Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

6 - eller 7-seter?

Startet av Epleskreller, lørdag 31. oktober 2015, klokken 10:01

« forrige - neste »

Epleskreller

6 eller 7-seter, selv heller jeg mot 6, da har vi to ekstra plasser. Hadde 7 i Model S'en og det var kun noen få ganger vi trengte alle. 6 seter derimot var veldig praktisk. Muligheter til å frakte lange gjenstander (feks ski) på midten er også et pluss..

Hva tenker dere?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Jeg hadde en 6- seters Viano- deilig for passasjerene men mye av bagasjerommet forsbvinner når du skal på langtur med 5. Prinsipiellt ville jeg valgt 7 men med X kan man ikke klappe vekk 2. seterad skikkelig- mulig 6 seter er da den bedre løsningen, spes mtp transport av lange gjenstander.

sigurdi

Vi er 5 så med 7 seter kan vi velge om vi har bra med bagasjeplass og noe krangling i baksetet, eller mindre bagasjeplass og relativt stille kjøretur. :-)

Som 6 seter, vil vi alltid ha lite bagasjeplass og siden Trunken er mye mindre en på prototypene blir det en liten bom å satse på å stue mye inn i den lille Frunken som det er nå.

Hadde heller byttet til mer normalt kupe filter og da fått større Frunk. :-(

At mitterste setet har gode armlener som 7 seter er det ingen tvil.

Det eneste fordelen jeg ser med 6 seter er å letter kunne legge ned 3 seterad og legge ting mellom setene i 2.rad.
Men de gangene jeg trenger det så må jeg heller lukke øynenne og sette på en skiboks eller bruke henger.
(Hater skibokser)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

mack_

Har tenkt litt på muligheten for å skru ut den bakerste seteraden og så dra nytte av åpningen under 2.seterad for å frakte ski. Det er blitt påstått i en eller annen forumpost enten her eller på tmc forumet at andre seterad kan skrus ut på 5 min. Kanskje det er lett med tredje også? Isåfall kan man mekke et custom gulv (for å få bagasjerommet flatt) med en nedsenkbar spalte i for ski. Jeg er mest ivrig på å ha standard 2+3 seters oppsett. Hvis dette byr på for store problemer blir det Model S, men jeg føler egentlig et sterkt behov for tilhengerfeste, så jeg får sitte på gjerdet en stund til.

mack_

Sitat fra: sigurdi på lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:41
Men de gangene jeg trenger det så må jeg heller lukke øynenne og sette på en skiboks eller bruke henger.
(Hater skibokser)
Skiboks? Er det kommet noe mer info om takfester som jeg ikke har fått med meg nå?? Hvis du mener sugekopper og skiboks er jeg svært skeptisk...

samotholt

Her i gården blir det 6-seter. Da kan man enkelt ha ski inne i bilen. Håper at setene i 2. rad blir ekstra komfortable i dette oppsettet.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

MeTesla

Sitat fra: samotholt på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:15
Her i gården blir det 6-seter. Da kan man enkelt ha ski inne i bilen. Håper at setene i 2. rad blir ekstra komfortable i dette oppsettet.

Vedr. Ski: Er du sikker? Har du lest det noe sted?

sigurdi

#7
Sitat fra: MeTesla på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:29
Sitat fra: samotholt på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:15
Her i gården blir det 6-seter. Da kan man enkelt ha ski inne i bilen. Håper at setene i 2. rad blir ekstra komfortable i dette oppsettet.

Vedr. Ski: Er du sikker? Har du lest det noe sted?

Er ikke sikkert det er enkelt å ha ski i bilen som 6 seter, setene på eventen var dog de samme.

Så eneste forskjell på 6 og 7 seter var at det mitterste setet var ikke montert, ellers helt likt.

Selv er jeg skeptisk til dette når en skal kjøre med mye bagasje, siden det da er en åpning gjennom hele bilen som bagasje kan ta seg en god flytur uforhindret gjennom hele bilen og ut frontruta i en ulykke.
(Setene i 2.rad er sikringen for bagasje fremover)

Ta ut 3.rad kan se ut til å være en heller vannskelig oppgave og en får ikke lavere lasteflate i bagasjerom, siden hulrommet under setene er brukt til lader osv.

Siden en heller ikke får reduksjon i pris med å velge 6 seter, setene er de samme så tar jeg heller ut mitterste setet selv om jeg ser det er en bedre løsning.
(Med 7 seter i vognkortet kan jeg selv ønkse å kjøre den som 6 seter, motsatt kan bli en svært dyr affære siden Tesla ikke montere mitterste sete gratis etter utlevering for å si det slik.)
Jeg kan leve med et hull i teppet om det blir aktuelt.

Alle setene er konfortable for voksne, og mitterste setet 2.rad har en god og genial armstøtte.
(Den går ikke helt ned i setet så er mellomrom ned til sitteputa.)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

samotholt

Sitat fra: MeTesla på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:29
Sitat fra: samotholt på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:15
Her i gården blir det 6-seter. Da kan man enkelt ha ski inne i bilen. Håper at setene i 2. rad blir ekstra komfortable i dette oppsettet.

Vedr. Ski: Er du sikker? Har du lest det noe sted?

Nei, men det er jo bare å legge ned et av de bakerste setene og legge skiene imellom setene. Nå slo det meg imidlertid at det kanskje kan være mulighet for å lage seg en festeløsning og ha skiene over setene.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Jeg er forøvrig enig at man skal tenke seg om når man legger ned setene i forhold til at ting kan fly gjennom bilen. Sikring er viktig.

Når det gjelder armlene på andre rad så hadde en av 6-seterne som ble vist fram dobbelt armlene på andre rad.

Om de ytterste setene på andre rad blir helt like i begger versjoner så er det imidlertid et poeng at man bare an ta ut det siste setet. Da er det kanskje ikke noe vits i å gå for 6-seter, men det virker noe rart på meg om det vil være tilfellet.

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

MeTesla

Sitat fra: sigurdi på lørdag 31. oktober 2015, klokken 17:22
Sitat fra: MeTesla på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:29
Sitat fra: samotholt på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:15
Her i gården blir det 6-seter. Da kan man enkelt ha ski inne i bilen. Håper at setene i 2. rad blir ekstra komfortable i dette oppsettet.

Vedr. Ski: Er du sikker? Har du lest det noe sted?

Er ikke sikkert det er enkelt å ha ski i bilen som 6 seter, setene på eventen var dog de samme.

Hvordan tenker du om frakt av ski? Hengerfeste med stativ? Kan det evt bli bra med langrennski?



sigurdi

Sitat fra: MeTesla på lørdag 31. oktober 2015, klokken 18:23
Hvordan tenker du om frakt av ski? Hengerfeste med stativ? Kan det evt bli bra med langrennski?

Hos oss er vi kun 3 som reiser på skitur, vi kjører primært slalom så er ikke så vannskelig å få skienne inn i bilen i skipose.

Men alternativet er takboks festet med sugekopper og da kun den ene falcon døren i drift bak.
For de som lurer takboks feset med sugekopper sitter ekstremt bra er denne filmen med test av sykkelstativ fin. :-)


https://www.youtube.com/watch?v=_41Ujjv6WUw

Jeg er mer bekymret for åpningen i fronten av bilen om vinteren og at den skal fylles med slaps, snø osv på vei til fjells.

PS det går ikke ann å legge ned setene i 2 seterad og de vil fungere som sikring mot bagasje, men har en 6 seter er det en ganske stor åpning helt frem til frontruta.

Men mye kan endre seg til vi får mulighet å konfigurere bilene, jeg tror vi vil se flere setevalg og løsninger innen den tid.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lille Lance

Mye bra stativer her ...http://vsport.no/
Skal vel funke for både S og X
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

satheesh.net

Nei, nå er jeg blitt veldig i tvil altså! :-\
Nå har jeg sett så mye bilder av begge deler og 6-seter frister faktisk veldig - den er liksom mer praktisk! :-X (Selv om den mangler armlener på setene.) What to do?!? ::)

twinpeaks

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:47
Nei, nå er jeg blitt veldig i tvil altså! :-\
Nå har jeg sett så mye bilder av begge deler og 6-seter frister faktisk veldig - den er liksom mer praktisk! :-X (Selv om den mangler armlener på setene.) What to do?!? ::)

Hvordan sikres baggasjen i baggasjerom i 6-seter når bakerste råd er lagt ned?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA