Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Måle hvor mye KW man lader

Startet av Baxrus, mandag 26. oktober 2015, klokken 19:35

« forrige - neste »

Baxrus

Jeg har en litt spesiell sak..

Jeg bor hos broren min mens jeg jobber i ukedagene i Stavanger.
Og jeg skulle helst ladet elbilen min over natten slik jeg slapp å bruke hurtiglader så ofte.

Men sameiet betaler for strømmen i garasjen, så det fordeles på alle. Derfor må jeg finne ut forbruket mitt.
Jeg tror det er 10 amper sikring.. Er det noe problem forøvrig, eller klarer bilen å regulere dette selv ut ifra hvilken sikring man har?

Ssseee

Kjøp en forbruksmåler og se hva du bruker ?
2015 Kia Soul

Elbilgrossisten

Jeg antar at du bruker ladekabelen som fulgte med bilen med et schukostøpsel?

En enkel løsning kan være å gå til innkjøp av en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

Baxrus

Sitat fra: Elbilgrossisten på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:46
Jeg antar at du bruker ladekabelen som fulgte med bilen med et schukostøpsel?

En enkel løsning kan være å gå til innkjøp av en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Takker :)

Ja, det er den vedlikeholdsladeren jeg tenker på. Den kan brukes på 10 amper sikring?
Og kan jeg bruke andre strømkilder på samme sikringskurs mens jeg lader? ALtså, er ladekladden "smart" nok til å strupe forbruket?

Jeg tenker bare at siden alt er i et felleskap, at plutselig ikke noe ryker om jeg lader bilen mens en av naboene fyrer opp ei heksesaks eller vinkelsliper.

goev

Ja, du kan fint benytte ladekabelen på 10A kurs, men da må den stå alene på kursen. Hverken ladekladden eller laderen aner noe som helst om hvor stor sikringen på kursen er. Det er egentlig derfor vi har den kladden. Den forteller bilen at den kan trekke 10A, så da gjør bilen den det.
Mer avanserte ladebokser kan f.eks. ha en felles kontrollenhet slik at de kan fordele en kurs på x-antall biler, men da er sikringens størrelse kjent for kontrollenheten.
Andre kabler/bokser lar deg justere ladestyrken, men du må likevel kjenne til begrensningen på kursen du benytter.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA