Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selge 6mnd gammel Tesla for å kjøpe ny...

Startet av Fastlane83, torsdag 05. november 2015, klokken 21:16

« forrige - neste »

Fastlane83

Hei

Trenger litt råd!
Fikk min 85D i slutten av april i år. Veldig godt fornøyd! Jeg bestilte den uten å prøvekjørt eller sittet i en Tesla før. Har siden jeg så prototypen til Model S visst at en slik en skulle jeg ha! Ekstrautstyret jeg tok med var basert på magefølelse, lesing på forumet her og en kompis som lenge hadde sett på å kjøpe Model S (han har også prøvekjørt). Har i etterkant angret litt på at jeg ikke kjøpte panotak, mørk taktrekk, matt abachi-tre, next-gen seter og metallic lakk...

Jeg fikk montert inn en Premium Center Consoll på tirsdag, og mens jeg ventet på monteringen var jeg å så litt på utstillingsmodellen de hadde inne. Den hadde endel av utstyret jeg manglet....Sjekket opp pris på ny bil, egentlig bare for nysgjerrigheten sin skyld, og en 85D med det utstyret jeg ønsker kommer på 800 000 kr. I tillegg så gjelder referralperioden frem til jul, så da blir det 20000 kr i "avslag" hvis jeg finner en lur måte å selge bilen til meg selv...

Ser at tilsvarende biler som min ligger ute på Finn.no til 740 000 kr. Vet ikke om de går for den summen. Hvis de gjør det så er det "bare" 40-50 000 kr i mellomlegg, så har jeg en ny bil akkurat som jeg ønsker å ha den og som er nesten 1 år nyere. Misforstå meg rett, jeg er utrolig fornøyd med den jeg har i dag.

Er dette helt galskap og jeg bør slå fra meg tanken med en gang, eller bør jeg undersøke videre hva min jeg kan få for min brukte? Jeg er ikke millionær, så det vil ha noe å si økonomisk. I tillegg så blir jeg uten Tesla fra jeg får solgt den jeg har til den nye kommer....
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Bjoris

#1
Det er jo bare du som vet svaret på dette, mitt inntrykk er at det er kjøpere på litt av vert om dagen, men generelt tror jeg det er en vesentlig ulempe å ikke ha panoramataket pga takfestene, men alle kjører jo ikke med ski/boks på taket så det er helt sikkert kjøpere på en uten.

Ellers er det vel muligens en ulempe at den ikke er met.lakk, resten er det nok litt hips om happ, selv vurderer jeg å selge min s85 til fordel for en ny/nyere 70D/85D og jeg er veldig i tvil selv om jeg skal "ta sjansen" på noe annet enn full pakke slik jeg har på dagens bil... Ser også for meg at det er litt enklere å ha en 70D uten full pakke enn 85D uten pakke, litt slik det er med A4 og A6, det er jo helt greit å selge en A4 uten skinn og automat, men A6 uten dette er helt håpløst, men ikke spesielt kvalifisert gjetning dette...

Fult spekket 85D kostet ca 700.000 før den store prisstigningen og det er ser ut til at disse legges ut på 750.000, en tilsvarende fullspekket 70D er 725.000 så jeg er også veldig usikker på om jeg ikke skal strekke meg opp til en 85D... med fullpakke...


TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

RaBalder

Det vil alltid være noe man skulle ønske man hadde. Som er nyere og bedre enn det man har.

Hva skal du gjøre når Tesla om 6 måneder kommer med 100kWh batter, integrert kaffetrakter i midtkonsollen og mulighet for TV på storskjermen?

Eller det som skjer om 1 år.

Det er ihvertfall helt sikkert at det vil komme nye ting som man får lyst på hele tiden.

Havebigfun

#4
Jeg har byttet 2 ggr og har ikke tapt mye penger pga prisøkningene. Nå er det et godt salgsklima med en del biler som forsvinner til Danmark.
Hvis du ha tilgang til en annen bil kan du evt selge før du bestiller- det kan gå raskt forutsatt riktig pris.
Generelt er det lurt å kjøpe biler som mange synes er fine- og jeg ville gått for 90D.
Mtp referral blir det vel mindre enn 20k samlet rabatt, nå etter 3110 blir det 10 k for kjøper og noen "presanger" for formidleren-uten at jeg har undersøkt dette nærmere.
Jeg ville evt spekket snart fordi prisen kan øke når som helst det er da den største "gevinsten" ligger.

Risikoen er at bilene er dyre og blir enda dyrere etter neste prisøkning- markedet for biler i den prisklassen blir lite- du risikerer å bli sittende på to biler eller selge med vesentlig større tap en du tror- slik mange gjorde i jan og feb iår.
En ulempe til- det er mas og risiko for at noe går galt- da jeg solgte siste bilen hadde jeg en kjøper som hadde signert kontrakt og lovet at pengene skulle komme snart men de kom aldri- etterhvert fant jeg en annen kjøper...
I sum er det spørs hva det er verdt for deg. (hvor mye overskudd har du?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA