Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade til 100% ?

Startet av pwb, fredag 06. november 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

pwb

Hei, en jobbkompis har en Kia Soul, kan man trykke på noe så den lader mer enn ved vanlig lading? Synes noen sier den lader til 80% og at man må trykke på noe for at den skal lade til 100% ?

Baxrus

Har jeg aldri hørt om.

Min lader seg opp til 100% og kutter ut selv. Da snakker jeg om vedlikeholdsladeren.
På hurtigladeren kobler jeg selv av ved ca 80% pga det ikke er noe særlig kostnadseffektivt i forhold til mengden du får etter passerte 80%. Siden hurtigladeren struper ned mengden for at man ikke skal sprenge batteriet. Iallefall det jeg har hørt.

Men noe knapp? Ikke i min bil iallefall :P

shuatorp

Sitat fra: pwb på fredag 06. november 2015, klokken 12:28
Hei, en jobbkompis har en Kia Soul, kan man trykke på noe så den lader mer enn ved vanlig lading? Synes noen sier den lader til 80% og at man må trykke på noe for at den skal lade til 100% ?

Du kan justere hvor langt den skal lade på instrument displayet foran girspaken.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

OlavEmil

Nei, det kan du ikkje. Det er rettnok ei moglegheit til justering, og det er som Baxrus skriv at du kan velje at bilen berre skal lade til 80% på tidsinnstilt lading. Elles ladar bilen til 100% anten du vil eller ikkje.

Systemet som kollegaen til pwb har høyrd om, er det vel kun Mercedes med range-pakka som har.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Trond.m

Jeg lader bilen til normalt bare til 80 %. Da har jeg ca 12 mil estimert rekkevidde og det holder til daglig kjøring med god margin. Det er vel en vedtatt sannhet at det er bedre å lade ofte, så jeg lader daglig til 80 %. Når jeg trenger lenger rekkevidde så endrer jeg bare til 100 %.Har gjort dette i menyen, men det er mulig at knappen til venstre for rattet overstyrer både tidsinnstilling og max. ladenivå. Det skal jeg teste.
Det blir i praksis en tilsvarende løsning som B-klasse har, bortsettt fra at denne metoden ikke skal ha noen negativ effekt på batteriet slik B-klassens range vil hvis den brukes ofte.

shuatorp


https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

t4.ravenbird

Sitat fra: TM på lørdag 07. november 2015, klokken 05:13
..mulig at knappen til venstre for rattet overstyrer både tidsinnstilling og max. ladenivå...

Jeg er i samme båt, lader normalt 80% (vha tidsinnstilling). Og kan bekrefte at knappen overstyrer så det er bare å bruke den hvis du trenger 100%

OlavEmil

Sitat fra: shuatorp på lørdag 07. november 2015, klokken 11:07

https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.

Ja, men det er som sagt kun mogleg når du brukar tidsstyrt lading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

shuatorp

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 07. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: shuatorp på lørdag 07. november 2015, klokken 11:07

https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.

Ok

Ja, men det er som sagt kun mogleg når du brukar tidsstyrt lading.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Hvordan avslutter dere ladingen da den står i laderen og ikke er full ladet?
Bare tar ut kabelen? På min forrige bil så stoppet ladingen da jeg trykket inn knappen på laderen, men virker ikke sånn på Soul'en. Er det virkelig bare å dra den ut?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Trond.m

Kan ikke se noen annen måte å avslutte lading fra standard ladekabel eller fra type 2 på. Tar alltid ut ladekontakten fra bilen først, etter å ha låst opp bilen. Når jeg kjørte BMW i3 stoppet ladingen når bilen ble låst opp, slik at kabelen kunne frigjøres. I Zoe har man en egen knapp for å stanse ladingen. Så jeg er enig i at det er litt spesielt på Soul. Får se om det står noe om det i instruksjonsboka.

EL-Erik

Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

Trond.m

#12
Sitat fra: EL-Erik på torsdag 19. november 2015, klokken 00:33
Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...
Det var nok i "gamle" dager at leverandørene hadde et buffer på opp i mot 20 %. Vi har sett at flere leverandører (blant annet Renault og BMW) har økt batterikapasiteten gjennom sw- endringer. I praksis har de redusert sikkerhet-bufferet. I følge opplysninger jeg nylig fikk fra Kia importøren så opplyste de at det på Soul er ca 5 % buffer i topp, og ca 5 i bunn.

Selv lader jeg fast til 80 % fordi det dekker det daglige behov med god margin. Så lader jeg til 100 % når jeg skal ut på langtur. Forsøker å lade de siste 20 % så nær avreise som mulig, slik at jeg samtidig får generert litt varme i batteriet.  Men om det er noe bedre enn å lade til 100 % hver dag vet jeg vel ikke før om mange år  ;)

OlavEmil

Sitat fra: EL-Erik på torsdag 19. november 2015, klokken 00:33
Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...

No forvekslar du nok Kia med Mercedes, som er dei einaste som har full opplading av batteriet som (dyrt) ekstrautstyr. På Kia kan du kun lade til 100%, verken meir eller mindre (utanom at du kan stille han til 80% ved tidsstyrt lading).

Som TM skriv er nok bufferen nærmare 5%, og iallefall langt frå 20% :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Regner med at det er relativt lik praksis mellom bilmerkene hvor stor buffer de har på batteripakken.

Renault Zoe er oppgitt med netto tilgjengelig kapasitet (22/23,3kWh), og Renault har ikke oppgitt brutto kapasitet. Total batterikapasitet skal være 26kWh i følge de som har forsket på dette. Det vil si at den gamle modellen har knapt 85% av batteriet tilgjengelig, mens den nye modellen har knapt 90% tilgjengelig. Antar at man kan gå ut fra ca 10% av total batterikapasitet er holdt av som buffer på Soul også, og at Soul kan utnytte ca 24 kWh av batteripakken.

Nissan Leaf har vel også redusert størrelsen på buffer underveis, så det virker som erfaringsdata, og muligens bedre batteristyring, har vist at det er tilstrekkelig med 10% buffer (5% i bunn og 5% på topp??) er tilstrekkelig til å bevare batteriet uten hurtig degradering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA