Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot - opplevde erfaringer og tips

Startet av Wattson, søndag 15. november 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Wattson

Hei, synes opplevde erfaringer med autopiloten og tips fortjener en egen tråd. Jeg kjørte igår med ap på i 95% av tiden fra Mastemyr til Halden og den virket fantastisk bra.  Brukte den halvparten av veien hjem igjen idag med samme gode resultat.
Jeg har slått av "automatisk filbytte" da jeg ikke synes å få god flyt i kjøringen med denne på.
Tidligere har jeg opplevd at ap'en kastet bilen til høyre på Sandviksbrua i retning Oslo og er veldig ustabil og utrygg ved Bygdøylokket på Skøyen.
Hvilke erfaringer har dere andre som har ap?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

boppus

Brukte den noen ganger, men den er jo klart livsfarlig. Jeg har skrudd den av, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Ingen ønsker de unødige ulykkene som må komme ved bruk av AP i sin nåværende form.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

petersv

Fungerte veldig bra på ring 3 i dag. Eneste gang den måtte overstyres var ved rikshospitalet retning øst der det før busslomma og avkjøringen mangler høyre markeringslinje. Virker som den er avhengig av vimerking på høyre side, noe som virker logisk i land med høyrekjøring.

SR

Jeg synes den fungerer veldig fra ift de forutsetninger for bruken som Tesla har vært tydelige på. Jeg bruker den mye på motorvei, men også på veier med midtdeler. Det er veldig behagelig å bare holde hendene på knærne og med et par fingre på hver hånd som rattet passerer "gjennom". Da kan jeg være både veldig avslappet og samtidig ha kontroll om noe skulle skje.

Min erfaring er at den også gir bedre trygghet om noe av min oppmerksomhet går mot trykking på den store skjermen (navigasjon, radio).

I dag erfarte jeg dog at bilen dro kraftig mot venstre i det jeg aktiverte den. Så kraftig at jeg umiddelbart måtte over ta styringen selv. Da jeg forsøkte igjen, så skjedde det det samme. Jeg tenkte at det kanskje skyltes at jeg lå litt nært høyre kantlinje når jeg aktiverte AP. Så før tredje forsøket la jeg bilen mer midt i fila. Da virket AP akkurat slik den skal.

Det er med AP som med alt annet, man lærer mer og blir flinkere av å prøve seg fram. Da lærer vi også når den fungerer og når den ikke gjør det. Men alltid slik at vi som førere har kontroll. Slik som Tesla har vært tydelige på.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Spinner

Sitat fra: boppus på søndag 15. november 2015, klokken 23:09
Brukte den noen ganger, men den er jo klart livsfarlig. Jeg har skrudd den av, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Ingen ønsker de unødige ulykkene som må komme ved bruk av AP i sin nåværende form.
::)
Hvis du finner AP livsfarlig, bruker du den feil... Den er like livsfarlig som TACC, autobrems og blindsonevarsler.
AP er et hjelpemiddel, ikke en autonom funksjon. Den vil aldri overstyre deg som fører dersom du gjør som du skal.

mogu

Sitat fra: boppus på søndag 15. november 2015, klokken 23:09
Brukte den noen ganger, men den er jo klart livsfarlig. Jeg har skrudd den av, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Ingen ønsker de unødige ulykkene som må komme ved bruk av AP i sin nåværende form.

Takk for at du får meg til å føle meg som en våghals/adrenalinjunkie ;) bruker denne 90% av veien til jobb(Oslo-Kongsberg) når det er fint vær! Fungerer så godt som strøkent, med noen små hederlige unntak. Forandret måten jeg ser på bilkjøring på.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Martinius

AP er det beste som har skjedd trfikksikkerhet på flere år. Jeg har aldri vært mer observant og årvåken på veien enn når denne er på. Problemene oppstår vel etter noe tid når en stoler fullt og helt på AP og ikke er klar til å bryte inn når som helst. De eldste sjåførene med lang reaksjonstid bør nok skru AP av, for ja! den er troendes til mye rart...

Enda mer nervøs blir jeg av autoparkeringen, men den klarer det hver gang uten å ripe opp felgene.

Dag A.

Dette svaret skrev jeg først på Software 7.0 tråden men det passer egentlig bedre her.

Kjørte fra Oslo mot Kristiansand på søndag med våt veibane og kraftig motlys.
Kunne se på hovedskjermen at bilen ikke hadde "linjer" i det hele tatt så denne kamerateknologien kan umulig være konstruert for slike forhold. Nå skal det sies at det faktisk var tidvis vanskelig å se veimerkingen med det blotte øye pga motlyset.

På den positive side så kjørte jeg fra Kristiansand til Oslo på lørdagen, med autopilot på hele veien.
Jada, jeg er klar over at veien ikke har midtdeler på mesteparten at strekket mellom Arendal og avkjørselen til Porsgrunn/Skien, men derfor satt jeg også med hendene rattet hele dette stykket.
Men resultatet var at bilen kjørte seg selv ca 30 mil uten innblanding, da med unntak av rundkjøringer på E18    >:( , og anleggsområder.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

chal

Takk for opprettelse av denne tråden. Fint at noen har en konstruktiv holdning - vi trenger det!
Jeg er også fascinert av autopiloten. Min holdning er:
Aldri på vei uten midtdeler.
OBS brudd i midtdeler på en felts vei, kan da gå mot venstre.
OBS busslommer uten hvit grensemarkering
OBS av og påkjørsler uten prikket markering.
OBS inngang tuneller.
Med andre ord: Så lenge det er midtdeler og markering av kjørefelt på begge sider fungerer det - unntak motlys og tåke.

Salvesen

Er det rapportert noen skader fra autopilot enda? Litt rart om det ikke har det, eller bra såklart! Men det er jo blitt kjørt ett par km med autopilot nå så det burde vell etter statistikken være en del ulykker til nå ?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Hyperstress

Sitat fra: boppus på søndag 15. november 2015, klokken 23:09
Brukte den noen ganger, men den er jo klart livsfarlig. Jeg har skrudd den av, og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Ingen ønsker de unødige ulykkene som må komme ved bruk av AP i sin nåværende form.

Kan du utdype hva som er livsfarlig?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

lunitiks

Jeg har kjørt nesten konsekvent med A.P. på vei til jobb siden den ble rullet ut.


De første ukene ville den absolutt legge seg over i venstre avkjørselsfil forbeholdt busser/taxi, på et bestemt sted hvor veien altså "deler seg opp. Stiplede linjer.


Men nå i det siste virker det som at den har helt sluttet med dette.


Hvis dette betyr at bilen har "lært" å ikke kjøre inn der, så er det jo helt fantastisk!


Håper flere kan melde om lignende "eksperimenter" slik at vi får litt data på dette.


Godt initiativ, denne tråden forresten
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Noen som vet om den lærer av at en korrigerer med rattet? den jeg prøvde ville inn i en busslomme, det hadde jo vært meget imponerende om den husket at jeg korrigerte der neste gang en kjører der, er det så bra eller lærer den av andre Teslaer på sammen vei/situasjon?

dosmont

Jeg opplever at den lærer ja, når jeg kjører alene, så trener jeg den på å holde siden sin på vei uten midtstripe ( ikke når det kommer bil i mot) og med begge hendene på rattet.
Resultatet er at bilen nå holder seg på siden sin og så har den begynt å avpasse farten i svingene.
Jeg mener at bilen lærer nå jeg overtar rattet eller trykker inn bremsen, det blir vell et slags gjennomsnitt av de gangene jeg har korrigert den.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Joachim@sancon.no

Jeg opplever at TACC slakker ned i svingene på svingete veier etter 7.0. Tidligere syntes jeg ikke jeg kunne kjøre med TACC fra Ila til Flakk, da det kunne bli litt vel mye rally i svingene, nå virker det som om den leser veien og slakker ned i de verste svingene.

Usikker på om dette er aktivering av AP som gjør, eller at jeg bare har opplevd  det nå etter 7.0 kom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA