Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av ludo, lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:03

« forrige - neste »

Panduck

I går, tur til Oslo for å spise god Thaimat. Planlagt raskt stopp på hurtiglader for å komme hjem, men til min store overraskelse var det en ledig ladeplass på Bislett. Kun 10a lading fra "gammel stikkontakt", men det sparte meg for hurtigladestopp på hjemturen.

svingen

Veldig interessant og lese synspunkt på det her. Om 3 år hvor andelen elbiler som er noe poeng å lade på 16A er nok lav. Da mener jeg å trenge de får å komme frem til neste destinasjon. (Si 30kw batteri da vil 16a gi 10%) Men siden nye elbiler og kun har 32a inn så vil man trenge de I lang fremtid som vil gi 20% på 1 time. Opptimale da er vel noe hurtiglader som man betaler 2.5kr min får 20 min så økern det oppover I kr per min etter det så ikke folk parkerer på hurtiglader. Da kan man eller flytte bilen til en 16/32a som er gratis hvis man handler får over 300kr hvis ikke koster det 10 kr timen her er det og lade plikt. Selfølgelig er alle plassene lengst unna men alle handikap plasser har og lade mulighet. Drømme verden eller?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

v-i-c

Sitat fra: svingen på mandag 02. november 2015, klokken 08:27
Veldig interessant og lese synspunkt på det her. Om 3 år hvor andelen elbiler som er noe poeng å lade på 16A er nok lav. Da mener jeg å trenge de får å komme frem til neste destinasjon. (Si 30kw batteri da vil 16a gi 10%) Men siden nye elbiler og kun har 32a inn så vil man trenge de I lang fremtid som vil gi 20% på 1 time. Opptimale da er vel noe hurtiglader som man betaler 2.5kr min får 20 min så økern det oppover I kr per min etter det så ikke folk parkerer på hurtiglader. Da kan man eller flytte bilen til en 16/32a som er gratis hvis man handler får over 300kr hvis ikke koster det 10 kr timen her er det og lade plikt. Selfølgelig er alle plassene lengst unna men alle handikap plasser har og lade mulighet. Drømme verden eller?

Jeg mener at du tenker feil her.

På parkeringshus / Parkeringsplasser med mange biler bør det installeres "type 2 stikk" men disse bør lages slik at effekten som er tilgjennelig allokeres dymanmisk fra enfase 230 V TN 10A til trefase 400V TN 64A (altså dynamisk alikering fra 2,0 kw til 43,0 kw) hvor mye effekt som tilordnes en gruppe type 2 kontakter kan variere med hvor lenge det plannlegges at bilene skal stå parkert. En kan begynne med å alokkere 250A 400V TN til 20 stykker type 2 kontakter.
I denne dynamiske alokeringen bør det også automatisk være en fordeling av fasene som brukes på en-faseladning, slik at en ungår den skjevbelastningen en Leaf med 32A 230V ellers ville representeres.

Zaptech lager slike system nå. Jeg velger å fremheve Zaptech fordi dette er et Norsk selskap og jeg ønsker å øke verdiskapningen i Norge for Norske selskaper
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

Sitat fra: v-i-c på mandag 02. november 2015, klokken 14:30
På parkeringshus / Parkeringsplasser med mange biler bør det installeres "type 2 stikk" men disse bør lages slik at effekten som er tilgjennelig allokeres dymanmisk fra enfase 230 V TN 10A til trefase 400V TN 64A (altså dynamisk alikering fra 2,0 kw til 43,0 kw) hvor mye effekt som tilordnes en gruppe type 2 kontakter kan variere med hvor lenge det plannlegges at bilene skal stå parkert. En kan begynne med å alokkere 250A 400V TN til 20 stykker type 2 kontakter.
I denne dynamiske alokeringen bør det også automatisk være en fordeling av fasene som brukes på en-faseladning, slik at en ungår den skjevbelastningen en Leaf med 32A 230V ellers ville representeres.

Zaptech lager slike system nå. Jeg velger å fremheve Zaptech fordi dette er et Norsk selskap og jeg ønsker å øke verdiskapningen i Norge for Norske selskaper

Nederlandske EV Box og Allego har levert slike løsninger i et par år allerede. Det hadde jo vært fint hvis norske Zaptech omsider kommer med noe tilsvarende.

For å unngå veldig skjev belastning av fasene vris fasene et hakk for hver ladestolpe ved installasjon, slik at ikke alle enfasebilene lader på samme fase. Da får man bare skjev belastning hvis enfasebilene mot formodning parkerer på hver tredje ledige ladeplass. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

På Zaptec sitt Smart konsept vris fasene dynamisk/automatisk og etter behov.

Dermed kan alle parkere på hver tredje ladepunkt uten at det blir noen skjevlast. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2015, klokken 18:40
På Zaptec sitt Smart konsept vris fasene dynamisk/automatisk og etter behov.

Dermed kan alle parkere på hver tredje ladepunkt uten at det blir noen skjevlast. ;)

Foreløpig stiller vel Zaptec i samme klasse som Arctic Roads, så det blir vanskelig å planlegge noe som helst basert på deres løsninger  :'(

  • Flinke til skryte av hva de skal levere en eller annen gang i fremtiden
  • Flinke til å hente inn statlige midler (=dine og mine innbetalte skattepenger)
  • Ingen garantier for at de noengang kommer til å levere

Men for all del; Zaptec har produkter som det er behov for i markedet - så jeg håper de vil lykkes :)

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TrondW

Det må settets opp betalingsløsninger på ladestasjoner med type 2 på kjøpesentere og i bysentrum. Da vil det bli slutt på at folk okkuperer ladestasjoner uten å ha behov for lading (men kun et ønske om gratis parkeringsplass).

I Holmestrand er det en slik løsning. En fast 22Kw og tre andre uttak som deler 22Kw. Det koster noen få kroner å lade, men det er ALLTID ledig (kjører forbi 2 ganger hver dag). De er det enkelt å kjøre elbil, fordi du VET at du får ladet semihurtig når su skal på en kort eller lengre bytur. For meg var det sikrere å dra på lørdagshandel i Holmestrand enn i Drammen og Tønsberg med en i3.

Ellers så er det å håpe at også VW tar elbil så seriøst etter hvert at de sørger for at også Golf og eUp også kan lades raskere enn 16 amp........dette er helt utrolig.... Jeg hadde slitt med en bil av denne typen med mitt kjøremønster.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

v-i-c

Anbefaler alle å ta en tur ned i P3 (lengst ned) hos COOP Exstra tvers over E18 for IKEA på grensen mellom Bærum og Asker Vestover langs E18 fra Oslo.

Her er det alltid ledig gratis parkeringsplasser nok (tre plan med parkeringshus)

Nederst på P3 erd et følgende:
-- 3 enheter med AC22kW (Ta med egen kabel)
-- 5 enheter type2 enfase (16A) ladning med kabel (BMW,E-golf ....)
-- 7 enheter type1 enfase (16A) ladning med kabel (Leaf ...)

Flere varehus kan med fordel gjøre det på samme måte
Maks 3 timer parkering (ingen betaling for parkering eller ladning)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 10:37
Anbefaler alle å ta en tur ned i P3 (lengst ned) hos COOP Exstra tvers over E18 for IKEA på grensen mellom Bærum og Asker Vestover langs E18 fra Oslo.

Her er det alltid ledig gratis parkeringsplasser nok (tre plan med parkeringshus)

Nederst på P3 erd et følgende:
-- 3 enheter med AC22kW (Ta med egen kabel)
-- 5 enheter type2 enfase (16A) ladning med kabel (BMW,E-golf ....)
-- 7 enheter type1 enfase (16A) ladning med kabel (Leaf ...)

Flere varehus kan med fordel gjøre det på samme måte
Maks 3 timer parkering (ingen betaling for parkering eller ladning)

Enig, veldig bra, men: Offentlige ladestolper bør ikke ha integrert kabel. Kun type2 kontakt. Folk MÅ ha med seg type2-kabelen sin.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

v-i-c

Sitat fra: fredag på fredag 06. november 2015, klokken 11:40
Enig, veldig bra, men: Offentlige ladestolper bør ikke ha integrert kabel. Kun type2 kontakt. Folk MÅ ha med seg type2-kabelen sin.

Så får vi bare jobbe litt slik at disse ladestolpene kan lever AC43kW.

Alternativt kan en få lagt seg "dings" som kobler seg på to stykker AC22kW og slår disse sammen til AC43kW.

Vet noen om det finnes en slik "dings" ?
Det kan da ikke være særlig vanskelig å slå sammen to stykker AC22kW (som kommer fra samme fysiske kabel) til en AC43kW som en kan benytte til å lade når en har det litt travelt f.eks på en av disse nye såkalte hurtig ladersatasjonene som manger en universiell hurtiglader men har to stykker AC22kW (som i praksis kommer fra samme fysiske tilførselskabel). Det er jo rent idioti å splitte opp en AC43kW til to stykker AC22kW kun for at stå en time å lade fremfor 30 minutter.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Homecast

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 13:55
Sitat fra: fredag på fredag 06. november 2015, klokken 11:40
Enig, veldig bra, men: Offentlige ladestolper bør ikke ha integrert kabel. Kun type2 kontakt. Folk MÅ ha med seg type2-kabelen sin.

Så får vi bare jobbe litt slik at disse ladestolpene kan lever AC43kW.

Alternativt kan en få lagt seg "dings" som kobler seg på to stykker AC22kW og slår disse sammen til AC43kW.

Vet noen om det finnes en slik "dings" ?
Det kan da ikke være særlig vanskelig å slå sammen to stykker AC22kW (som kommer fra samme fysiske kabel) til en AC43kW som en kan benytte til å lade når en har det litt travelt f.eks på en av disse nye såkalte hurtig ladersatasjonene som manger en universiell hurtiglader men har to stykker AC22kW (som i praksis kommer fra samme fysiske tilførselskabel). Det er jo rent idioti å splitte opp en AC43kW til to stykker AC22kW kun for at stå en time å lade fremfor 30 minutter.

problemet er at da skal du bruke MASSE energi og tid på en vanskelig oppgave (nemlig å hente ut effekt fra 2 forskjellige sikringer til samme punkt,) for hele 45 biler som kan benytte det.

MAnge er nå dritt lei all den masinga di ang 43kW ac. du er den eneste med dine meninger og spyr de ut i ALLE diskusjoner du klarer. kan du ikke snart gi deg!!!!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

THE

Det vil også være ren idioti om vi må stå og vente på at en Golf med max 3,6kW AC lader skal bli ferdig på et 43kW AC punkt. På hurtigladestasjoner hadde det vært veldig greit med mulighet for 43kW AC lading for oss få som har "gamle" Zoe. På plasser der folk naturlig oppholder seg litt lenger, f.eks. veikroer, kjøpesenter osv. er 22kW bra ladehastighet.

Er jo spent på om 43kW AC vil bli semihurtig-standard når 150-200 kW DC blir hurtigladestandard, men det ligger uansett en del år fram i tid. Det vil ta for lang tid å lade opp en bil med 100kWh+ batteri på 22kW til å kalle det semihurtig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 13:55
Alternativt kan en få lagt seg "dings" som kobler seg på to stykker AC22kW og slår disse sammen til AC43kW.

Dette bør spørsmålet bør muligens tas på en annen del av dette forum.

Kan noen komme med et fornuftig sted å lage en tråd som tar for seg dette spørsmålet:

Hvordan lage rask lading (AC43kW) av to seine ladepunkter (AC22kW)?

Tar imot konstruktive innspill

EDIT : (lagt til i ettertid)
Oppfølger i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24787.0.html

elbilforum.no » Tekniske spørsmål »  Avansert: Batterier og Lading »  Hvordan fremskaffe AC43kW ?

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

olegregert

Det er da bare DC lading i fremtiden som blir meningsfylt for 90 % av elbil eierne. AC 43 KW er fordi få og ingen andre

Homecast

bensinbiler, hvorfor er det ikke montert opp pumper i hver enkelt bil for så bare ha et påfylingsrør på bensinstasjonene.
fordi det er mer fornuftig å montere opp en sentral pumpe og ha mindre leamikk i hver enkelt bil.

jeg syntes det er fornuftig å ha DC sentrale løsninger men fortsatt ha mulighet til påfylling hjemme ev andre steder man står over lengre tid.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA