Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter...

Startet av ludo, lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:03

« forrige - neste »

ludo

Når jeg er på f.eks et kjøpesenter, er jeg der veldig sjelden lengre en 1 time. Det bli ca 15km (16A). Blir til at jeg ikke lader. Jeg regner med at det er slik for de fleste andre også.

Jeg var f.eks i Oslo en dag fant en 16A ladepunkt, brukte den. Sto der ca 3 timer. Ender med at jeg må hurtiglade på vei hjem. Så egentlig kunne jeg bare droppet å saktelade.

Ser også at det på nye sykehuset Østfold i Sarpsborg bare har bygget ut 16A ladepunkter.

Poenget mitt er at det finnes 3 typer daglige gjøremål:
1. Være et sted lenge. F.eks hjemme, jobb osv. Funker bra med 16A.
2. Gjøre et ærende i løpet av dagen. F.eks dra på kjøpesenter, på kino, besøke noen på sykehus osv. Hadde funger bra med 32A (7,2kW) ladning eller mer. Gidder ikke å koble til en 16A ladepunkt.
3. Ute på langtur. Hurtigladere.

Jeg lurer på om mange av de som setter opp ladepunkter ikke tenker på bruken. De vet bare at de burde ha ladepunkter..?

Blir det satt opp en god del ladepunkter på 16A til ingen nytte? At disse ladepunkter hadde blitt mer brukt hvis det var 32A (7,2kW) eller mer.

Jeg mener det burde vært mer av 32A 1-fas (7,2kW) og 16A 3-fas (11kW) for daglige gjøremål.

e-curious

Jeg vil si ja, at det er et poeng.  Jeg har selv hatt nytte av en slik lader en gang det hadde blitt litt knapt med strøm for å komme seg hjem.  Laderen stod ved et kjøpesenter, så jeg brukte nok litt mer tid der enn jeg ellers hadde gjort :)

Ellers er jeg jo enig i at jo raskere man kan lade jo bedre.  Selv har jeg en e-Golf, så jeg hadde ikke fått så mye ut av en 32A lader, men en CSS kontakt hadde jo vært hending :P

tutti

3-fase lading som på IKEA Furuset eller drøss av andre kjøpesentre er framtidsvennlig. Dagens 10-16A løsninger er bare en nødløsning (men veldig kjekt noen ganger). Håper flere butikker bygger flere 3-fase løsninger for å lokke til seg kunder!

Harald VI

Enig, ganske bortkasta. Var nettopp på Horisont kjøpesenter i Bergen og Stryn torg, og der var det 22kW - gratis!
Får knapt tid til å handle litt mat før bilen har full tank.
2014 Renault Zoe (43 kW)

als77

Jeg har tenkt akkurat det samme. Kan sikkert være greit i nødsfall, eller dersom man har 1.generasjon elbil, men ellers virker det fullstendig bortkastet. Må i det minste være 3-fas, oh halvhurtig DC hadde vært konge. Har man en Zoe så vil det være en drøm med så "lite" som 11kW. Jeg kunne gjerne tenkt meg å stoppe innom et kjøpesenter, gatekjøkken el.l på langtur, men når bilen nekter å ta imot noe særlig på AC så får det bli hurtigladere

pudderjagar

For dei parkeringshusa som har 400v anlegg så er da ein smal sak å få til raskare lading. Desverre så er det mindretal av bilar som kan benytta seg av 400v eller 32A 1fase. Og da er mykje takka være bilselgere som sier at ein har ikkje behov for meir enn 16A lading og at da er bortkasta å få montert inn dobbeltladar. Veldig synd.

Men 16A lading er genialt for dei som har arbeidsplassen sin slek at dei kan lade når dei er på jobb. Her ville da ha vore sløsing med kapasitet hvis alle skulle ha 32A. Grunnen er at eit av krava i NEC (some er normen for elinstallasjoner i hus) krever at da skal vera 100% tilgjengeleg kapassitet i huset til ladekontaktar. 20 kontaktat med 16A krever minimum 185 A dedikert til ladekontaktane hvis du fordeler dei 1 fasekursane på eit 3 fase nett. Hadde da vore 32A ville kravet vore 370A. Derfor bygger ein fremdeles 10A og 16A ladekontakter.

Med lastfordeling så kan ein reduser kravet litt men kor tid begynner ein elbil å lade med mindre enn 16A? Ved 95 til 98%? Er ein bil ferdig så kan effekten flyttast til neste som har kobbla seg til men med 16A så treng han og ganske lang tid og da er kanskje ikkje ledig kapasitet før 1 time førhan skal kjøre heim.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ludo

SitatDesverre så er det mindretal av bilar som kan benytta seg av 400v eller 32A 1fase
Stemmer dette? I farta vet jeg at Kia Soul EV, BMW I3 og Leaf (oppsjon) leveres med 32A 1 fas. 

ludo

Uansett, hvorfor bruke penger på noe ingen bruker...? Tenker da på 16A på kjøpesenter f.eks....


pudderjagar

Sitat fra: ludo på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:41
SitatDesverre så er det mindretal av bilar som kan benytta seg av 400v eller 32A 1fase
Stemmer dette? I farta vet jeg at Kia Soul EV, BMW I3 og Leaf (oppsjon) leveres med 32A 1 fas.

Dei aller fleste modellane kan nytta 32A AC lading men da er ekstrautstyr som selgarane IKKJE anbefaler. Om da er fordi at dei ikkje vil selgja da, at dei hatar elbilar eller ikkje veit korleis ein elbil vært brukt veit eg ikkje.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: ludo på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:43
Uansett, hvorfor bruke penger på noe ingen bruker...? Tenker da på 16A på kjøpesenter f.eks....

Der folk ikkje stoppar meir enn 4 timar er nok dette bare for spesielt interesserte. Her må da minst 7 kw eller 3 fase til for å oppnå ei hensikt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Hansi

Jeg syns 10/16A ladepunkter er fint å få tilbud om og kan utgjøre forskjellen mellom å måtte hurtiglade på veien tilbake eller ikke. Selvfølgelig hadde litt raskere lading vært å foretrekke, og det regner jeg også med at vil komme.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

nofuelno

En kombinasjon av Type2 3,6 kW uttak og 11 kW uttak hadde vært ideelt.
Svært mange av elbiler som selges i dag, tar ikke raskere lading enn 3,6 kW.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på søndag 01. november 2015, klokken 01:10
Jeg syns 10/16A ladepunkter er fint å få tilbud om og kan utgjøre forskjellen mellom å måtte hurtiglade på veien tilbake eller ikke. Selvfølgelig hadde litt raskere lading vært å foretrekke, og det regner jeg også med at vil komme.

Samme her. Jeg synes gratis 16A punkter og f.eks 22kW med betaling utfyller hverandre bra. Fint om alle tilbyr begge, men skal man velge er det best å få opp noen billige 16A først synes jeg. Flesteparten av elbilene som selges i Norge nå kan jo ikke lade på mer enn 16A fra AC uansett, og i tillegg kommer alle plug-in hybridene med 16A lader. Vi burde ha nok 16A ladere til at alle med plug-in hybrid kan plugge inn der de parkerer. En halvtime på 16A gir fort 10km med ekstra utslippsfri kjøring for en slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Et 16A punkt gir inntil 25 km/t lading noe som er nesten halve rekkevidden på noen av classic bilene mine.

Betyr forskjellen mellom å kunne kjøre elbil til trening og hjem igjen etterpå og å ikke klare det.

Når det er sagt vi enhver økning av kapasiteten være positivt, og type 2 stikk med 22 kW burde være standarden alle tilstreber seg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

For min del er 16A lading på f. eks mitt nærsenter helt ypperlig. Kombinerer gjerne trening med handling og et par andre småting og da blir det gjerne opp mot 3 timers lading. Slik sett øker bruksmuligheten til batteritralla betraktelig og dieselpurka står nærmest konstant!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA