Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlege fjernlys?

Startet av OlavEmil, onsdag 28. oktober 2015, klokken 05:04

« forrige - neste »

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Trond.m

@OlavEmil, tusen takk for et godt tips....og ikke minst, en imponerende monteringsveiledning. Den er det bare å "bøye seg i hatten for"  ;D

THE

Det virker som nesten alle elbiler sliter med dårlige lys, skulle nesten tro at utviklerne av elbil tror at godt lys vil bruke veldig mye strøm...

Tror jeg må gå til anskaffelse av noe lignende på Zoe'n min også hvis jeg finner en fornuftig plass å feste lysbjelke/ekstralys.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HenryJac

Hvor merkbart er disse på rekkevidde om de står på over lengre turer?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

pwb

Sitat fra: HenryJac på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:46
Hvor merkbart er disse på rekkevidde om de står på over lengre turer?

50-100 meter kortere rekkevidde. Slår man av alt av lys så utgjør det maks 150-200 meter så ingen ting å bekymre seg over.

pwb

Husk at ved kontroll så blir det en liten bot og man må vise bilen etter at det er fjernet hvis man kun har ett ekstralys.

EL-Erik

Sitat fra: pwb på søndag 20. desember 2015, klokken 16:52
Husk at ved kontroll så blir det en liten bot og man må vise bilen etter at det er fjernet hvis man kun har ett ekstralys.
Samme bjelken leveres  to delt, monteres med 2 cm mellomrom så er den plutselig lovlig... Norske regler på sitt beste... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

pwb

Sitat fra: EL-Erik på mandag 21. desember 2015, klokken 20:15
Sitat fra: pwb på søndag 20. desember 2015, klokken 16:52
Husk at ved kontroll så blir det en liten bot og man må vise bilen etter at det er fjernet hvis man kun har ett ekstralys.
Samme bjelken leveres  to delt, monteres med 2 cm mellomrom så er den plutselig lovlig... Norske regler på sitt beste... :)

Er ikke norske regler selv om man kunne tro det.
http://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal%20Requirements_Brochure_HELLA_NOR.pdf

HenryJac

Sitat fra: pwb på søndag 20. desember 2015, klokken 16:49
Sitat fra: HenryJac på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:46
Hvor merkbart er disse på rekkevidde om de står på over lengre turer?

50-100 meter kortere rekkevidde. Slår man av alt av lys så utgjør det maks 150-200 meter så ingen ting å bekymre seg over.
Så ikke noe stress for kjærringa å dytte de få meterene da, hehe
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

Hehe :) .

Som eg skreiv i guiden, ingen praktisk / merkbar forskjell i rekkjevidde. Eit par hundre meter frå 100% til 0% med rein nattkøyring kan nok stemme bra.

Når det gjeld lovlegheita, stemmer det at det tidlegare sto i kjøretøyforskriften eit krav om

"2 eller 4 stk., på N3-biler maks. 6 stk."

, som i Hella-linken til pwb. No står det derimot

"For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N₃ - og M₃ -kjøretøy."

Kjøretøyforskriften § 28-1, nummer 4.9 (https://lovdata.no/pro/#document/SF/forskrift/1994-10-04-918/%C2%A728-1)

Dermed er det kanskje lov å håpe at dette omsider er blitt endra?

Merk at denne bjelka har eit referansetal på 12,5, og er dermed godt innanfor det ein kan ha av ekstra fjernlys effektmessig. Om det då stemmer at den tullete par-regelen er vekke, er dette ein heilt lovleg konstruksjon.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Kjetil Sørlund

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:25
Hehe :) .

Som eg skreiv i guiden, ingen praktisk / merkbar forskjell i rekkjevidde. Eit par hundre meter frå 100% til 0% med rein nattkøyring kan nok stemme bra.

Når det gjeld lovlegheita, stemmer det at det tidlegare sto i kjøretøyforskriften eit krav om

"2 eller 4 stk., på N3-biler maks. 6 stk."

, som i Hella-linken til pwb. No står det derimot

"For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:

Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N₃ - og M₃ -kjøretøy."

Kjøretøyforskriften § 28-1, nummer 4.9 (https://lovdata.no/pro/#document/SF/forskrift/1994-10-04-918/%C2%A728-1)

Dermed er det kanskje lov å håpe at dette omsider er blitt endra?

Merk at denne bjelka har eit referansetal på 12,5, og er dermed godt innanfor det ein kan ha av ekstra fjernlys effektmessig. Om det då stemmer at den tullete par-regelen er vekke, er dette ein heilt lovleg konstruksjon.

Denne er noget gammel, men jeg har sett litt i forskriften og funnet følgende:

Sitat§ 28-4.Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

FJERNLYS
1.   Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

nr1rayner

Elendige på Leaf også, i hvert fall de med LED nærlys.
Men nærlysene er utrolig gode da.
Jeg gikk for en billigere rigid, SR10 hyper-combo eller noe sånt (ikke E-merket), montert under skilt.
Rigid kan absolutt anbefales  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: HenryJac på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:46
Hvor merkbart er disse på rekkevidde om de står på over lengre turer?
Den trådstarter linker til er oppgitt til 120watt, min 56,6watt.
Men si at man setter på noe mer strømsluk av lys, f.eks. lovlige "bøtter", f.eks. Bosch 225 Big knick (som blir sabla stygt), og setter inn 100w pærer, totalt 200 watt.
La oss si du kjører konstant i 3 timer, altså totalt 600wh merforbruk, eller 0,6kwh om du vil.
Det vil vel tilsi ca 10 min lading med 10A, så det blir vel litt mer en noen hundre meter i dette tenkte tilfellet.
Uansett, forsvinnende lite i forhold til den ekstra komforten det gir å ha gode fjernlys på mørk svingete vei.

Dog, strømforbruket øker nok mer fordi man øker hastigheten pga bedre sikt  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA