Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tir 17. nov 2015, kl. 18:50

« forrige - neste »

Svk

Hei.
Er snakk om hirtshals-alicante.
Er 5stk ja.
Betalte 26000 i juli/2 innsjekkede kofferter.

Nei,får satse på niceprice flybilletter

daktari

Gir nok mer mening hvis man tar turen som en del av ferien, og bruker litt tid i tyske landsbyer, alpene og slikt, og sparer ca. 1500 km en vei på å stoppe ved rivieraen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Noen nye erfaringer?
Er der nede nå, men ble fly i år også.
Har sett/prøvekjørt Kia PV5. Nye til hyundai så jo også ut som en kjekk langturbil.
Mulig jeg prøver neste år om jeg har byttet bil.

Suverin

Sitat fra: Svk på fre 31. jul 2026, kl. 09:28Noen nye erfaringer?
Er der nede nå, men ble fly i år også.
Har sett/prøvekjørt Kia PV5. Nye til hyundai så jo også ut som en kjekk langturbil.
Mulig jeg prøver neste år om jeg har byttet bil.

Vi var en tur til Dolomittene og den italienske rivieraen i sommer. To voksne, tre barn, fem sykler, to telt og stor takboks på Buzzen (Lang GTX).

Turen gikk knirkefritt. Vi tok ferge tur/retur Kiel, så vi slapp unna noen mil kjøring. Totalt kjørte vi ca. 3800 km og ladet litt over 1000 kWh fordelt på 21 ladeøkter.

Hadde We Charge Pro (Elli) under turen, og Volkswagen-ladekortet fungerte meget bra. Kortet virket på alle laderne jeg prøvde, også på destinasjonsladere ved parkeringer og mindre steder i Italia. Jeg brukte ikke en eneste ladeapp på turen. Plugg i, pip kortet, og ladingen startet. Total ladekostnad endte på rundt 6400 kroner. Basert på ladehistorikken ser det ut til at vi kunne spart 2300 kroner dersom vi konsekvent hadde brukt Ionity. Jeg lot stort sett bilen styre ladeplanleggingen. Den valgte ledige ladere langs ruten, dersom det lå en ledig Ionity i nærheten av bilens anbefaling, overstyrte jeg av og til manuelt.

Vi kjørte normalt 2–3 timer mellom pausene, og det slo nesten ikke feil at ungene begynte å mase om pause omtrent når bilen var klar for en ladestopp. I praksis hadde vi derfor ikke én eneste stopp som kun var for å lade bilen, men jeg plugget i bilen på alle lengre stopp. ABC – Always Be Charging. Det var heller ingen av ladestoppene hvor vi måtte vente på at bilen skulle bli ferdig. Tvert imot var bilen stort sett klar før vi var det.

Vår erfaring er at langtur med elbil i Europa fungerer veldig bra. Ladeinfrastrukturen er god, og med et godt ladeabonnement blir det enkelt og forutsigbart. For vår del var kanskje den største fordelen at vi kunne ha med fem sykler og alt utstyret vi trengte for stisykling; vi hadde blant annet 9(!) hjelmer (4 full face og 5 vanlige) i tillegg til det andre beskyttelsesutstyret, det blir mye volum som fungerer dårlig på fly :) Nydelig å slippe flylogistikk, sykkelfrakt og leieutstyr.

Kort oppsummert fikk vi med oss én uke i Dolomittene, én uke ved Liguriakysten, fem sykler, to telt, tre barn, utallige kuler med italiensk is, mye god kaffe, flotte sykkelstier, spektakulære fjell og noen tusen kilometer europeiske motorveier. Vi sov i telt på reisedagene, hadde fast base både i Dolomittene og ved sjøen, og gjorde selve reisen til en del av ferien.

Fasit: Dette frister til gjentakelse. Buzzen viste seg å være en fantastisk ferie- og langturbil, og turen bekreftet at Europa og elbil er en kombinasjon som fungerer overraskende bra.

Vedlegget viser KI-oppsummert ladesammendrag basert på We Charge-fakturaene. Ettersom triptelleren ikke ble nullstilt før avreise, er 3800 km et estimat basert på relativt nøyaktig Google Maps-oppsummering. Det er tatt med 10% laderabatt fra DNB, og et scenario der all lading hadde vert Ionity

Svk

Takk for fint reisebrev 🙂👍
Ting blir sikkert mer behagelig med stor bil

Suverin

Sitat fra: Svk på fre 31. jul 2026, kl. 16:40Takk for fint reisebrev 🙂👍
Ting blir sikkert mer behagelig med stor bil

Absolutt! Med tre barn er det en stor fordel å kunne fordele de på to rader når man skal kjøre langt! 

Orbit

Hiver meg på med en ferieoppdatering, i år var det Oslo - Kitzbüehl (området) T/R. Totalt 3888 km, snittforbruk 23.0 kWh/100 km (flest kilometer på autobahn, ellers mye småkjøring opp og ned fjell på dagsturer).

I forhold til tidligere år, så var det sen ferie på oss som overlappet med fellesferie i Tyskland og Nederland. Kombinert med flere elbiler på kontinentet, var det betydelig mer pågang på laderne enn tidligere år. Jeg bruker Elli (Audi) sitt ladekort, og kunne bruke dette overalt bortsett fra ett hotell som hadde eget opplegg (lad så mye en vil for €15). Med Pro-avtale på ladekortet var Ionity foretrukket operatør. De "gamle" autohof-plasseringene (dvs rasteplass langs autobahn) har stort sett bare 4-6 ladere (pga plass). Nye lokasjoner har 10++ ladere men da plassert ved en avkjøring, dvs tilgjengelig for begge trafikkretninger, men det tar fort et minutt eller to ekstra for å kjøre av dit.

Jeg satset på de større lokasjonene, og unngikk kø unntatt en gang. Brukte da en EnBW-stasjon rett ved (20+ ladere), riktignok til dobbel pris. I praksis hadde det vært under 10 minutter ventetid hos Ionity, siden det var 16 ladere der og grei rotasjon, selv om mange på første ferietur trøblet litt med betaling, og gjerne ville lade til 100%. Online-status på lokasjonen viste 4-6 ladere som ledige den siste halvtimen før vi ankom, men det var pga fingertrøbbel med å få ladingen i gang. I praksis stod det tre biler i kø da vi kom dit (pluss biler på alle laderne, men ikke alle hadde fått i gang ladingen).

Totalt ble det 10 ladestopp underveis T/R, pluss 8 AC-ladinger i forbindelse med overnatting. Hurtiglading var snaut tre timer totalt på hele turen, men det var stort sett tid vi uansett ville brukt til pause og en matbit på transportetappene.

Total ladekostnad ble 3750 kr, dvs 4.19 kr/kWh. Her er det Ionity-lading som trekker ned, mens AC-lading var generelt dyrere (men mer praktisk siden det kunne gjøres på natt). Jeg regnet nå også ut hva dette ville kostet ved bruke av Elbilforeningens ladebrikke, og landet på 5770 kr for den samme turen, dvs med enn 50% dyrere! Så en det virker som Elbilforeningen enten ikke har nok forhandlingsmakt til å få gode priser, eller tar for mye påslag som går til egen drift.

Det hadde kanskje vært mulig å komme enda gunstigere ut ved å legge litt innsats i få finne "riktige" ladere (Tesla?). Som nevnt i tidligere tråd bruker jeg &Charge for å opparbeide ladekreditt, som i Norge bare kan løses inn hos Elli. Det gir meg 6-8000 kr/årlig å lade gratis for, som i praksis dekker sommerferie og nesten all annen lading på tur gjennom året. Så satt på spissen så var total ladekostnad på hele turen €15, dvs på det hotellet hvor jeg ikke kunne bruke Elli-kortet.  ;)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA