Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Deaktivere Vess?

Startet av Ssseee, mandag 26. oktober 2015, klokken 11:17

« forrige - neste »

Ssseee

Er det mulig å slå av piping ved rygging og kunstig motorlyd?
2015 Kia Soul

Baxrus

Sitat fra: Ssseee på mandag 26. oktober 2015, klokken 11:17
Er det mulig å slå av piping ved rygging og kunstig motorlyd?
Hvorfor skulle du ville det?  :o

OlavEmil

Kvifor skulle du ikkje ville det? Ein av fordelane med elbil er jo at ein får fjerna lydforureining / støy. Den fordelen forsvinn når ein plutseleg legg på kunstig støy for å erstatte den naturlege motorstøyen frå gamle bilar.

Det er i utgangspunktet ikkje mogleg å slå av støyen. Løysinga er evt å kople frå høgtalaren, som ligg bak framre støtfangar, foran venstre framhjul. Har høyrd at det går an å nå leidninga som må dras ut frå motorrommet, utan at eg veit korleis. Eg vil tru det er enklare å kome til nedanfrå, ved å skru ned plastdekselet (7 skruer langs støtfangaren, i framkant av plata). Alternativt er det veldig enkelt og greitt å kople frå denne når du uansett har av støtfangaren for å montere ekstra fjernlys :) .

Hugs å tette leidningane godt med plast, så ingenting blir øydelagt, og du kan kople på att lyden i framtida, om du skulle ha behov for det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Baxrus

Sitat fra: OlavEmil på mandag 26. oktober 2015, klokken 11:26
Kvifor skulle du ikkje ville det?

For min del for å ikke rygge over et barn eller en syns-svak person. Man rygger jo ikke så ofte at det blir et problem?

Angående motorlyden så hører jeg den knapt.. Og det er vel kun i 30 km/t eller mindre?

madsskon

Kunne ikke vært mer enig. Dersom ryggelyden og motor" lyden" (for den er skikkelig lav!) plager noen så har ikke den personen mange bekymringer hvertfall :):)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OlavEmil

#5
Eg høyrer argumentet, men kjøper det ikkje. Det bør ikkje vere ryggealarmen som avgjer om ein ryggjer over folk eller ikkje.

Så lenge det døyr mange hundre, for ikkje å seie tusen, gongar fleire menneske av støy frå bilparken enn av å bli rygga over av personbilar (evt påkøyrd i hastigheit under 20km/t) på verdsbasis, forstår eg ikkje at liv og helse skal vere eit argument for kunstig støy på stille bilar.

madsskon: Det stemmer forsåvidt at det ikkje er veldig mange desibel på den kunstige støyen på ein Kia (skjønt nok til at ein høyrer det godt om naboen skal på jobb klokka 5), så vil den samla støyen vere vesentleg i tette bystrøk når elbil om nokre år forhåpentlegvis står for nær 100% av trafikken i slike område.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

madsskon

Jada, og ser argumenetet med at svært få dør av å bli rygget over. Men det skjer. Og kanskje skjer det EN gang mindre ved at det piper.

Det som dreper flest i trafikken er fart. I kombinasjon med gutter under 25 bak rattet.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Sele

#7
En lov påbyr nå at nye el- og hybrid-biltyper produsert etter 2019, skal gi fra seg en bilmotorliknende lyd. Har sikkert noe med sikkerhet og gjøre..

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd/a/23485872/

OlavEmil

Det har det nok, men det er misforstått tryggleik. Eller gamal vane, om ein vil.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ssseee

Det var for å ikke vekke nabo/barn ved rygging på morgen/kveld. Er ellers enig i at det er greit den gir lyd fra seg.
2015 Kia Soul

AmocoCadiz

uansett, burde vært en bryter for deaktivering hvis behov, som automatisk aktiveres igjen ved neste start av bil, enkelt og greit.

Trond.m

#11
Sitat fra: madsskon på mandag 26. oktober 2015, klokken 17:15
Jada, og ser argumenetet med at svært få dør av å bli rygget over. Men det skjer. Og kanskje skjer det EN gang mindre ved at det piper.
Folosoften Arne Næss sr. ble en gang spurt om hvorfor han slapp ut en flue av vinduet slik at den fikk tilbake friheten. Det er jo bare en flue, så det betyr jo ingen ting !  Jo, sa Arne Næss, for akkurat DEN fluen betyr det veldig mye. Det kan være nyttig å tenke over. For den ene...(trolig er det flere) så kan det bety VELDIG mye om man blir overkjørt. Den diskrete lyden som Soul gir fra seg kan vel helles ikke karakteriseres som støy, så jeg ville aldri vurdert å klippe av ledninger eller andre tricks for å fjerne en sikkerhets-funksjon.

Trond.m

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:46
uansett, burde vært en bryter for deaktivering hvis behov, som automatisk aktiveres igjen ved neste start av bil, enkelt og greit.
BMW i3 skal i følge instruksjonsboken ha en bryter for deaktivering. Neste gang er lyden på igjen. Dvs...her har ledelsen i BMW Norge bestemt at norske kunder ikke får lov til å bestille denne pakken (som koster 100 € i Tyskland). Det er kanskje som forventet, for BMW kunder er kanskje ikke de som er kjent for å tenke mest på andres sikkerhet  8)

madsskon

Hvis naboen vekkes av Soulen så våkner nok samme nabo av egen fis også.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

THE

Renault Zoe har også en knapp for å deaktivere fotgjengervarsel. Det er for øvrig tre forskjellige lyder å velge mellom, og i alle fall 2 av lydene er såpass framtredende at det er flaut å kjøre rundt kl 6 om morgenen i boligfeltet uten å slå lyden av. Nå har jeg ikke hørt lyden/lydene som Soul er utstyr med, men jeg ser absolutt nytten av å ha mulighet til å deaktivere fotgjengervarsel. Jeg vil uansett ikke være uten mulighet til å slå på varselet, så jeg hadde nok tenkt meg om mange ganger før jeg hadde kuttet ledning eller lignende.

Jeg slår automatisk av lyden når jeg starter hjemme om morgenen, men lar lyden være på blant annet når jeg kjører i sentrumsområder og forbi skoler og barnehage på dagtid.

Det er også mulig å slå på igjen lyden med et tastetrykk mens bilen er i gang. Når man starter bilen er lyden alltid på, så det er et bevisst valg å deaktivere den, og absolutt en funksjon jeg setter stor pris på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA