Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av ludo, lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:03

« forrige - neste »

Panduck

Selvfølgelig ville det vært bedre med ladepunkt som ga 7kW enn 3kW. Løsningen som fortum har på den ene laderen på Råholt er jo fin, 7kW om en bil står koblet til, så deles strømmen dersom det er to. Men det du spør om er om det er noen vits med 3,6kW punkter. Min erfaring er ja, de kommer veldig godt med!

Det er veldig mange ganger jeg opplever at jeg skulle ha 110% batteri for å komme meg frem og tilbake. De ekstra 10% tar under en time å skaffe seg på et 3.6kW punkt, og man bruker ofte mer enn det der disse punktene står. Sykehus er ikke bare for besøk, man skal dit for kontroll, prøver osv. Det tar fort ett par timer. Har hatt besøk på Ahus der jeg måtte hurtiglade på vei hjem fordi de to stakkars ladepunktene de har, alltid er opptatt. En time på et 3.6kW punkt ville spart meg for hurtiglading.

Kjøre tur til Oslo for å se kino? Da vil et ladepunkt (selv 10a!) være forskjellen på å hurtiglade eller ikke på vei hjem. Rask tur til Strømmen storsenter med litt for liten til til å lade etter hjemtur fra jobb? En times tid gir normalt nok strøm til å komme seg hjem.

Jeg tror nok det ikke er lenge før kjøpesentre har et lite antall semihurtig-DC ladere som det koster litt å bruke, for de som trenger litt mer. Men 3.6kW ladere vil nok være veldig nyttig for mange, og fjerne behov for ekstrastopp ved hurtiglader på vei hjem.

Panduck

Sitat fra: tutti på lørdag 31. oktober 2015, klokken 17:21
Håper flere butikker bygger flere 3-fase løsninger for å lokke til seg kunder!

Du kan jo ta en titt på salgstallene og se hva de aller fleste kunder eventuelt vil kjøre. Hint; det er ikke trefase. Det finnes produsenter som lager 20kW DC, og prisen kommer nok til å stupe når det blir volum på dette. Det tror jeg vil bli langt mer attraktivt for å lokke til seg kunder.

fredag

Sitat fra: Panduck på søndag 01. november 2015, klokken 10:42
Sitat fra: tutti på lørdag 31. oktober 2015, klokken 17:21
Håper flere butikker bygger flere 3-fase løsninger for å lokke til seg kunder!

Du kan jo ta en titt på salgstallene og se hva de aller fleste kunder eventuelt vil kjøre. Hint; det er ikke trefase. Det finnes produsenter som lager 20kW DC, og prisen kommer nok til å stupe når det blir volum på dette. Det tror jeg vil bli langt mer attraktivt for å lokke til seg kunder.

Hvis du ser på elektronikken som må til for å lage en DC-lader, så vil det alltid være MYE dyrere å lage en DC-lader enn en AC-ladekontakt. Bare ladekabelen er sinnsykt dyr.

Det er også noen norske netteiere som ikke liker enfaselading på mer enn 20-25A, og som foretrekker at elbiler lader med trefase hvis mulig.

For destinasjonslading er det AC som gjelder. Med 32A type2-uttak vil det uansett gi ca 3x hastighet av hjemmelading med 10A ladekladd.

Det beste vi kan håpe på på kjøpesentre er rekker av destinasjonsladere med type2 og lastbalansering, slik at de kan gi helt opp til 32A hvis ikke så mange andre ladeuttak er i bruk.

Når flere 32A type2-kontakter blir tilgjengelig rundt omkring vil forhåpentligvis flere se verdien av å velge elbiler som lader på 32A. Ladehastighet er desverre litt teknisk for mange, og ikke noe man ser så nøye på når man kjøper sin første elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. november 2015, klokken 09:17
Når det er sagt vi enhver økning av kapasiteten være positivt, og type 2 stikk med 22 kW burde være standarden alle tilstreber seg.

På parkeringshus / Parkeringsplasser med mange biler bør det installeres "type 2 stikk" men disse bør lages slik at effekten som er tilgjennelig allokeres dymanmisk fra enfase 230 V TN 10A til trefase 400V TN 64A (altså dynamisk alikering fra 2,0 kw til 43,0 kw) hvor mye effekt som tilordnes en gruppe type 2 kontakter kan variere med hvor lenge det plannlegges at bilene skal stå parkert. En kan begynne med å alokkere 250A 400V TN til 20 stykker type 2 kontakter.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: fredag på søndag 01. november 2015, klokken 11:55
For destinasjonslading er det AC som gjelder. Med 32A type2-uttak vil det uansett gi ca 3x hastighet av hjemmelading med 10A ladekladd.

Dette må da være feil!!!
Med 32A

Trefase 32A 400V TN gir ca 22kw
Enfase 10A 230V TN gir ca 2kw



Alle som er fornuftige når de kjøper seg en el-bil sørger for at de kan lade raskt på AC
(Alt mindre enn AC43kw blir jo tull  :) :) :) :) :) :))
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kodalse

16Ah kurs utenfor kjøpesenter er det som akkurat sikrer meg muligheten til å komme meg til fjells.
Da handler jeg samtidig som jeg sjekker at jeg når 65% SOC for å være på den sikre siden.

7,5, 11 eller 22kW ville ikke hatt noen betydning. For min del er det enten 16Ah eller husrtiglading som gjelder.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Panduck

Sitat fra: fredag på søndag 01. november 2015, klokken 11:55
Hvis du ser på elektronikken som må til for å lage en DC-lader, så vil det alltid være MYE dyrere å lage en DC-lader enn en AC-ladekontakt. Bare ladekabelen er sinnsykt dyr.

Det er også mye billigere å lage et tank med et hull der bensibiler kan koble seg på, og suge bensinen opp og inn i tanken sin. Om alle biler ble levert med pumpe, ville det vært langt enklere å ha bensinstasjon, som bare kunne ha en tank.

Husker når flatskjermsTV kom. Det var dyrt det. Det var snakk om at prisen etterhvert kunne halveres, men det ville alikevel alltid bli for dyrt til at det kunne bli allemannseie. En flatskjerm kostet vel det en semihurtig DC lader koster i dag. Nå er det iallefall 1 i stort sett alle hjem, ofte 2 eller fler.

Når elbil blir allemannseie, er det ikke vits i at hver og en elbil skal kjøre rundt med en "pumpe" i bilen. Jeg tror faktisk VW tenker riktig med en "så lett som mulig" AC lader, og la den raske laderen skje med ekstern lader. Det er faktisk ikke så stor grunn til at det skal koste så absurd mye mer å ha laderen på utsiden av bilen, enn på innsiden.

Speeder

Sitat fra: Panduck på søndag 01. november 2015, klokken 12:56
Sitat fra: fredag på søndag 01. november 2015, klokken 11:55
Hvis du ser på elektronikken som må til for å lage en DC-lader, så vil det alltid være MYE dyrere å lage en DC-lader enn en AC-ladekontakt. Bare ladekabelen er sinnsykt dyr.
Når elbil blir allemannseie, er det ikke vits i at hver og en elbil skal kjøre rundt med en "pumpe" i bilen. Jeg tror faktisk VW tenker riktig med en "så lett som mulig" AC lader, og la den raske laderen skje med ekstern lader. Det er faktisk ikke så stor grunn til at det skal koste så absurd mye mer å ha laderen på utsiden av bilen, enn på innsiden.
Hvor mye koster oppgradering til dobbeltlader for Tesla? Fire-fem slike ladere ville gitt omtrent samme effekten som dagens hurtigladere.
Type 2 standarden støtter DC lading med denne effekten, ingen grunn til dyre kabler.

Jeg skjønner ikke att DC hurtigladere MÅ være dyrt?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Sitat fra: v-i-c på søndag 01. november 2015, klokken 11:58
På parkeringshus / Parkeringsplasser med mange biler bør det installeres "type 2 stikk" men disse bør lages slik at effekten som er tilgjennelig allokeres dymanmisk fra enfase 230 V TN 10A til trefase 400V TN 64A (altså dynamisk alikering fra 2,0 kw til 43,0 kw) hvor mye effekt som tilordnes en gruppe type 2 kontakter kan variere med hvor lenge det plannlegges at bilene skal stå parkert. En kan begynne med å alokkere 250A 400V TN til 20 stykker type 2 kontakter.

Eller omtrent slik Zaptec tenker, bortsett fra at de leverer 22 kW i stedet for den fordyrende 43 kW løsningen til de ca 100 bilene i Norge som har mulighet for 43 kW lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kent

Sitat fra: v-i-c på søndag 01. november 2015, klokken 12:03
Alle som er fornuftige når de kjøper seg en el-bil sørger for at de kan lade raskt på AC
(Alt mindre enn AC43kw blir jo tull  :) :) :) :) :) :))

Så da er samtlige elbiler som selges i dag bare tull?
Da er det vel ikke noe vits å gjøre en innsats for å framme en hel haug med tullebiler?
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Powerflux

Sitat fra: Kent på søndag 01. november 2015, klokken 15:27
Sitat fra: v-i-c på søndag 01. november 2015, klokken 12:03
Alle som er fornuftige når de kjøper seg en el-bil sørger for at de kan lade raskt på AC
(Alt mindre enn AC43kw blir jo tull  :) :) :) :) :) :))

Så da er samtlige elbiler som selges i dag bare tull?
Da er det vel ikke noe vits å gjøre en innsats for å framme en hel haug med tullebiler?

Denne v-i-c må man ta med et gedigent spadetak salt. For ham er det kun ZOE med AC43kW som har har livet rett. Alle andre biler og alle andre ladeformer er rett og slett tøv!

Hvor mange ZOE med AC43kW lading er det på veien i Norge? Er det 17 stk?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RaBalder

Vær nå snill og ikke rot til tråden med 43kW AC kontra DC-lading.
Jeg er lei den krangelen.

m0nkey

Ja det er absolutt et poeng med 16 A (3,6 kW) ladepunkter på kjøpesentere og andre destinasjoner.
Jeg kan legge til flere eksempler der 30-60 minutters lading med 10 A har hjulpet meg mye med å komme meg videre og kjøre til de stedene jeg ønsker å kjøre. Som Soul eier er jeg selvsagt glad for type 2 ladeplasser og enda mer for 32 A 230V plasser. Disse er det få av nå, men jeg antar at det vil bli flere av de (som f.eks Coop Øst sin avtale med Fortum).
KIA Soul EV Classic (2015)

fredag

Sitat fra: v-i-c på søndag 01. november 2015, klokken 12:03
Sitat fra: fredag på søndag 01. november 2015, klokken 11:55
For destinasjonslading er det AC som gjelder. Med 32A type2-uttak vil det uansett gi ca 3x hastighet av hjemmelading med 10A ladekladd.

Dette må da være feil!!!
Med 32A

Trefase 32A 400V TN gir ca 22kw
Enfase 10A 230V TN gir ca 2kw

Alle som er fornuftige når de kjøper seg en el-bil sørger for at de kan lade raskt på AC
(Alt mindre enn AC43kw blir jo tull  :) :) :) :) :) :))

For elbil-eiere med elbil som kun takler enfase, eller for lokasjoner der kun enfase (eller IT-trefase) er tilgengelig, så er regnestykket slik:

schuko med 10A kladd: ca 2,3kW
type2 enfase 32A: 6,6 til 7,2kW (avhengig av bilen)

Dvs 2,8 til 3,1 ganger raskere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 01. november 2015, klokken 22:34
type2 enfase 32A: 6,6 til 7,2kW (avhengig av bilen)

Nei, laderne trekker 7,4kW (32A) fra nettet alle sammen. Forskjellen er måten effekten oppgis på der f.eks BMW oppgir effekt forbrukt fra nettet (7.4kW) mens Nissan og Kia oppgir effekt inn på batteriet (6.6kW). Siden laderne typisk har i overkant av 10% tap stemmer tallene perfekt.

Regnestykket blir 32/10=3,2 ganger så høy effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA