Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Mag

Jeg bruker ECO hele tiden ikke for å spare batteri men for å ikke kjøre for fort :) Det er veldig lett å få stor fart i veldig kort tid uten å merke at du kjører 30 km fortere enn fartsgrense tillater.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

kodalse

#76
Sitat fra: TMDF80 på onsdag 24. februar 2016, klokken 18:25
Sitat fra: kavorland på onsdag 24. februar 2016, klokken 12:59

Etter eit par månaders bruk har eg kome fram til fylgande som beste løysing på bruk av varme.
Setevarme og rattvarme i starten, deretter ved behov etter eige komfort ynske.
Varmeapparat på frontvindauge (då dette har høgast viftehastighet), og resirk, a/c av til kupeen har passe varme, deretter på bein og frontvindauge, viftehastighet 2, og temp etter ønske (sjelden over 24). Då ligge eg på omlag 1,5-2 kw i forbruk og har grei temp ned til omlag -4. Er det kaldare, lyt eg auke temp og viftehastighet, og kjøre ein omgong med frontvindauge og resirk til tider for å få opp temperaturen. (alt dette i eco mode, om du ynsker meir varme lyt du slå av eco.)

Når da gjeld forvarming så levere nettkabelen maks 2.3 kwh, om du har innstillingar på forvarming som gjer at forbruket overstig dette, trekker den resten frå batteriet.

Takk for svar :)

Når det gjelder det siste der - går det an å stille inn slik at forvarmingen ikke overstiger forbruket?
Jeg opplever følgende:

6amp tar lang tid å varme - batteri på nært 100% etter forvarming
10amp tar litt kortere tid å varme - batteri nært 100% etter forvarming
16 amp bilen raskt varm - batteri nært 100% etter forvarming.

Så at det brukes av batteriet ser jeg ikke på min bil, men kan sjekke med leafspy innkoblet senere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

TMDF80

Hm - er det bare jeg som opplever det at forvarming spiser av batteriet?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Lauvet

Sitat fra: TMDF80 på torsdag 25. februar 2016, klokken 17:03
Hm - er det bare jeg som opplever det at forvarming spiser av batteriet?
Nei. Det er ingen tvil om at forvarmingen tar strøm fra batteriet på min bil.

Sitat fra: kodalse på torsdag 25. februar 2016, klokken 14:25
<snip>
... - batteri på nært 100% etter forvarming
</snip>
Hva mener du med "nært 100%"? 98%? I så fall det samme som hos meg.
Om batteriet er helt fulladet til 100% med 10A ladestrøm før forvarmingen starter, så har jeg typisk 97-99% prosent igjen avhengig av temperatur og forvarmingstid. Altså tappet 1-3% fra batteriet.

Hvis ladingen ikke er helt fullført blir det dårligere. Da ser det ut som om ladingen stoppes under forvarming og ikke kommer i gang igjen selv om bilen er blitt varm og klima ikke trekker mer støm enn at det burde være litt igjen til lading. Det kan i det minste se slik ut, men jeg har ikke testet.


kodalse

#79
På min 2012 modell er det ikke prosentvisning :)
Men jeg merker tydelig at når jeg kobler til på 6ampere er kupeen betydelig kaldere enn ved 16ampere.
Det skulle tyde på at det ikke spiser av batteriet ved forvarming siden det ikke kompanseres på noe vis.
Må som sagt sjekke dette med LeafSpy ved anledning.

Uansett virker oppførselen litt forskjellig her. Hvis jeg starter forvarming før ladingen er slutt fortsetter bilen å lade, men med noe redusert ytelse. Det er da typisk helt på tampen da det kanskje er 30 min. igjen til fullt batteri.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jørn'ern

Ser på nettsiden at jeg kan starte lading. Det forutsetter selvfølgelig at kabelen er plugget i. Men hvordan kobler jeg til kabelen uten å starte lading??

Carl Anton Stenling

Vanlig bruk er å ha ladekalenderen aktiv. Da må man trykke på knappen for umiddelbar lading i bilen dersom ladingen ikke skal utsettes. Alternativt bruke fjernstyring for å sette igang ladingen.

For min egen del har jeg satt opp lading hver natt og aktiviserer ladingen manuelt i unntakstilfeller.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BobbyBrown

Idag var jeg å sjekket ladestolpene rundt i byen. Alle sammen var rundstift (CEE). Jeg kan alltids lage meg en overgang fra schuko til cee, men det støpselet på orginalkabelen har ledningen ut i 90 graders vinkel. Har ikke så veldig lyst å bryke en slik overgang da jeg føler elektronikkboksen ( eller kladden som dere kaller den her på forumet) da vil dra ekstra mye i ledningen. Hvordan har folk her på forumet løst det problemet?

utlending1

Jeg har et spørsmål knyttet til sakte-lading (det er det vi har i den felles garasjen til sameiet):

250v x 16A gir 4 kWh lading. Bruker ladekladden som medfølger bilen, og den begrenser vel ladingen til ca 2,3 kWh. Det vil si at en lader 30-leafen 0-100 på 12,5 t (8,2 % per time).

Jeg plugget inn laderen nøyaktig klokken 22, og hadde da 19% på batteriet. Kom klokken 07:30 dagen etter, som tilsvarer 9,5 t med lading og hadde 79% på batteriet. Med 8,2% per time burde vel batteriet vært på 97 % (19 % + (8,2 %* 9,5 t) = 97 %.

Nesten 20% forskjell. Normalt? Med den ladefarten vil det jo ta ca 16 timer å lade fra 0 til 100...


BobbyBrown

Kremt...230V x 16A = 3680 kW ikke kwh.

Uansett Leaf tar ut 10A med medfølgende ladekabel som jeg har forstått, men ikke kontinuerlig. Det er vell max last så det rgnestykket ditt blir litt for enkelt.

Jeg har ikke regnet på det selv, men har lagt merke til lang ladetid ja! Jeg kjørte bilen min til 5% ( fikk very low battery warning:). Da oppga bilen at det skulle ta 20 timer til 100 %

jkirkebo

Sitat fra: BobbyBrown på tirsdag 15. mars 2016, klokken 20:39
Kremt...230V x 16A = 3680 kW ikke kwh.

Kremt...230V x 16A = 3680 W ikke kW.

;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Yeyeye

Jeg har 6,6kW lader og jkirkebo`s ladestasjon på 32amp, men opplever også at forvarming av bilen "spiser" av batterikapasiteten(starter kjøring på typisk 98%). Jeg sjekket litt med leafspy under slutten av lading tipper den var på ca 96% og ladingen hadde avtatt til litt under 4kW, jeg satte da på varmeapparatet med tenningen på acc, da trakk bilen fortsatt 4kW fra ladestasjonen, mens 2,5 av de gikk til varme og resten av de 4 gikk til lading(1,5kW). Når jeg etterpå slo av varme, så økte ladingen til 4kW igjen. Merkelig at bilen ikke klarer å regulere dette bedre, når ladestasjonen har ledig kapasitet.

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

BobbyBrown

Hva er egetlig det der connect services som er inne i bilen? Jeg får i alle fall ikke til logge på der, eller hva det nå er. Har klart å forville meg inn på en side på you plus nissan hvor en slags fremgangsmåte men den stemmer ikke:/

kuben

Testet hurtiglading igår for første gang, ladet fra 20 til 80%, laderen brukte 1 timme på dette, er det normalt i været vi har nå?

Ladet på grøn kontakt i Lillestrøm.
Nissan Leaf Accenta 2015

PingPing

Hei !   Jeg er helt ny på elbilfronten( skal hente min første medio april), og har derfor en del dumme spørsmål.  Slik jeg har forstått det er bilen innstilt på å lade med 10 A selv om det er 16 A i schuko kontakten ?  Må en ha ladekabel med kladd for å ta ut 16 A, og følger en slik ladekabel med bilen eller må en kjøpe den attåt ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA