Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Next Gen seter - slitasje/deformasjon førersete - sidepute

Startet av rmr, onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:25

« forrige - neste »

Dag A.

Min seter er fra slutten av mars 2015, kjørt 18000, og jeg kan se at det er en "strek" der, men kan egentlig ikke føle stort.
Det er i allefall ikke noe løst skinn som henger.
Ellers så er jeg ikke blitt lært opp i noen spesiell Tesla metode for å sette meg inn i bilen.
Setene er heller ikke behandlet på noen måte.

Hadde Recaro sport seter i min gamle Audi, og de var just like pene etter 10 år og 150.000 km.
Vel litt slitt var de, men ingen deformasjon av skinn eller polstring.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

kamikaze

Sitat fra: Achilles på mandag 16. november 2015, klokken 16:17


De viste meg så en ny ubrukt 90D hvor skinnet i sidestøttende var dårlig som på min bil. Dette er jo selvsagt en imbasil argumentasjonsmåte

It´s not a fault, it´s a feature.  ;)
Stavanger

rmr

Sitat fra: Achilles på mandag 16. november 2015, klokken 16:17
Hei!

Jeg har NG-seter på min 85D (3 mnd gammel) og har også regaert på hvor dårlig skinnet på sidestøttende tar seg ut. Har klaget til Tesla, da jeg i utgangspunktet synes dette er helt uakseptabelt på en ny bil. Var virklig vanskelig å komme igjennom og de oppførte seg overhode ikke som representanter fra et Premium-merke.

De viste meg så en ny ubrukt 90D hvor skinnet i sidestøttende var dårlig som på min bil. Dette er jo selvsagt en imbasil argumentasjonsmåte, da det overhode ikke hjelper meg at andre nye biler er like ille =) Jeg er i utgangspunktet virkelig en Tesla-fan, men her har de skuffet meg. Ser ikke helt hvordan jeg skal komme videre uten å trekke inn jus.

100% min erfaring også , ekstremt uprofesjonelt , prøvde å få meg til å tro at jeg satt meg på feil måte inn i bilen , blir forbanna her jeg sitter nå og tenker på det! men men fikk det registrert ihvertfall , så da tenker jeg at det får bli endel verre før jeg igjen kommer og tar det opp. Nekter å tro at det skal være slik :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Birger

Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:04
En ting som har slått meg flere ganger de to siste årene når noen har hatt en eller annen case med skinnsetene er at alle har behandlet dem med det beste av stoffer. Samtidig har ikke mine seter fått annet enn støvsuging. De er velbrukte og er like fine. Kanskje Tesla sine skinnseter ikke tåler å bli behandlet?
Interesant ovbservert. Vår standard 85 er nå gått 37k km og våre lyse seter er kun tørket av med fuktig klut og ser veldig flotte ut i fargen. Førersetet ble byttet etter en stund, men det var av en helt annen årsak.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Bjoris

Hadde jo vært digg med bilder av dette ellers blir det vanskelig å vurdere. Min s85 har gått 43.000 km og seten så fort "brukt" ut, men etter det syns jeg de har holdt seg ganske ok, så jo litt svart på de når de så slitt ut etter sommerferien i fjor, men mener de ser like bra ut nå. Har kun behandlet dem en gang, står klar for andre omgang nå siden bilen er for salg.

MEN, det er jo veldig skuffende om next gen er verre på dette området, jeg syns det er ett vesentlig punkt med den nye bilen at setene blir bedre, jeg er av dem som syns de gml seten er altfor vide i ryggen som gjør at du siger sammen under kjøring. Selve sitteputen syns jeg ikke var veldig forskjellig faktisk. Så har en utseende da som er mye bedre enn på de gml:)

aryx

Så er det å se det litt fra et annet perspektiv. Si at Tesla ser de har et problem med setene, skal de da begynne å bytte ut alle NG seter hver 3. måned på alle biler de har produsert frem til de har fått utviklet/designet med et bedre sete? Vekk med skyggelappene sier nå jeg.
Ja, ting tar tid osv, sikkert masse som kunne vært bedre, gått raskere etc, men prøv i ihvertfall å se realistisk på ting.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

rr2000

Sidestøtteputene er myke uten ramme innvendig, da skjer det ting med skinnet når man sitter på det ved inn og utstigning. Jeg har derfor tilpasset min inn og utstigningsmetode for ikke å sitte ned sidestøtteputen.
Det er nok slik at man ved å velge en fersk bilfabrikant må tåle noen svakheter, dette er en svakhet jeg synes man kan leve fint med.
P85D

rmr

Sitat fra: rr2000 på tirsdag 17. november 2015, klokken 06:57
Sidestøtteputene er myke uten ramme innvendig, da skjer det ting med skinnet når man sitter på det ved inn og utstigning. Jeg har derfor tilpasset min inn og utstigningsmetode for ikke å sitte ned sidestøtteputen.
Det er nok slik at man ved å velge en fersk bilfabrikant må tåle noen svakheter, dette er en svakhet jeg synes man kan leve fint med.

Utfordrer deg til å legge ut bilde av din sidepute, siden du sier man kan fint leve med dette!

Setene er levert av en underleverandør , Tesla burde bare videreført kostnaden med reklamasjoner på seter direkte dit.

Det er faktisk måten man blir møtt på av Tesla som er mest provoserende , at man skal bli vist hvordan man setter seg inn i en bil på korrekt måte , det er så provoserende at jeg ikke har ord.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Cookie Monster

#39
Hvor lenge skal man bare godta alt mulig for de er en ny produsent? 5år, 10år eller 50år siden det er Tesla?


Setene er uansett ikke produsert av Tesla men av Recaro og de har produsert seter en god del år og vet fra tidlig erfaring at de lager sportseter som ikke ser slik ut etter bare noen uker.

Et annet problem er at sidestøttene på seteryggen tar inntil midt konsoll etter en stund også. Siden sidestøttene er for slappe akkurat som sidestøttene på sitteputa.

Så her må det være feil Recaro har gjort under produksjon (Noe jeg tviler på siden det gjelder vel så å si alle). Eller at Tesla har bestilt billige seter med den billigste skinntypen osv for å få ned prisen.
Eller kanskje det bare er skinn fra kuer som har dødd en naturlig død av alderdom så er derfor det er rynkete og slapt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Salvesen

Sitat fra: aryx på tirsdag 17. november 2015, klokken 02:21
Så er det å se det litt fra et annet perspektiv. Si at Tesla ser de har et problem med setene, skal de da begynne å bytte ut alle NG seter hver 3. måned på alle biler de har produsert frem til de har fått utviklet/designet med et bedre sete? Vekk med skyggelappene sier nå jeg.
Ja, ting tar tid osv, sikkert masse som kunne vært bedre, gått raskere etc, men prøv i ihvertfall å se realistisk på ting.

Det er jo måten Tesla håndterer dette på som er problemet, altså at det er ingenting feil med setene og det er personene som setter seg inn i bilen feil. Det blir for latterlig. Forhåpentligvis jobber de med saken, men med slike holdninger virker det ikke som om de gjør det.

Det er tross alt en opsjon til flere titusentall's kroner det er snakk om, da forventer man en oppgradering ikke nedgradering.

Utrolig spent på hvordan mine seter blir, jeg takler ikke slike irritasjonsmoment! 
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

rmr

Det er vertfall en enorm forskjell på min sidepute og den Dag A. la ut bilde av. Dag A. sin bil er kjørt 18000 km , og min er kjørt 7000km , de to bildene viser vertfall meg at noe ikke er som det skal med min sidepute (se første post i tråden).
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Muffinman

Aksepterer man slike feil fordi "Tesla er en fersk produsent" og blablabla må man også akseptere å selge bilen med prisavslag for mangelen senere.

Det finnes mye tullprat, men dette tar kaka. Jeg ville ikke engang vurdert en bruktbil med en slik mangel.

Dag A.

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 17. november 2015, klokken 08:42

Setene er uansett ikke produsert av Tesla men av Recaro og de har produsert seter en god del år og vet fra tidlig erfaring at de lager sportseter som ikke ser slik ut etter bare noen uker.


Finnes det noe dokumentasjon på at NextGen er laget av Recaro? 
Har sett at noen henviser til delekatalog ved jevne mellomrom.  Finnes det noen informasjon der?

Som jeg skriver over så har jeg tidligere hatt Audi med Recaro stoler (foran og bak) og kvalitetsmessig så kan ikke Tesla sine stoler sammenliknes, NG er gode å sitte i men det er langt fra de Recaro stolene jeg er vant med, så da må de ha valgt langt nede dersom dette er Recaro.

En annen ting er at Tesla overhodet ikke nevnt noe sted jeg kan finne på Recaros' hjemmeside, og er heller ikke listet i søkealternativene over modeller som leveres orginalt med Recaro:
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/products/overview.html
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/products/search-by-model.html

Av seter som kan installeres som "after marked" seter så er dette det nærmeste jeg finner hos Recaro, men fra beskrivelsen med justerbar nakkestøtte så stemmer ikke det heller med NG.
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/aftermarket-seats/products/recaro-style.html

Det er også endel diskusjon på amerikanske forum om hvorvidt dette er Recaro eller ikke.  Jeg har aldri sett Tesla annonsere sine NG seter som Recaro, men av diskusjonene ser jeg at noen har det inntrykket.

Er det noen som kan bringe klarhet i dette?
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Salvesen

Sitat fra: Dag A. på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 17. november 2015, klokken 08:42

Setene er uansett ikke produsert av Tesla men av Recaro og de har produsert seter en god del år og vet fra tidlig erfaring at de lager sportseter som ikke ser slik ut etter bare noen uker.


Finnes det noe dokumentasjon på at NextGen er laget av Recaro? 
Har sett at noen henviser til delekatalog ved jevne mellomrom.  Finnes det noen informasjon der?

Som jeg skriver over så har jeg tidligere hatt Audi med Recaro stoler (foran og bak) og kvalitetsmessig så kan ikke Tesla sine stoler sammenliknes, NG er gode å sitte i men det er langt fra de Recaro stolene jeg er vant med, så da må de ha valgt langt nede dersom dette er Recaro.

En annen ting er at Tesla overhodet ikke nevnt noe sted jeg kan finne på Recaros' hjemmeside, og er heller ikke listet i søkealternativene over modeller som leveres orginalt med Recaro:
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/products/overview.html
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/products/search-by-model.html

Av seter som kan installeres som "after marked" seter så er dette det nærmeste jeg finner hos Recaro, men fra beskrivelsen med justerbar nakkestøtte så stemmer ikke det heller med NG.
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/aftermarket-seats/products/recaro-style.html

Det er også endel diskusjon på amerikanske forum om hvorvidt dette er Recaro eller ikke.  Jeg har aldri sett Tesla annonsere sine NG seter som Recaro, men av diskusjonene ser jeg at noen har det inntrykket.

Er det noen som kan bringe klarhet i dette?

Har ikke noe kilde på det, men da jeg prøvekjørte en S85 for noen uker siden mente "selger" fra tesla at det var recaro seter og derfor var de veeeldig bra osv.... Skal også nevenes at hun sa det var 700 gamp i P85D også..
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA