokken 19:35
Noen ganger når jeg "starter" bilen vises gul bil med utropstegn. Noen ganger er det bare det lyset som vises, noen ganger er hele dashbordet som et juletre. Hvis jeg skrur av bilen, venter noen sekunder og så starter igjen er alt ok. Noen som har tips? Vil jeg kunne lese av feilkoder med OBDII?

Ingen garanti på bilen..? Du vil med riktig utstyr kunne lese av feilkoder, men å utbedre den eller de kan jo by på utfordringer.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Har opplevd "joletre i dashbord" to gonger:
- I fart, så starta brått alt å blinke. Var på ein liten veg, rett etter eg hadde starta. Stoppa, slo av - aldri oppstått igjen på denne måten.
- Når 12 V batteri var svært svakt. Då vart alt "feil" - og det blinka og klikka. Lada opp - og alt ok.

Som Mr.Zero skriv - er bilen innanfor garanti bestiller du service så snart som mulig. Det kan vere ein bagatell, men også kostbar elektronikk, eller sensorfeil.

Mus kan gnage på isolasjon på kabler - det kan lage mange rare feil. Har opplevd det på fosilbil, ikkje el.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

lettrus

Da blir det å bestille service med avlesning av feilkoder.

For øvrig mystisk at 12v batteriet skal lades ut, det er jo null belastning på det (bilen er enten i bruk eller plugget i veggen). Her må det ligge en designfeil i ladestyringen siden jeg skjønner det er et vanlig problem. Et syrebatteri som står med konstant lading bør jo vare bortimot uendelig (til det tørker opp).

TB

#5
Sitat fra: lettrus på onsdag 27. januar 2016, klokken 10:51
For øvrig mystisk at 12v batteriet skal lades ut, det er jo null belastning på det (bilen er enten i bruk eller plugget i veggen). Her må det ligge en designfeil i ladestyringen siden jeg skjønner det er et vanlig problem. Et syrebatteri som står med konstant lading bør jo vare bortimot uendelig (til det tørker opp).
Årsak til at min C-Zero hadde 1,3 Volt på 12 Volt batteri var 3 veker med OVMS, uten bruk av bilen (ferie). OVMS trekker konstant strøm via ODB2 porten - fram til det er totalt tomt.

Trillingene lader 12 V batteri når bilen er på, samt når den lader. Når den er av, eller ferdig lada foregår ingen ladeprosess. Dvs, lengre periode uten bruk, kombinert med litt forbruk tømmer batteriet.

Ikkje mange eg har lest måtte byte 12 V batteri. Dei tilfeller der det har oppstått kan komme av kupelys som har stått på, periode med lagring uten bruk, eller produksjonsfeil på 12 V batteri. Ingen designfeil på trillingene, slik det har vore rapportert om på Leaf og Tesla S. Begge deler skal vere løyst med ny programvare.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA