Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Deaktivere Vess?

Startet av Ssseee, mandag 26. oktober 2015, klokken 11:17

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: madsskon på onsdag 28. oktober 2015, klokken 08:14
Hvis naboen vekkes av Soulen så våkner nok samme nabo av egen fis også.
;D ;D

madsskon

Soulen sin lyd er hverken flau eller fremtredende. Lurer på hva de som plages av denne lyden har gjort når de kjørte dieselbil tidligere.. må ha sittet med hørselsvern og plakat i bilvinduet med "beklager støyen jeg påfører dere rundt meg!"  :o
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OlavEmil

#17
Som sagt (fleire gongar), det er ikkje lyden frå ein Kia isolert sett som er problemet. Problemet er at vi her har moglegheita til å gjere underverk med bilstøy i byområde (masse bilar med låg fart), ein støy som går ut over liv og helse til hundretusener kvart år. I staden vel vi å påby kunstig støy for å erstatte støyen frå gamaldagse bilar. Fem hundre Kia Soul EV som summar rundt i ein liten by blir ganske høglytt, for ikkje å snakke om ti tusen i ein storby.

For kvar som døyr av pårygging eller påkøyring i under 20km/t på grunn av stillegåande elbil, døyr tusenvis ein tidleg død på grunn av trafikkstøy. For å sitere Arne Næss laust: For akkurat dei fleire tusen menneska betyr det veldig mykje.

Eg ønskjer iallefall ikkje å bidra med å forpeste bymiljø med gamaldags støyforureining for at eg skal kunne vere mindre merksam i trafikken, og overlate ansvaret for å unngå å bli påkøyrd til fotgjengarane i staden for meg sjølv.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sele

#18
Skremmende at du ikke ønsker en sikkerhetsfunksjon fordi du mener det er støy. Lyden er ikke til for at du skal være mindre aktsom,det er for og fange fotgjenger oppmerksomhet.

Trond.m

Den dagen alle biler er lydløse kan det hende at lyden fra dekkene er nok til at  folk med normal hørsel blir oppmerksom på dem. Men i dag hvor de fleste bilene har motorstøy (og de fleste til og med er diesel-treskeverk), så er det ikke tvil om at lydløse kjøretøy utgjør større risiko for fotgjengere. Jeg har møtt mange som har vært utsatt for nesten-påkjørsler, men ennå ikke truffet noen som har klaget på støy fra elbiler.

Svein Evensen

Det burde vel heller vært mere "motorlyd". Den som er nå er så svak at eldre mennesker hører den ikke.

KHaugseth

Lyden er da vel ikke noe problem?
Dagen etter at jeg fikk bilen, og hadde tatt en lengre kveldstur, kom naboen ut i trusa når jeg kjørte inn på gårdsplassen. (Vi deler innkjøring)
Han trodde noen stjal bilen hans ved å dytte den ut av gårdsplassen...  ;D

Det som irriterer meg er det sinnsykt sterke lyset som blinker når du lader.
Det ser jo ut som det er politirazzia hver natt.....

Trond.m

He,he..blålyset er vel ment å skremme tyver fra å stjele ladekabelen  ;)

Baxrus

Sitat fra: KHaugseth på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:47
Det som irriterer meg er det sinnsykt sterke lyset som blinker når du lader.
Det ser jo ut som det er politirazzia hver natt.....

Hehe.. ja. Har den heldigvis i garasje. Et alternativ er å bare ha et lite håndkle eller noe lignende som du legger oppå kanskje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA