Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Planlegge langtur Stavanger-Tromsø med Leaf

Startet av Simen1, søndag 01. november 2015, klokken 17:05

« forrige - neste »

Simen1

Jeg ønsker å frakte en Leaf fra Stavanger til Tromsø billig, med færrest mulig overnattinger og har foreløpig tenkt ut to alternativer:

1. Kjøre Stavanger-Bergen med hurtiglading underveis (hvor?) og skipe den med hurtigruta derfra til Tromsø (ca 2500 kr) eller

2. Kjøre hele strekningen via Oslo og Trondheim med mange overnattinger. Her er jeg mest usikker på antall overnattinger som er nødvendig og hvor det passer med ladepauser. Ønsker selvsagt mest mulig hurtiglading for å minimere antall overnattinger.

Har dere noen innspill på eventuelle flere alternativer eller tidsbruk og ladepauser?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

RaBalder

Ditt alternativ 1 var det jeg tenkte på først.

Og jeg tror faktisk det gir den fineste turen. Forutsatt at målet er å få fraktet en Leaf fra Stavanger til Tromsø.


Nr2 er best dersom målet er en lang, lang tur med elbil. Og du kommer til å være så lei av å vente på lading.

automat

Ganske langt mellom hurtigladerne nord for Trøndelag
Steinkjer - Korgen 319km
Korgen - Fauske 216km
Fauske - Narvik 247km
Narvik - Tromsø 249km

Kommer til å bli mye saktelading på den turen!


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

svingen

Når skal du kjøre turen? lang tur med elbil og mange blå er ikke optimalt tar lengre tid å hurtiglade og bruker mere strøm....
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Simen1

Takk for innspill. Jeg heller ennå mer mot alternativ 1 nå. Tenkte ikke å følge bilen med på Hurtigruta nordover, men å ta flyet fra Bergen og plukke opp bilen i Tromsø. Da sparer jeg en hel del overnattingsdøgn og penger selv om jeg også går glipp av cruiset. Cruiset får jeg ta en annen gang sammen med noen og på en bedre årstid.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

RaBalder

Sitat fra: Simen1 på mandag 02. november 2015, klokken 00:05
Takk for innspill. Jeg heller ennå mer mot alternativ 1 nå. Tenkte ikke å følge bilen med på Hurtigruta nordover, men å ta flyet fra Bergen og plukke opp bilen i Tromsø. Da sparer jeg en hel del overnattingsdøgn og penger selv om jeg også går glipp av cruiset. Cruiset får jeg ta en annen gang sammen med noen og på en bedre årstid.

Du bør sjekke prisene nøye.

Det koster steinmye å sende bilen som gods.
Det koster litt ekstra å ta med bilen hvis man reiser selv.

OlavEmil

Med hurtiglading av Leaf på vinteren må du rekne (minst) 1kr/km. I tillegg kan du risikere å treffe på hurtigladarar med fastpris (240,- per lading og liknande), då blir km-prisen vesentleg høgare. Med 2 200km vil berre ladinga koste nesten like mykje som å sende bilen med Hurtigruta, om prisen på 2500,- stemmer. I tillegg må du nok rekne ein god del overnattingar pga dårleg utbygd ladenett på ein del strekk. Trur nok turen vil koste deg meir enn 2500,-. I tillegg vil nok ein slik tur gje ein god del frustrasjon og plage, med mindre du er ekstremt entusiastisk rundt det å køyre langtur med elbil, særleg om du ikkje er van med langkøyring med elbil frå før av.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

MortenRA

Sitat fra: RaBalder på mandag 02. november 2015, klokken 11:23
Sitat fra: Simen1 på mandag 02. november 2015, klokken 00:05
Takk for innspill. Jeg heller ennå mer mot alternativ 1 nå. Tenkte ikke å følge bilen med på Hurtigruta nordover, men å ta flyet fra Bergen og plukke opp bilen i Tromsø. Da sparer jeg en hel del overnattingsdøgn og penger selv om jeg også går glipp av cruiset. Cruiset får jeg ta en annen gang sammen med noen og på en bedre årstid.

Du bør sjekke prisene nøye.

Det koster steinmye å sende bilen som gods.
Det koster litt ekstra å ta med bilen hvis man reiser selv.
Kan tilføye at dette var det artikkel i Nordlys (Tromsø) om nylig, hvor han fikk følgende pris for å frakte bilen fra Tromsø -> Tr.heim:

Sende bil alene: 11.482,-
Reise med bil: 3537,-
Tesla Model S 75D - Soon to come

Bjølseth1

Jo hei å det går

acenta

OlavEmil

Sitat fra: MortenRA på mandag 02. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: RaBalder på mandag 02. november 2015, klokken 11:23
Sitat fra: Simen1 på mandag 02. november 2015, klokken 00:05
Takk for innspill. Jeg heller ennå mer mot alternativ 1 nå. Tenkte ikke å følge bilen med på Hurtigruta nordover, men å ta flyet fra Bergen og plukke opp bilen i Tromsø. Da sparer jeg en hel del overnattingsdøgn og penger selv om jeg også går glipp av cruiset. Cruiset får jeg ta en annen gang sammen med noen og på en bedre årstid.

Du bør sjekke prisene nøye.

Det koster steinmye å sende bilen som gods.
Det koster litt ekstra å ta med bilen hvis man reiser selv.
Kan tilføye at dette var det artikkel i Nordlys (Tromsø) om nylig, hvor han fikk følgende pris for å frakte bilen fra Tromsø -> Tr.heim:

Sende bil alene: 11.482,-
Reise med bil: 3537,-

Oi. For 11 000,- ville eg heller køyrd.


Ser at du òg spør om hurtiglading mellom Stavanger og Bergen, om du går for Hurtigruta. Det ordnar du på Aksdal, ved Amfisenteret. Har òg hurtiglading på Heiane på Stord, og på Halhjem, om du skulle bruke eksepsjonelt mykje straum på turen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: MortenRA på mandag 02. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: RaBalder på mandag 02. november 2015, klokken 11:23
Du bør sjekke prisene nøye.

Det koster steinmye å sende bilen som gods.
Det koster litt ekstra å ta med bilen hvis man reiser selv.
Kan tilføye at dette var det artikkel i Nordlys (Tromsø) om nylig, hvor han fikk følgende pris for å frakte bilen fra Tromsø -> Tr.heim:

Sende bil alene: 11.482,-
Reise med bil: 3537,-

Det var dyrt, jeg sjekket pris for å ta med Teslaen fra Trondheim til Kirkenes i starten av juli neste år og det kom på i underkant av 1900 kroner. Pluss 23.000 for lugar for oss to da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA