Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ladestasjon nok en gang

Startet av arnejorg1, onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57

« forrige - neste »

Homecast

Sitat fra: StigH på fredag 06. november 2015, klokken 07:29
Jeg fikk beskjed av forhandler å gjøre klar den eksterne tilkoblingen først, så koble ledningen til bilen når strømkilde er aktivert og klar så det kan stemme ja. Virker som det må være strøm i kabelen så det ikke går for lang tid før bilen får detektert strøm så fort kontakten går inn. Gjorde feil med dette første gangen jeg ladet fra Fortum stolpe. Satte inn ledningen først i bilen men da sto det bare Checking connections" i evigheter i dashbordet.

Det er aldri spenning i kabelen før du har koblet den i bilen, nærhetspinenen må ha kontakt for at lading skal starte.
alikevell har jeg selv lagt inn vanen med koble inn i veggboks først så bilen. og motsatt på vei ut. da har jeg ikke opplevd feil.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

StigH

Ja det stemmer det Homecast. Var det jeg tenkte på egentlig. Ble litt feil fremvist i farten. Bilen må få signalet om ladetilkobling. Ble litt feil å kalle det strøm i kabel da det ble litt misvisende. Er vel kun signalstrøm i de minste pinnene i kontakten enn høyspent i den før en har koblet til. Et slags pilot-signal som jeg forstår dette.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

hsa77

Sitat fra: zbk på torsdag 05. november 2015, klokken 22:25
Har flere ganger opplevd at det er litt "klattete" å få aktivert 22kW-stolpene. Dersom ting skjer i litt feil rekkefølge har jeg måttet starte på ny flere ganger. Mener at løsningen ble å lese av RFID først og så koble til ladekabel i stolpe/bil først etter at lyset indikerer at brikka er lest. Om dette bare er tilfeldigheter er selvfølgelig mulig.
Når jeg tenker etter hadde jeg litt trøbbel med å få startet lading, endte med å måtte ringe Fortum for å få de til å starte ladinga. Når bilen er koblet til en lader som ikke vil gi strøm står det "ongoing checks" i displayet...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

arnejorg1

Sitat fra: jabj på torsdag 05. november 2015, klokken 15:08
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme? 

I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...

Har opplevd dette mange ganger på ulike 22kw ladere jeg har prøvd, men skylder ikke bare på laderne. Tror nok min Zoe er litt medskyldig her. Jeg opplever den som meget kresen på strøm
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

v-i-c

Sitat fra: hsa77 på fredag 06. november 2015, klokken 12:15
[Når bilen er koblet til en lader som ikke vil gi strøm står det "ongoing checks" i displayet...

Har noen oversikt over hva som skjer ved tilkobling av ladniing på ZOE.

Jeg trodde at når det stod "ongoing checks" i displayet så var det bilen som testet om strømmen hadde riktig kvalitet.
dvs det er spenning på kabel og bilen tester jordforbindelse og motstand mellom de forskjellige pinnene i kontakten.
Er bilen fornøyd starter ladning ellers bare fortsetter testing til den eventuelt slår over til "rødt"

Finnes det et sekvans diagram fra Renault som viser de forskjellige steppene og hva som bilen rent faktisk tester?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Her er i alle fall standarden for kommunikasjonen over Type2-pluggen.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

Eksakt hva bilen gjør av jordingstester etc underveis kan dette selvølgelig ikke svare på, men rekkefølgen ting skjer i er i alle fall veldefinert.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA