Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk om vinteren

Startet av BadaBing, torsdag 19. november 2015, klokken 10:41

« forrige - neste »

BadaBing

Etter at det ble kaldt og vi gikk over til vinterdekk synes jeg rekkevidden på strøm har gått betraktelig ned. Her om dagen kjørte jeg 19 km med tre stopp, slaps, 0 grader og en del kø, og da var batteriet TOMT!
I dag tidlig var bilen forhåndsvarmet, det var 0 grader, og jevn trafikk. Etter ca 7 km lå forbruket på rundt 23 kwh i snitt. Synes det er ganske høyt!

Hva ligger forbruket på hos dere andre?

Lassen

Har 28km til jobb, og det har gått akkurat når temperaturen har begynt å synke.
Bilen er forvarmet, og snittforbruket for at eg skal nå jobben på kun el er rundt 22kwh.
Er ikke ofte eg er under det på el kjøring egentlig. Då skal det være varmt og gode kjøreforhold.
Kan sies at dekkene kanskje kunne vært litt bedre rullemotstand på da, har 225/45-17 med Pirelli Ice Zero.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

torlie

24km til jobb og kommer frem med estimert restrekkevidde på 10km. Snittfart på 47km/h. Har innsett at med dagens klima rundt 0 grader så kommer jeg ikke noe særlig over 3 mil med fin kjøring. Antar man kommer ca 4 mil på sommer og nærmere 5 om man skrur av AC.

Får heldigvis ladet på jobb, så benytter kun bensin i helgekjøring.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Cydonia

Jeg får også rundt 20 km rekkevidde nå i kulda. Lokal småkjøring med mye oppoverbakker. Klimaanlegget trekker mye strøm til oppvarming, i tillegg har jeg en lang nedoverbakke 3 km om morgenen, og retur med oppoverbakke om ettermiddagen, samt annen lokal småkjøring.
Hyundai KONA electric 2018

elektro

#4
Hmm.. Vi har e-Golf og lå på et snittforbruk på 13,6 kWh/ 100 km. i sommer. Siste 1000 km. i nov/desember i Oslo området ligger vi på 16,7. Det er med med blandet kjøring, som inneholder alt fra motorvei til bykjøring fra lyskryss til lyskryss. Nesten kun småkjøring inkl. levering i barnehage. For øvrig kona som stort sett kjører bilen, og hun tenker over hodet ikke på å spare strøm. Hun har 15-26 km. til jobb avhengig av rutevalg og starter med 10-12 grader varm bil i p-hus hver morgen men må ofte kaldstarte på vei hjem, eller forvarme på batteriet, hvis hun ikke lader.

Har GTE varmepumpe? Hvor stort er batteriet, reell størrelse?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

moby666

Over 3 kwt mer forbruk nå enn på sommeren høres utrolig mye ut. Har du vp? På min Soul ligger jeg nå en 1 kwt høyere i forbruk på samme kjøring. Soul har en veldig effektiv vp osb trekker sjeldent mer enn 2 kw

Marita

Jeg også opplever at min GTE har mye høyere strømforbruk enn e-Golfen eg hadde tidligere.. Noen som har en teknisk forklaring på det ? Sitter elmotoren mellom forbrenningsmotor og DSG girkassen slik at man får et tap gjennom sistnevnte ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA