Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av 210 vs 240 - er det noen forskjell ut over det åpenbare? (+ Eco mode)

Startet av kpinaas, torsdag 10. september 2015, klokken 13:38

« forrige - neste »

bjaolsen

Jeg har gjort følgende test på 11 kW, med nedslående resultat

1. Stilt inn uret og ladet 1 time med 11 kW
2. Ventet en time eller to
3. Startet ladingen igjen

Da er det relativt enkelt å følge med på epost/ZE Services på hvor mye batteriet "faller" mellom stopp og ny start

Mine resultat (så langt) er :
1 time : 42% - 79%, ventet 30 minutter, lading startet på 72%
1 time 15min : 44% - 93%, ventet 4 timer 30 minutter, lading startet på 87%

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Rav4_EV

Husk når dere skal måle effekt ut/inn av batteriet på Zoe så er nettspenningen influerende på resultatet.
Bilen lader 16 A på tre faser.  Dette kan være fra 9,5 til 11 kW. Kan skape stor variasjon. Ofte er pilotsignalet noe under 16A også. (15A).

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bjaolsen

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 16. september 2015, klokken 11:33
Husk når dere skal måle effekt ut/inn av batteriet på Zoe så er nettspenningen influerende på resultatet.
Bilen lader 16 A på tre faser.  Dette kan være fra 9,5 til 11 kW. Kan skape stor variasjon. Ofte er pilotsignalet noe under 16A også. (15A).

I følge OBDII og Android app. var pilot 14A (i går), og det stemte også med det energimåleren sa for hver fase

Har satt inn en "litt" avansert energimåler nå, skriver mer om dette i en tråd under "Avansert lading.."
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Har noen en oppskrift på hvordan en kan hente ut teknisk informasjon fra datamaskinen inne i en ZOE.

Er spesielt interessert i å kontinuerlig logge følgende med la oss si en måling i minuttet:

GPS posissjon : Vist hastighet : Energi transport til/fra motor : energi mengde i batteri : Energi transport til/fra batteri

Er det teknisk mulig å hente ut denne informasjonen en gang i minuttet på regelmessig basis kontinuerlig i la oss si 30 dager.

Hva slags utstyr behøves?
Hvilken programvare behøves?

Med slike måleserier kan en mye lettere kunne svare på en del av de spørsmål som er fremkommet i denne tråden.

Om mulig gjerne lage det slik at man har hyppigere målinger om den deriverte til noen av verdiene endrer seg raskt.,men altid en måling med nøyaktig likt mellomrom, med mulighet til å variere tiden mellom ver måling ved oppstart av hver måle serie.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bjaolsen

Siden det nå tydeligvis er mulig å lese ut data fra OBDII pluggen som ligger under gummimatta i midtkonsollet så er det mulig å lese ut dataene som v-i-c etterspør, eller deler av det ihvertfall.
Ser at en blant annet får ut er spenning på hovedbatteri og strøm til/fra hovedbatteri, samt forbrukt energi (utregnet av bilen).

Det som evt. trengs da er :
-Kompatibel OBDII "dongle"
-Noen som kan lage et program på en bærbar enhet som er tilpasset for formålet
(GPS posisjon kommer ikke ut av OBDII, men kan sikkert hentes i den bærbare enheten)
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

aronesen

I dag hadde jeg gleden av å komme til en ladestolpe med 2 x 22kW uttak.
Det stod en Zoe med ny type motor tilkoblet og jeg konstaterte at han hadde 54% på batteriet.
Jeg koblet til min gamle type motor og hadde 30% på batteriet.
Estimert ladetid var 1 time og 5 minutt.
Etter 45 minutter nådde jeg 99% og da hadde Zoe'n på siden nådd 98%.

Jeg registrerte at den andre bilen begynte å sakke kraftig av på ladehastigheten etter ca 85%
Før det så det ut for at de ladet like fort.

Jeg kjørte så noen få kilometer og parkerte. Etter en halv time hadde 10% dunstet vekk fra batteriet.

Nå kan det være at "øl skumm" effekten er større på gammeltypen enn nytypen, slik at den viser mere reell hastighet. Dessverre så vet jeg ikke hvor mange kilowatt jeg fikk inn sammenlignet med den andre bilen. Hvis ikke så lader den nye saktere på 22kW enn den gamle.... ???

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Jeg har den nye motoren. Lading går med 22kw til 80%, deretter trappes ladefarta ned. "Ølskum" effekten du snakker om har jeg nesten ikke opplevd, virker som prosentvisningen er mer nøyaktig på den nye...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Så da har Renault bestemt seg for at de ikke trenger å overdrive "hurtigladehastighet" sååå mye på R240 som på Q210.

På Q210 har jeg inntrykk av at % stiger så mye som en kan "forvente" av strøm inn, uten at en tar hensyn til faktisk lading, og så "rettes det opp" mellom 99 og 100 % med balansering....

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA