Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stemmestyring

Startet av alagerqv, lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:38

« forrige - neste »

alagerqv

Er det noen som vet om stemmestyring dukker opp for norsk språk snart?

Apple sin Siri funker jo heller ikke når telefonen er koblet opp med BT...

als77

For å farge spørsmålet ditt litt; er det noen som har noen indikasjoner på at det vil komme stemmestyring på norsk?

torkil

Sitat fra: alagerqv på lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:38
Er det noen som vet om stemmestyring dukker opp for norsk språk snart?

Apple sin Siri funker jo heller ikke når telefonen er koblet opp med BT...

Koble til med kabel, så får du jo CarPlay, og kan bare si "Hei Siri"


alagerqv

Funker ikke uansett på min bil. Kan gjerne holde inne knappen for Siri også, men funker ikke når den er tilkoblet BT.

Knoffen


HelectriC

er det så stor forskjell på norsk og svensk da? endrer du i instillingen til "svensk" så har du stemmestyring. Mulig den vil reagere på norsk også da veldig mye er likt og noen svenske og norske dialekter er veldig lik.
ioniq 5

alagerqv

Jeg har ikke CarPlay i min, kabel funker jo ikke med iPhone heller...

Knoffen

For å få Siri intergrert må du ha MIB2 og CarPlay (dvs 2016 model). Det er spekulasjoner om MIB2 kan ettermonteres i eldre biler her:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7245415-MIB-II-in-a-2015-retrofit

alagerqv

Jeg er veldig lite imponert over Apple støtten i kjerra.... Møller lovet å sjekke hva som skulle til for å fixe det, men det er jo fint stille...

iAnders

Hei, er det noen som har klarer å bruke Siri mens telefonen er tilkoblet bluetooth? Jeg klarer hverken å aktivere mikrofon (telefon eller i bil) og det er ingen "start og snakk lyd" heller (igjen telefon og bil).  Ideelt så vil jeg bruke mikrofon innebygd i bil, men kan leve med å benytte iPhonemic, er dette mulig?

e-curious

Jeg endret språket i bilen til engelsk, slik at jeg fikk tilgang til stemmestyringen.  Prøvde svensk, men det gikk dårlig.  Bruker det mye til å navigere i medier/musikk, der et er enklere enn å navigere i menyene.  Funker jevnt over ganske bra.  Bruker det egentlig ikke til så mye annet.

iAnders

Ok takk for svar, men når man endrer til engelsk språk aktiveres kun VW stemmestyring? Eller kan du da også benytte iOS Siri?

gormnass

Sitat fra: iAnders på mandag 12. september 2016, klokken 09:51
Ok takk for svar, men når man endrer til engelsk språk aktiveres kun VW stemmestyring? Eller kan du da også benytte iOS Siri?

Apple's Siri, med CarPlay, kan kun brukes når du kobler til med MIB II i en 2016 modell. Du pr.i dag koble til med en kabel. Det er viktig at det er en original Apple-kabel (billig Biltema/Claes Ohlson funker stort sett ikke). Det er språkvalget på iPhonen som bestemmer hvilket språk Siri snakker og ikke valgt språk på MIB II.
Forhåpentligvis kan vi snart bruke CarPlay med iPhone trådløst. (Vet ikke hvem vi venter på, Apple eller VW?)
Tidligere presseoppslag antyder at det var Apple som har anmodet VW om ikke å demonstrere Wireless Carplay (riktig ennå).

CarPlay fungerer stort sett greit på norsk. Kjekke funksjoner som at Siri leser opp meldinger for deg, eller at du snakker inn en ny melding til noen eller svarer på meldinger. Selvfølgelig kan du også ringe opp uten å ta vekk hendene fra rattet.
Siri kan stort sett gjøre alt, om du bare husker hvordan du skal snakke til henne ;)

For å "vekke" Siri: Du må ha koblet iPhone til med (viktig: original-kabel) kabel til USB i dashboard til VW MIB II.

Metode 1: Trykk å hold hjemknappen på iPhonen til hun spør: "Hva kan jeg hjelpe deg med?"
Metode 2: Trykk på "hjemknappen" på MIB 2-skjermen (når CarPlay vises på skjermen) og vent til hun spør: "Hva kan jeg hjelpe deg med?"
Metode 3: Trykk og hold inne talestyringsknappen på rattet, og vent til hun spør: "Hva kan jeg hjelpe deg med?"
Metode 4: Si (tydelig uten for mye bakgrunnstøy): "Hei Siri", når MIB II står i CarPlay-modus. Dette må være aktivert under "Innstillinger/Generelt/Siri, Velg "Tillat "Hei Siri"".

Mest vanlige kommandoer (kommando i Bold):
Telefon: "Ring til Jens"
FaceTime: "FaceTime Ola"
Apper: "Åpne bilder"
Meldinger: "Skriv til Tuva at jeg er på vei"
Kalender: "Opprett et møte klokka ni"
Bilder: "Vis bildene jeg tok i går"
Kart:"Vis meg veien hjem"
Twitter: "Tweet hvor jeg er nå"
Facebook: "Skriv på Facebook"
Musikk: "Spill Pink Floyd"
Påminnelser: "Minn meg på å ringe mor"
E-post: "Send e-post til Reidar om turen"
Været: "Hvordan blir været i dag?"
Aksjer: "Hvor mye er Apple-aksjene verdt?"
Klokke: "Vekk meg i morgen klokka 7"
Kontakter: "Hva er adressen til Nils?"
Finn venner: "Finn Magnus"
Notater: "Noter at jeg må kjøpe egg"
Innstillinger: "Slå på flymodus"
Nettsøk: "Søk på nettet etter isbjørner"
Spørsmål og svar: "Hvor mange pund er det i et kilo?"
iTunes:" Kjøp LEGO-filmen i iTunes"
Bøker: "Kjøp Snømannen i iBooks"
Podkaster: "Spill av podkaster".

Kombiner disse "kommandoene" og du kan få igang mye dialog på telefonen med Siri :)

Mvh AMGorm.

- 2023, Mercedes-Benz EQS AMG 53 4Matic+
- 2022, Tesla Model Y Performance
- 2022, Tesla Model Y Long Range
- 2016, VW e-Golf (TooGoodToGo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA