Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-golf med eller uten varmepumpe?

Startet av hag11, torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:59

« forrige - neste »

hag11

Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en e-golf. Jeg ser at det er mange e-golf tilsalgs uten varmepumpe. Dere som har litt erfaring, har dere hatt nytte av varmpepumpe/evt savnet den for de som ikke har den? Jeg skal stortsett bruke bilen til og fra jobb/bhg og korte avstander.
Jeg er redd for at det skal bli vanskeligere å få solgt bilen igjen dersom jeg går for en uten varmepumpen. Er dette noe jeg trenger å være bekymret for?


Sutcivni

Kommer vel helt ann på hvor du bor i landet, og hvor langt du trenger å kjøre til jobb tenker jeg...

Slik som meg; som bor på vestlandet, og kjører 5 mil hver dag, så følte jeg ikke det var nødvendig. Har nå hatt bilen i ca. 2 måneder, og har ikke savnet det. Men så har det jo omtrent ikke vært minusgrader heller.

e-curious

Bor også på Vestlandet.  Jeg har kjøpt _med_ varmepumpe og angrer ikke på det. 

Etter det jeg har skjønt får du mer rekkevidde allrede ved ca +10, noe som er vanlig vinter/sommertemperatur her:)  Jeg tror også at det vil bli lettere å selge en med varmepumpe som bruktbil, i og med at  de fleste el-biler har det.

Det som kanskje kan være negativt med VP er at det er en ting som kan medføre vedlikehold på samme måte som AC.

nien

-Har kjørt 40000 km uten varmepumpe.

-Bor rundt Oslo / kald vinter varm sommer.

-Ser overhodet ingen grunn til å ha varmepumpe, masse ekstra dill som kan gå i stykker.

-Har kompiser som har samme e-golf med pumpe... forsjellen i rekkevidde er i mange tilfeller ikke målbar / liten.

-Setter stor pris på å kunne kjøle ned bilen om sommeren via App... men det trenger du ikke varmepumpe for å gjøre !

tutti

#4
Jeg har snart kjørt 30 000 uten VP omtrent feilfritt.

Ikke noe stort savn i forhold til at det som irriterer meg mest med egolfen er treg lading i forhold til konkurrentene. De fleste har i dag 6,6 kWh eller bedre. Egolfen leveres med 10A lader og maks 16A.
Da blir det mer behov for hurtiglading på tur, noe som er bingolotteri der jeg bor/kjører.

At en bråkete VP kjent for mange garantifeil kan gi meg noen % mer rekkevidde i spesielle temperaturområder er mer akademisk.

Om et år når egolf 36 kWh (og kanskje med like god VP som Kia) blir levert i butikkene så er uansett mkv1 m/u VP for de spesielt interesserte som ikke har råd/prioriterer neste generasjon elbiler i 300 000 til 400 000. Og kommer det også momsavgifter i framtiden så blir uansett alle dagens elbiler mer verdt på brukmarkedet.

stefse

Skal du få maksimal nytte av varmepumpe bør du kjøre i ECO mode. Da starter ikke El-kolben. Spesielt med mye ståing og køkjøring er det kjekt å ha cop på 3. Sett varmen på maks(fremdeles i ECO) og få det skikkelig varmt uten at forbruket går opp i 5-6kW. (Maks forbruk på VP er ca 2kW)

Men for en gjennomsnittlig elbiltur betyr VP i praksis bare at du behøver å lade litt mindre etterpå.
Skal ikke se bort fra at VP betyr MER på biler med større rekkevidde, siden tiden du er i bilen og har behov for varme er lengre pr tur.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA