Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av ludo, lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:03

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 11:53
Hvorfor betale ekstra???

Om du ikke ser poenget med at flere kan ta betalt for 22kWh lading med "garantert 22kWh effekt", så er det ikke mye jeg kan si.

Rio

Jeg tror det er svært få kjøpesentere som har noen interesse i å tilby mer enn 230 V 10 A eller 16 A, dersom det skal være gratis.

Man tar noe som kan være gratis (fordi kostnaden er minimal), og gjør det så (over)komplisert at alle må betale mye for teknikken og betalingssystemene, fremfor det man får (noen få kroner i strøm).

Less is more!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Ladeeffekt oppgis i kW (liten k, stor W), f. eks. 11 kW.

Energi oppgis i kWh (liten k, stor W, liten h), f. eks. 28 kWh.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 12:08
Ladeeffekt oppgis i kW (liten k, stor W), f. eks. 11 kW.

Energi oppgis i kWh (liten k, stor W, liten h), f. eks. 28 kWh.

Jeg forstår at jeg må slutte å irritere meg over at folk aldri klarer å bruke data-begreper på riktig måte.

Rio

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 12:13
Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 12:08
Ladeeffekt oppgis i kW (liten k, stor W), f. eks. 11 kW.

Energi oppgis i kWh (liten k, stor W, liten h), f. eks. 28 kWh.

Jeg forstår at jeg må slutte å irritere meg over at folk aldri klarer å bruke data-begreper på riktig måte.

;)

(Jeg jobber med data! ;)  )

Jeg irriterer meg ikke over det, men synes det er greit å påpeke det noen ganger, fordi hvis vi skal forvente at journalister bruker korrekte begrep om elbiler, så må vi gjøre det selv også.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 12:06
Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 11:53
Hvorfor betale ekstra???

Om du ikke ser poenget med at flere kan ta betalt for 22kWh lading med "garantert 22kWh effekt", så er det ikke mye jeg kan si.

Da må jeg få lov til å henvise til hvilket tema denne tråden diskuterer

"Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter..."

Dette er et Kjøpe senter ikke en ladestasjon vi diskuterer.
På ladestasjoner ønsker man å lade nødvendig energi på kortes mulig tid.

På et kjøpe senter drar man for å handle, om man har elbil er det fint å få fylt på tanken litt.
I denne settingen er mine oppservasjoner at det er en fordel å ha det så enkelt som mulig.
Før var det vanlig stikk kontakt på 16A, Nå er det ikke lov å sette opp lengre.

Skal man over på type2 kontakt blir systemer som de nå Zaptec tar frem:
-- Mest fleksibel
-- Veldig rimelig instalasjon (elektrikker og kabler)
-- Enkelt å utvide

Ved ladestasjoner langs veien er ikke AC22kW noe alternativ da det tar for lang tid å lade når man skal vente.

Skal en ta betalt for garantert overfør energi mengde må man ha AC43kW eller DC 50kW,
slik at en slipper å vente.

Det er en forskjell på om en skal stå en lengre periode dvs minimum ca 1 time eller om man skal fylle tanken rasket mulig.

AC22kW er helt ok som handleladning i et kjøpesenter, men biler som kun lader med 3,6 kW skal ikke bruke AC22kW om en mer egnet ladeplass er tilgjennelig.
(Siden det ikke er praktisk mulig å foreta den nødvendige voksenopplæringen, Ordnes det mye lettere med en teknisk løsning ala Zaptec Smart)

For Noen kan også AC22kW våre OK som hjemmeladning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

Ta Slependen smartsenter som eksempel:
3 stk. 22kW type 2 Her kan alle lade, men bare Tesla og Zoe utnytte effekten.

7 stk. 3,6kW type 1 kabel. Her kan bare med type 1 kontakt i bilen lade, og maksimalt 3,6kW.

5 stk 3,6kW type 2 kabel. Her kan bare biler med 2 kontakt lade, og maksimalt.

Tilsammen installert nær 110 kW og siden de ikke har lastbalansering må de etter reglene regne samtidighetsfaktor 1.

Dersom det istedet var installert 15 lastbalanserte Type 2 kontakter ville de kunne benyttes av alle typer elbiler.

Gjennomsnitts effekt 7,3kW om alle er i bruk samtidig, og når noen av plassene er ledige, bruker mindre (trillinger, Golf, de fleste Leaf, og mange andre + de som er på slutten av ladekurven, de som er fulladet osv.) blir det mer igjen til de som har glede av det.

Her ville altså Leafen kunne få sine 6 kW fra et hvilkets som helst punkt, og slippe klage fra VIC på grunn av at de 3 plassene han har mest glede av er opptatt slik at han må nøye seg med 3,6kW.

Altså i verste fall om alle plassene er fylt opp av biler som har lader som kan trekke mer enn 7,3kW ville han alike vell kunne få dobbelt så mye energi i løpet av handle turen som nå om de 3 plassene benyttes av andre. I praksis alltid mye mer.

Nå var ikke dette noe alternativ på det tidspunktet Slependen smartsenter installerte sitt system. Det er ment som eksempel ikke kritikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:50
Sitat fra: Speeder på søndag 15. november 2015, klokken 11:41
Bilforhandlerne burde vært pålagt å legge inn en 30minutters seanse forbeholdt opplæring rundt lading. Hadde sikkert spart oss for mange leaf\golf på 22kW punkter.

Du har altså en god forklaring på hvorfor 6.6kWh LEAF'er ikke skal få lov til å lade på 22kWh punkter? Igjen, hva er minstekravet for å lade fra 22kWh punkter?
Er det eneste ladepunkt er det selvsagt fritt frem.
Er det som på Råholt en stolpe med dobbel 7,4kW og en stolpe med dobbel 22kW ser jeg ingen grunn til att golf/leaf skal velge 22kW stolpen når 7,4kW stolpen er ledig. Gjør du?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

v-i-c

Sitat fra: Griffel på søndag 15. november 2015, klokken 13:15
Ta Slependen smartsenter som eksempel:
...
...
Nå var ikke dette noe alternativ på det tidspunktet Slependen smartsenter installerte sitt system. Det er ment som eksempel ikke kritikk.

Takk for et meget godt inlegg Griffel, du får frem poenget med effekt og fase balangsering
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ferry

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 12:13
Jeg forstår at jeg må slutte å irritere meg over at folk aldri klarer å bruke data-begreper på riktig måte.

Hva om du heller irriterer deg over samskrivingsfeil? ;)

Philip Marlowe

Hvis kjøpesenterne lar 3,6kW-punktene være gratis og tar betalt for 22kW-punktene da blir vel problemet med feil bil på feil plass løst?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 12:59
Da må jeg få lov til å henvise til hvilket tema denne tråden diskuterer

"Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter..."

Dette er et Kjøpe senter ikke en ladestasjon vi diskuterer.
På ladestasjoner ønsker man å lade nødvendig energi på kortes mulig tid.

Ja? Jeg ser ikke helt motsetningen. Vil det ikke kunne være fint å handle på et kjøpesenter en times tid, og vite at du har fullt batteri når du drar, og betalte litt ekstra for dette? Det fungerer jo på Vulkan p-hus, men det er altså ikke kjøpesenter det, kanskje?

Panduck

Sitat fra: Speeder på søndag 15. november 2015, klokken 13:23
Er det eneste ladepunkt er det selvsagt fritt frem.
Er det som på Råholt en stolpe med dobbel 7,4kW og en stolpe med dobbel 22kW ser jeg ingen grunn til att golf/leaf skal velge 22kW stolpen når 7,4kW stolpen er ledig. Gjør du?

Golf? Nei. 6.6kW leaf eller KIA, ja. 7,4kW stolpen blir delt dersom 2 biler lader. Bedre å ha to 3,6kW bilder der da, og la 6,6kW bilene lade på 22kW stolpen. Om de trenger den ekstra effekten, selvfølgelig.

Panduck

Sitat fra: Ferry på søndag 15. november 2015, klokken 13:29
Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 12:13
Jeg forstår at jeg må slutte å irritere meg over at folk aldri klarer å bruke data-begreper på riktig måte.

Hva om du heller irriterer deg over samskrivingsfeil? ;)

De er jo ofte ekstremt under holdende.

Softblue

Sitat fra: Speeder på søndag 15. november 2015, klokken 13:23
Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:50
Sitat fra: Speeder på søndag 15. november 2015, klokken 11:41
Bilforhandlerne burde vært pålagt å legge inn en 30minutters seanse forbeholdt opplæring rundt lading. Hadde sikkert spart oss for mange leaf\golf på 22kW punkter.

Du har altså en god forklaring på hvorfor 6.6kWh LEAF'er ikke skal få lov til å lade på 22kWh punkter? Igjen, hva er minstekravet for å lade fra 22kWh punkter?
Er det eneste ladepunkt er det selvsagt fritt frem.
Er det som på Råholt en stolpe med dobbel 7,4kW og en stolpe med dobbel 22kW ser jeg ingen grunn til att golf/leaf skal velge 22kW stolpen når 7,4kW stolpen er ledig. Gjør du?

22kw stolpen er plassert nærmest inngangen. Hele 3 meter nærmere, og det er nok. Det er også nok til at de parkerer der uten å lade. Jeg har derfor bare gitt opp å forsøke å lade der. ???
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA