Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reconditionering av Saft blokker

Startet av elektrolux, fredag 18. mai 2007, klokken 22:11

« forrige - neste »

elektrolux

Har fått inn nytt utstyr, og ser ut til å ha "knekt" koden for reconditionering av blokker. :-*

Foreløpige resultater viser til dels kraftige forbedringer på dårlige blokker, men har enda til gode å "friskmelde" en recondisjonert blokk.

Grunnen til at blokkene ikke blir friskmeldte, er at ladekurven ikke er optimal, samt at kapasiteten fremdeles er under 100 Ahr. Tror likevel at disse blokkene kan forsøkes brukt i bil.

Ladekurvene er viktige for at laderen skal kunne lade batteriene skikkelig. Er ikke ladekurven korrekt kan bilens lader overlade og ødelegge blokker fordi omslagsspenningen ikke nås.

Resultatene så langt er 2004 blokk opp fra 84Ahr til 90 Ahr med fin ladekurve., 2001 blokk opp fra 20 Ahr til 90 Ahr, og nå sist, med muligens beste prognose: 1999 blokk med grusom ladekurve, opp fra stadig dårligere kapasitet på ned mot 50 Ahr. Denne blokka leverer nå gjevnt 90 Ahr, og kan allerede i morgen vise enda bedre tendenser. Desverre er ladekurven på denne blokka framdeles stygg, men nattas lading blir spennende tolkning i morgen tidlig.

Det ser med andre ord ut som om noen blokker gir bedre respons på "trim" enn andre.

Desverre har dette kostet skjorta å utvikle, så teknikken blir desverre ikke avslørt.

Det som hadde vært interresant nå, er å forsøke å trimme opp en sliten Think, eller enda bedre kontrollert en som har vært gjennom reconditionering, for å se om jeg setter kravene for friskmelding for høyt.

Oppdatert:  Ny opplading med 12,5t 10A gav på ny stygg ladekurve, og kapasiteten var nede i 76 Ahr igjen. Det kan se ut som om denne blokken er ubrukelig uansett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har omtrent samme erfaringene som deg med mitt utstyr, men har ikke hatt tid til å gå videre med testingen. Har flere blokker som ikke gav mer enn ca 20-30 Ah, men med litt jobbing får jeg mer enn 90 Ah ut av dem. Det jeg er litt spent på, er om de holder seg når de blir brukt jevnt og riktig, eller om de etter kort tid faller tilbake til gamle synder....

Jeg tror jeg har en eller to i min egen bil nå. Jeg holder på å kjøre den inn, og den har gode prognoser foreløpig.
Skal gi beskjed dersom det dukker opp noen problemer.

Har ikke helt fått tak i hvorfor de sluttet å levere...
Spenningen på blokken er jo lik de som fungerer bra, og tyder på at kapasiteten er "inne", men blokken vil ikke gi den fra seg.

En liten undring rundt gode/dårlige blokker:
Åpnet en bil som ikke fungerte helt bra lenger. To blokker var helt klart ødelagt (over en volt lavere enn de andre). 5 blokker viste 0,02 V forskjell fra de andre. Resten var innenfor 0,01 V.
Av disse 25 blokkene viste det seg at 8 stykker ikke var iorden!!!
De fleste burde kunne bli bra med en "rekondisjonering", men dette viser tydelig hvor lite man kan stole på spenningen på en blokk. den sier egentlig ingenting uten at den blir belastet.

Flere av blokkene viste helt fine kurver de første 20 Ah, for så å falle til under 5V i spenning.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Nå har jeg gitt opp den sistnevnte blokken. Under siste initiallading ville den ikke over 7,85V, og er tilbake på 70 Ahr kapasitet. Ladekurven blir ikke god. Blokken vil bli levert tilbake til han som solgte den for 3000 NOK >:(

Det ser også ut som om det er mulig å friskmelde blokker på mindre enn 100 Ahr bare ladekurven er OK. Det kan faktisk se ut som om nyere blokker sliter med å lever stort mer enn 100Ahr. I motsettning har jeg en eldre blokk på 117 Ahr !!

Etter reconditionering ser jeg klart at spenningsnivået på blokkene er økt. Det betyr mer Kw, og lenger rekkevidde. Mer enn økningen av Ahr skulle tilsi,  da det tross alt er Watt som driver bilen og ikke Ahr.

Mye spennende testing gjenstår, og mange blokker vil etterhvert bli klar for montering i bil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Er det mulig å lese ut fra kodene som står på toppen av blokkene hvor gamle de er?
Mine har følgende koder: 120 900 280 627 og 171 105 280 627
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Vet ikke om koden sier noe om datoen.

Derimot står datoen stemplet inn i ene enden av toppen på hver blokk. Ser tydelig forskjell på dette stempelet, og andre koder som gjerne er støpt på. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Selvfølgelig: 12.9.2000 og 17.11.2005  ;D

Fant forøvrig en fin måte å kontrollere cellenivået på:
Ta en kraftig LED-lykt og lys ned i cellene ovenfra, ved å bevege litt på blokka ser man nivået på elektrolytten.
Jeg oppdaget da at blokka nærmest den som hadde eksplodert var fylt opp med frostvæske i siste cellen!!
Så også tydelig at de cellene som var kortsluttet var veldig mørke.

Min erfaring fra blybatterier er at celler som er slitte og koker mye blir mørke.

Kan denne teorien brukes på Ni-Cd kan man her få en antydning på tilstanden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

En enda enklere metode å sjekke veskenivået er å vippe blokkene litt over på siden. Da vil veskenivået vise seg langs toppen på blokken. ;)

Pass på å ikke legge blokkene helt ned, for da renner vesken mellom cellene, og også ut. Det vil igjen medføre feil konsentrasjon av lut i de forskjellige cellene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

#7
Flott, takker for tipset  :)

Det snakkes mye om rekondisjonering av blokker, men ingen vil avsløre hva det er!

Er det kort fortalt logging av utlading og opplading?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Logging av utlading og opplading innenfor blokkens normale arbeidsområde er testing. Formålet med disse testene er å avsløre om spenningsutviklingen under opplading er jevn og stabil, og sjekke at kapasiteten er akseptabel.

Reconditionering er trimming av blokken, der resultatet skal være en sprekere blokk.  ( høyerere utladespenning, og eller flere Ahr ) Jeg har etter mine metoder oppnådd en konsekvent 3-5% forbedring av ytelsen på blokkene jeg har recondisjonert, og gjør nå dette som en del av testen nevnt ovenfor. Det må bemerkes at dette gjelder blokker som fra før hadde blitt friskmeldte, men som hadde potensiale for forbedret ytelse.

Reperasjon av blokker som ikke har gitt tilfredstillende resultat under testing har hittil ikke vist imponerende resultater. Vi har forsøkt det meste, og hatt imponerende forbedringer på kort sikt, men har enda til gode å friskmelde en blokk som er reparert. Oftest faller de tilbake til gamle synder innen kort tid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Fant følgende oppskrift på http://arioch.gsfc.nasa.gov/302/pdf/1103.pdf som kommer fra Nasa

The reconditioning cycle is performed at 20C and is defined as follows:
a). Recharge at C/20 for 40 hours (+/- 4 hours)
b). Discharge at C/2 constant current rate until the first cell reaches 1.0 volts.
c). Drain each cell with a 1 ohm resister to less than 0.03 volts.
d). Short each cell for a minimums of 4 hours
e). Recharge battery at C/20 constant current rate for 40 hours (+/- 4 hours)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Dette høres ikke så galt ut, men er ikke mulig å gjennomføre i praksis siden vi ikke kan komme til den enkelte cellen, men kun en blokk bestående av 5 celler.
Det går derfor ikke å lade de helt ut dersom det er noe ubalanse i mellom cellene (noe vi må anta at det er siden man har problemer med batteriet).
Dersom det er uballanse i batteriet vil man oppleve polvending. Dersom bare ene polen vender, så har man en nøytral celle (minus-minus). Dette er ikke noe problem, men dersom man går videre vil også den andre polen kunne vende. Da har du en reverert celle som gjør at strømmen begynner å gå feil vei. Da blir cellen ødelagt!!!
Polvending nummer to lar seg heller ikke snu!!!

Så moralen er å være forsiktig og kansje ikke prøve dette på egen hånd.
Du kan risikere å ødelegge fullt brukbare blokker med denne oppskriften....

Noe jeg antar NASA har råd til. De vil heller ødelegge en celle som er tvilsom før den sendes opp, enn å risikere å måtte ta ned igjen en satelitt som ellers var helt fin.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hallo Lynet

Oppskriften fra Nasa høres interressant ut, og vi har vært innom lignende prosedyrer selv. Kommer til å prøve ut Nasa sin metode så snart jeg får tid.

Blokkene våre tåler utrolig mye bank, og vi har ikke mistet blokker som er dratt ned til 0V og så kortsluttet. Derimot har en lignende sykling heller ikke reparert noen av blokkene mine.

Men så var det jo rekonditionering vi snakket om, ikke reperasjon. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Julle

Hej!

Här är en underhållsbeskrivning för Hoppecke's Ni/Cd celler, de liknar Saft's STM 5.
Jag följer denna instruktion eftersom jag inte fått tag på en liknande från Saft.

http://eng.hoppecke.com/content/download/285/1892/version/1/file/FNC_Operating_and_Maintenance_English_08_03.pdf

Mvh
Renault Clio Electrique -97  85000km

elektrolux

Hallo Julle

Hadde håpet på noe mer spennende enn C5 opp og utlading.

Du sier du praktiserer denne metoden. Blir ikke blokkene varme etter 6 timer?

Og hva slags kapasitet måler du på blokkene?. Selv måler jeg blokkene ved C2 utlading, og måler fra 92 Ahr-117 Ahr avhengig av alder. Underlig nok har jeg over 50 2004 blokker med kun 92-96 Ahr, mens alle andre årganger måler over 100 Ahr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Julle

Hallo,

Blocken mäter jag i en datorstyrd laddare/urladdare som kan mäta 2st olika block samtidigt, de står fritt i en låg rostfri behållare för ventilation.
Temperaturen ökar ca 7°C under testningen som normalt tar ca 13-14timmar, jag har även ett temperaturskydd som avbryter vid 30°C.

Något som jag noterat är att temperaturökningen (inre motståndet) under testningen avslöjar block som snart havererar, ett block som är ordentligt cyklat ska ha en temperatursänkning på ca 2,5°C straxt innan det är fulladdat, annars kommer det att gå sönder inom kort.
Nya block eller block som inte har varit i drift på några månader kommer däremot att ha en temperaturökning de första cyklerna.
Utseendet på spänningskurvan avslöjar givetvis även det ganska mycket.

Min Clio hade 3st trasiga block och resterande fick jag fylla med 16liter :o vatten, de var helt torra och mätte 0V till 3,2V.
Efter försiktig startladdning med 0,2A i 10h kunde jag öka till C5 utan att spänningen rusade, dessa block (1996) har jag nu kört 11000km med och de mäter 108Ah, jag är givetvis mäkta imponerad över dessa.

Jag har mätt mer än 500st block och det finns en gräns år 2000, de tidigare mäter ca 10Ah mer än de nyare, helt klart ett resultat av Saft's ändrade separatordesign/material.

Renault Clio Electrique -97  85000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA