Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Erfaring Oslo til København t/r?

Startet av S4e, torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

S4e

I tenkeboksen om jeg skal satse på Tesla som neste bil. I hverdagen og til hytta bør det fungere veldig bra. Men vi reiser også flere ganger i året til København.

Er det noen som har praktisk erfaring med den turen? Hvor mange ganger må en stoppe på veien til København - holder det med f.eks. Uddevalla eller må en stoppe på hver SC?

Må en kjøre ekstra sakte med tanke på rekkevidde? (I dag ligger jeg nok i 140 der det er 120 grense ;-) )

Ser København har en superlader på Kastrup, men det er jo ikke praktisk når familie bor i sentrum. Finnes det offentlige ladestasjoner eller private med god kapasitet? Og hvor finner jeg lokasjonen på disse?

Sverre
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Jejl

Har ikke kjørt akkurat denne strekningen men har kjørt mye nedover i Europa.

Fra Oslo til København er det ca 60 mil.

Starter du hjemme med 100% og ligger i 140km/t må du ha to ladestopp. Vil tippe et stopp på 15 min og et på 20 min.

Hvis du skal være i københavn i litt mer enn et døgn så trenger du bare å lade fra en vanlig stikkontakt for å få 100% før hjemturen og det finnes det vel en del av, også i Danmark.

Elbil fundamentalist

Kjører til til Nordsjelland flere ganger i året. Går fint å kjøre Teslaen ned dit.

Det er ikke engang nødvendig å planlegge: -kjør til Solli om du impulsivt skal nedover med litt lite strøm.

Vi lader på Uddevalla og Falckenberg. 'No prob.. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muppoks

Var i København for ei uke siden. Valgte å  lade i Uddevalla, Falkenberg, Løddekøping, (kjørte brua), Kastrup, (båt Helsingør-Helsingborg), Falkenberg og Uddevalla. Grunnen til lading på Kastrup var en del kjøring i distriktet nord for Køben før avreise hjem. Det var ikke lange ladestopp, 15-30 min.

Øyvind.h

#4
Jeg har kjørt København-Oslo en gang med S85 (egentlig startet vi rundt 35 mil fra Køben, men kjørte via Køben). Foreldrene mine kjørte tur/retur for noen uker siden med S70D.

Kort fortalt: den turen går helt utmerket. Lad til 100% før avreise, kjør akkurat så fort du vil til Uddevalla (ca220km), lad i 20 minutter.
Kjør så fort du vil til Falkenberg, lad 20 minutter.
Kjør akkurat så fort du vil til Helsingborg og ta båten
Kjør fra Helsingør til København sentrum.

I København sentrum finnes en rekke ladeplasser, bl.a. 11/22kW og CHAdeMO (50kW).

Turen tar du med to stopp på 2x20 minutter sommerstid.

På vei hjem er det litt mer klønete da Falkenberg kommer litt for tidlig. Jeg ville tatt 5-10 minutter i Falkenberg og heller en lengre pause i Uddevalla. Type 30-40 minutter.

På vinteren må du påregne lengre ladetid, men jeg har ikke kjørt strekningen vinterstid så jeg kan ikke være veldig konkret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wattson

Oslo København ikke noe problem. Du trenger ikke benytte annet enn Tesla's raske superladere.  Du trenger ikke engang planlegge på forhånd så tett er superladerne.
Jeg vil anbefale deg å lade fullt på Løddekøpinge (ved Barsebäck) eller Kastrup slik at du strøm til lokal kjøring i København.  Faktisk så blir den totale kjøretiden bare litt lenger fordi det på denne lange turen er naturlig med noen pauser allikevel. 140 km/t på "120 vei" er en fryd med denne "langturbilen". Anbefales.
Mvh Wattson
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Øyvind.h

Utfordringen med Löddeköpinge er at det forutsetter at man kjører den lange veien rundt istedenfor å ta snarveien med båt. Det er også problematisk ift lading i Uddevalla da man ikke kan kjøre i 140 fra Uddevalla til Löddeköpinge.

Da får man plutselig et ekstra ladestopp, samt et langdrygt 100% ladestopp. Turen Falkenberg-København er 222km via broen, eller 164km via fergen. Tids- og prismessig ganske likt. Men man sparer altså ca 60km kjøring og får en 20 minutters benstrekk i tillegg.

Det greieste er kanskje bare å kjøre med et par forskjellige scenarier, og velge det som passer best. På noen turer passer korte og hyppige pauser. På andre passer sjeldne og lengre pauser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kavorka

Sitat fra: Wattson på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:23
Jeg vil anbefale deg å lade fullt på Løddekøpinge (ved Barsebäck) eller Kastrup slik at du strøm til lokal kjøring i København.

Jeg hadde tenkt å superlade mens jeg var i København i sommer. Men så viste det seg at garasje hadde 8 ladeplasser:-) Dette var på Radisson Blu Falconer. Jeg så noen røde 400V stikk i garasjen, men jeg ladet på 230V 16A kurs. Mener det var de stikkene som er typisk utendørs i danmark, av blå type.

Mye greiere at bilen lader når man sover, og minimere bruk av ferietid på superlader/hurtiglader.

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:32
Sitat fra: Wattson på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:23
Jeg vil anbefale deg å lade fullt på Løddekøpinge (ved Barsebäck) eller Kastrup slik at du strøm til lokal kjøring i København.

Mye greiere at bilen lader når man sover, og minimere bruk av ferietid på superlader/hurtiglader.
Og om man er ofte i København får man sikkert etter hvert stålkontroll på hvor det er 11/22/50kW ladetilgang og hvor det er saktelading i nærheten av der man skal være.

Jeg er selv ofte i Gøteborg, og der er jeg nå helt trygg på ladetilgang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:46
Utfordringen med Löddeköpinge er at det forutsetter at man kjører den lange veien rundt istedenfor å ta snarveien med båt. Det er også problematisk ift lading i Uddevalla da man ikke kan kjøre i 140 fra Uddevalla til Löddeköpinge.

Da får man plutselig et ekstra ladestopp, samt et langdrygt 100% ladestopp. Turen Falkenberg-København er 222km via broen, eller 164km via fergen. Tids- og prismessig ganske likt. Men man sparer altså ca 60km kjøring og får en 20 minutters benstrekk i tillegg.

Det greieste er kanskje bare å kjøre med et par forskjellige scenarier, og velge det som passer best. På noen turer passer korte og hyppige pauser. På andre passer sjeldne og lengre pauser.
Vi tar også alltid fergen. Hyggelig å kjøre på motorveien med Teslaen, men de 60 km ekstra rundt broen har aldri fristet uansett bil jeg har kjørt...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Havebigfun

Ulempen med fergen er at man kan bomme på tiden - en gang var det så mange foran oss at vi måtte vente på neste ferge- da går tiden- fergen med venting tok da totalt nærmere en time. Fra Helsingør til Kjøben er det også en del veibygging...

Ellers brukte jeg nøyaktig 6 timer fra Oslo til broen ved Malmø med TMS i sommer- da skal man time slik at man ikke møter rushtraffik med kø i Gøteborg.

S4e

Takk for mange gode råd og erfaringer :-) 

Som dere ser av min fotnote har jeg en V70 i dag. Automat, adaptiv cruise, god motor og god komfort, sammen med stadig bedre veier, gjør denne turen blir stadig mindre belastende. I dag stopper vi typisk i Uddevalle for å spise på veien ned, så stopp her passer perfekt den veien. Det kan også bli en kort ekstra stopp for å fylle tank og "tømme tank". Samme på veien hjem - stopp i Uddevalla for å spise eller evt. handle passer perfekt også i dag.

Vi har forøvrig sluttet å bruke fergen - blitt dyrt og færre avganger gjør at en ofte blir sittende å vente her, fremfor å kjøre broen.

I dag tar turen 6 - 7 timer avhengig av kø og med en kort spisepause og en superkort tanke pause. Det store spørsmål for oss som enda ikke har Tesla er hvor lang tid vi vil bruke på turen med en Tesla og hvor mange stopp det blir på veien... Noen av dere sier 2 stopp på 15 - 20 minutter, mens andre sier 4 stopp?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

#12
Sitat fra: Havebigfun på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:45
Ulempen med fergen er at man kan bomme på tiden - en gang var det så mange foran oss at vi måtte vente på neste ferge- da går tiden- fergen med venting tok da totalt nærmere en time. Fra Helsingør til Kjøben er det også en del veibygging...

Ellers brukte jeg nøyaktig 6 timer fra Oslo til broen ved Malmø med TMS i sommer- da skal man time slik at man ikke møter rushtraffik med kø i Gøteborg.

Denne er interessant - jeg har også brukt 6 timer med diesel bil (men da helt fram til nord for København via broen). Hvor ofte og lenge tanket du?  Og hvor fort kjørte du på motorvei med 120 grense? (Lover å ikke si det til noen ;-) )
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Havebigfun

det gir seg selv- du lader mens du spiser- ta det lang tid er bilen full og du kan reise til eks loddekjøpinge- ellers kommer man vanligvis raskest frem ved å fylle på frem til neste SC + reserven  som er avhengig av vær og personlighet- og hoppe fra SC til SC- delvis står de imidlertid så tett at man kan hoppe over noen- time will show- du kan ta det som det kommer.

mtp 6 timer til malmø var det alltid tillatt + 1/2 moms - ladet i Uddevalla, Falkenberg og Loddekjøpinge- ingen større spisepauser- fordi vi dro til Düsseldorf på samme turen- det var altså bare en liten delstrekning.
I høst med en del kø i Gøteborg og enøk-kjøring brukte jeg 7 timer.

Elbil fundamentalist

Du trenger bare 2 stopp. Uddevalla og Falckenberg. 
20min skulle vel rekke hvert sted. Har ikke forøkt å minimere ladetiden, da bilen bruker kortere tid på å lade enn vi pleier å bruker på pausen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA